شناسهٔ خبر: 29934618 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

توجه رسانه های داخلی به اصلاح بودجه 98

تهران- ایرنا- رسانه های داخلی امروز(21 آذرماه) در گزارش های خود رهنمودهای رهبر معظم انقلاب در خصوص اصلاح مواردی از بودجه 98 و برگزاری جلسه سران قوا به میزبانی رئیس ‌جمهوری را مورد توجه و بررسی قرار دادند.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه نشریات خبری؛ جلسه سران سه قوا روز گذشته(سه شنبه) با حضور حسن روحانی رئیس‌جمهوری، علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی و صادق آملی لاریجانی، رئیس قوه‌ قضائیه در دفتر رئیس ‌جمهوری برگزار شد و حسن روحانی در پایان نشست مشترک سران قوا اعلام کرد:' مقام معظم رهبری رهنمودی دادند که در همین چارچوب ممکن است در مواردی برای بودجه سال آینده اصلاحاتی لازم باشد'.
رسانه های اصلاح طلب با اشاره به سخنان رئیس جمهوری و اشاره وی به رهنمودهای رهبری در خصوص اصلاح بودجه نوشتند: خبرها حاکی از آن است که این اصلاحات در سقف منابع بودجه عمومی با محوریت اصلاح سهم صندوق توسعه ملی صورت می‌گیرد.
همچنین رسانه های اصلاح طلب، رخصت 10 روزه دولت از مجلس برای ارائه بودجه؛ نقد بودجه صدا و سیما؛ افزایش بودجه بهزیستی؛ کم کردن بودجه تئاتر و نگاه فعالان اقتصادی به بودجه را مورد توجه قرار داده اند.
رسانه های اصولگرا نیز به بازتاب سخنان رئیس جمهوری و اشاره وی به رهنمودهای رهبری در خصوص بودجه پرداخته و سخنان نوبخت در خصوص بودجه و افزایش اعتبارات مددجویان در بودجه 98 را نیز مورد بررسی قرار داده اند.

رسانه های اصلاح طلب
...............................
** رهنمودهای رهبری در خصوص بودجه
روزنامه دنیای اقتصاد در گزارشی با عنوان ' برنامه مالی دولت با رهنمود رهبری بازنگری می ‌شود' نوشت: خبرها حکایت از آن دارد که این اصلاحات در سقف منابع بودجه عمومی با محوریت اصلاح سهم صندوق توسعه ملی صورت می‌گیرد. براساس قوانین بودجه‌ای، دولت موظف است سال آینده 34 درصد از منابع فروش نفت را به صندوق واریز کند. این رقم در بودجه به‌دلیل انقباض درآمدی صفر در نظر گرفته شده بود اما ظاهرا حداقل سهم صندوق در سال آینده باید 20 درصد باشد.

'اصلاح بودجه 98 طبق رهنمود رهبری' عنوان مطلبی است که روزنامه مردم سالاری در این خصوص منتشر کرد و در بخشی از آن نوشت: سیاست‌های مسئولان نظام ‌جمهوری اسلامی برای پیشبرد اهداف کشور، همگرایی با مردم است، ولی سران به دلیل فاصله زیادی که میان آن‌ها با قشرجامعه وجود دارد از خواسته‌های مردم اطلاع ندارند و آنچه که خود صحیح می‌دانند انجام می‌دهند و درباره آن توضیح می‌دهند در همین راستا روز گذشته در نشست سران قوا که به صورت مداوم و منظم برگزار می شود مطالبی درباره وضعیت معیشتی و اقتصادی مردم بیان شد.

همچنین روزنامه قانون نیز در گزارشی با عنوان 'ورود رهبری به بودجه' به بازتاب این خبر پرداخت.

