شناسهٔ خبر: 29934879 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: نامه‌نیوز قدیمی | لینک خبر

بزرگترین هیات تجاری آمریکا در بغداد/ پروژه «کاهش نفوذ ایران در جهان تشیع، در ازای پول و سرمایه» کلید خورد

وزیر انرژی آمریکا با هیاتی متشکل از نمایندگان ۵۰ شرکت نفتی و امنیتی به عراق سفر کرده تا مقام‌های این کشور را مجاب کند، در ازای سرمایه گذاری‌های کلان آمریکا، وابستگی‌شان به ایران را قطع کنند.

صاحب‌خبر -
به گزارش نامه نیوز، وزیر انرژی آمریکا به عراق سفر کرده تا از مقامات این کشور بخواهد واردات گاز و برق از ایران را متوقف کنند. کاخ سفید اعلام کرده با این پیش شرط، آمریکا در بخش انرژی عراق سرمایه گذاری خواهد کرد. این آخرین سری از اقدامات آمریکا برای اعمال فشار به ایران است.

«ریک پری» با بزرگترین هیات تجاری‌ای که تا کنون با یک وزیر سفر کرده به عراق رفته است. عراق از معافیت ۴۵ روزه برای واردات نفت از ایران برخوردار است. در این سفر ریک پری از عراق خواسته وابستگی‌اش به گاز و برق ایران را متوقف کند.
 
او گفته وقت آن رسیده که عراق وابستگی به ایران را بشکند و به این کشوری که خواستار سلطه بر آنهاست کمتر متکی باشند. ما با هم کار می‌کنیم زیرا عراق و آمریکا می‌توانند با هم صنایع گاز، نفت و آب عراق را توسعه ببخشند.
 
«ترامپ» در ماه می از توافق هسته‌ای ایران خارج شده و مدعی است ایران به روح برجام پایبند نبوده است. دولت آمریکا در دو مرحله تحریم‌ها علیه ایران را بار دیگر اعمال کرده است.

در جریان سفر «ریک پری» به عراق، او با «عادل المهدی» نخست وزیر عراق و مقام‌های بلند پایه کرد دیدار کرده است. نمایندگان ۵۰ شرکت امنیتی و نفتی آمریکایی در این سفر دو روزه به عراق، وزیر انرژی آمریکا را همراهی می‌کنند.
 
با این وجود هنوز معلوم نیست آیا عراق می‌تواند وابستگی‌اش را به گاز ایران ظرف مدت زمانی که آمریکا در خواست کرده کم کند یا خیر؟
 
آمریکا سعی دارد نفوذ ایران در عراق را کم کند. این نفوذ در پی حمله آمریکا به عراق در سال ۲۰۰۳ و روی کار آمدن دولت شیعه در این کشور تقویت شده است.

«عادل المهدی» نخست وزیر عراق در سال ۱۹۶۹ به فرانسه رفت و با گروه‌های فکر این کشور و نشریات عربی و فرانسوی همکاری داشت. عبدالمهدی در دههٔ ۱۹۷۰ از اعضای برجستهٔ حزب کمونیست عراق بود. اما در دههٔ ۱۹۸۰ دیدگاه‌های اسلام‌گرایانه پیدا کرده و از طرفداران انقلاب اسلامی ایران شد و به گروه نوبنیاد مجلس اعلای انقلاب اسلامی پیوست که در ایران تشکیل شده و ارتباط نزدیکی با مقام‌های ارشد جمهوری اسلامی ایران داشت.
 
در جریان انتخابات عراق، حیدرالعبادی نخست وزیر پیشین این کشور مواضع ضد ایرانی اتخاذ کرده بود. او بارها در اظهارات خود اعلام کرده بود عراق ناچار است برای حفظ منافع خود از تحریم‌های آمریکا علیه ایران تبعیت کند. سفر حیدر العبادی به عنوان نخست وزیر به ایران قبل از تغییر دولت توسط ایران لغو شد. گفته می‌شود ایران به دلیل نارضایتی از مواضع العبادی ویزای ورود او به تهران را صادر نکرده است.
 
العبادی در جریان انتخاب نخست وزیر از رقابت‌ها بازماند.
 
حیدرالعبادی نخست وزیر سابق عراق دریک سخنان تلویزیونی مدعی شد که دلیل نخست وزیر نشدن دوباره وی، دخالت ایران در این کشور بوده است.
 
او گفت: به اعتقاد من دخالت ایران مانع نخست وزیر شدن دوباره من شد و دلیل آن هم به پایبندی من به تحریم های آمریکا علیه تهران برمی‌گردد.
 
این درحالی است که دولت عراق آماده ارسال هیاتی به آمریکا برای تمدید تعلیق تحریم‌ها علیه ایران است. اهمیت این سفر برای مقام‌های عراقی نشان می‌دهد قطع وابستگی عراق به گاز و برق ایران به راحتی ممکن نیست.


منبع: رویداد 24

نظر شما