** رخصت 10 روزه دولت از مجلس برای ارائه بودجه
به گزارش روزنامه قانون، دولت برای ارائه بودجه از مجلس رخصت 10 روزه گرفت... محمدباقر نوبخت، معاون روحانی و رئیس سازمان برنامه‌ و بودجه چندی پیش گفته بود که لایحه بودجه سال 98 روز 15 آذر به مجلس تقدیم خواهد شد ولی با گذشت چندین روز از تاریخ اعلامی همچنان خبری از تقدیم لایحه بودجه به مجلس نیست. برخی تعطیلی مجلس را دلیل تعویق افتادن این مهم می‌دانند ولی حتی درباره آن سخنی نیز به میان نمی ‌آید و سوال اینجاست که چرا در این بازه حساس مجلس باید تعطیل شود؟! ... غلامعلی جعفرزاده ایمن‌آبادی، نماینده مردم رشت در مجلس شواری اسلامی و عضو کمسیون برنامه و بودجه، در پاسخ به سوالی مبنی بر 'چرابودجه 98 هنوز به مجلس ارائه نشده است؟' گفت: آقای لاریجانی گفتند با دولت صحبت کرده‌اند آن‌ها برای اصلاحات و جمع‌بندی یک بازه زمانی 10روز نیازدارند به نظر علت تاخیر همین امر باشد.

** بودجه صدا و سیما
'یک تریلیون و ٣٨١ میلیارد' عنوانی است که روزنامه آرمان برای تیتر نخست خود به کار برده است که در بخشی از آن می خوانیم: آمار و گزارش‌های رسمی نشان می‌دهد که دولت بنا بر لایحه بودجه سال1397 موظف است 1646میلیاردتومان از درآمد‌های خود را به سازمان صداوسیما تخصیص دهد. آمارهای ارائه‌شده از سوی وزارت امور اقتصادی و دارایی درباره فهرست پرداخت‌های خزانه نشان می‌دهد که تا پایان آبان امسال، 1381میلیاردتومان از این رقم محقق شده است. .... پرسش این است که چرا با وجود چنین درآمدهایی معاونت سیما از کمبود بودجه گلایه می‌کند؟ با وجود این تعداد شرکت و موسسه اقتصادی و اینکه همچنان صداوسیما از بودجه عمومی کشور تغذیه می‌ کند، این بودجه را در چه حوزه‌هایی صرف می‌کند که به گفته مسئولانش توان مالی ساخت سریال را ندارد؟

روزنامه ابتکار هم تیتر نخست خود را به این موضوع اختصاص داد و زیر عنوان 'بودجه‌های نجومی و مخاطبان ناراضی' نوشت: بودجه و دریافتی سازمان صداوسیما از دولت همیشه یکی از جنجال ‌برانگیزترین مباحث طی سال‌های اخیر بوده است. مبهم بودن عملکرد مالی این سازمان به گونه‌ای بوده است که حتی کار به تحقیق‌ و تفحص از این نهاد هم رسیده است....با وجود چنین دریافتی این رسانه ملی چندین سالی می‌شود که با افت مخاطب روبه‌رو شده است....صداوسیمای ملی یا میلی؛ بسیاری از منتقدان معتقدند مدیریت این سازمان عریض و طویل نتوانسته است همه سلایق مختلف در جامعه را راضی نگه دارد.

روزنامه همدلی، مجادله‌های «ضرغامی» و «آشنا» در فضای مجازی درباره بودجه سال 98 را بررسی کرد.به گزارش این روزنامه، عزت الله ضرغامی رئیس پیشین سازمان صدا و سیما، در فضای مجازی به انتقاد از بودجه 98 دولت پرداخته و آورده است: گویا آقای رئیس جمهور و تیم اقتصادی شان هنوز شرایط ‎جنگ اقتصادی را باور ندارند!... به نظر می‌رسد حسام الدین همان جنجالی که قبلا توسط برخی نمایندگان مجلس و برخی ناظران عمومی در مورد تخصیص بودجه‌ای که برای صدا وسیما در نظر گرفته شده به وجود آمد را امروز به زبان دیگر پیش کشیده و در شرایط جنگ اقتصادی بودجه صدا وسیما را که ضرغامی در مورد آن چیزی نگفته است، به رخ او کشیده است....حال حسام‌الدین آشنا با کنایه به ضرغامی می‌گوید چرا بودجه تعیین شده برای صدا وسیما را خلاف شرایط جنگ اقتصادی نمی‌داند.

**افزایش بودجه بهزیستی
روزنامه مردم سالاری در گزارشی خبر از 'افزایش بودجه‌ توانبخشی پس از اعتراض معلولان' داد و نوشت: به دنبال اعتراض‌ های جامعه‌ معلولان سراسر کشور، برای حمایت از معلولان، یک هزار و 100 میلیارد تومان به بودجه‌ بهزیستی افزوده شد... این افزایش به دنبال اعتراض سازمان‌های مردم ‌نهاد، تشکل‌ها و گروه‌های معلولان سراسر کشور انجام شد که با انتشار بیانیه‌ ای‌ به اختصاص ندادن و پیش‌بینی ‌نکردن اعتبارات اجرای قانون حمایت از حقوق معلولان در لایحه‌ بودجه‌ سال 1398 اعتراض کرده بودند.

** کم کردن بودجه تئاتر
خبرگزاری ایلنا در مطلبی به این موضوع اشاره کرد و زیر عنوان 'کم کردن بودجه تئاتر یعنی چراغ سبز نشان دادن به شبیخون فرهنگی' نوشت: بهروز غریب ‌پور سرپرست گروه تئاتر «آران» درباره میزان بودجه‌ ای که برای تئاتر در نظر گرفته می‌شود گفت: بودجه تئاتر اندک است... چون نمایندگان ما با تئاتر آشنایی ندارند، نمی‌توانیم توقع داشته باشیم که نسبت به بالا بردن بودجه این هنر حرکتی انجام شود.. نمایندگان ما باید بدانند که بشر از ابتدای خلقت تا امروز به هنر و خصوصاً هنر نمایش نیاز داشته است. اگر این مسئله درک شود، بیشتر از بودجه نظامی به بودجه فرهنگی توجه می‌شود.

** نگاه فعالان اقتصادی به بودجه
روزنامه ایران در گزارشی با عنوان 'اقتصاد سیاسی بودجه 98 از نگاه فعالان اقتصادی' نوشت: برخی فعالان و کارشناسان اقتصادی و استادان دانشگاه‌های کشور با شرکت در نظرسنجی روزنامه ایران راه حل خود را برای داشتن بودجه ‌ای مناسب با شرایط حال حاضر حاکم بر اقتصاد کشور را با تأکید بر اینکه بدون تردید دولت در تنظیم بودجه، به شدت محدودیت دارد، ارائه دادند. بر مبنای نظر کارشناسان کاهش و حتی قطع دخالت نهادهای مختلف برای سهم‌خواهی از بودجه اصلی‌ ترین راهکاری است که در زمان تحریم و در حالی که کمبود منابع داریم می‌تواند دست دولت را برای تدوین بودجه‌ای متناسب باز بگذارد. از طرف دیگر با توجه به افزایش سالانه هزینه‌های جاری و اختصاص سهم بیشتری از بودجه به آن، کارشناسان تأکید دارند برای جلوگیری از حذف بودجه عمرانی و تولید به نفع بودجه جاری، کاهش هزینه‌های غیرضروری و کاستن از طلب بودجه‌های منطقه‌ای بخصوص از طرف نمایندگان مجلس امری ضروری است.

به گزارش روزنامه جهان صنعت، رئیس اتاق بازرگانی تهران نسبت به پیامد بودجه، تورم و رکود هشدار داد...در چهل و پنجمین نشست هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران که روز گذشته با حضور رئیس هیات عامل صندوق توسعه ملی برگزار شد، رئیس اتاق تهران نیز از شناسایی و پایش مهم ‌ترین مشکلات کسب‌وکار در شش بخش تولید کشور توسط اتاق تهران خبر داد و گفت: بودجه، تورم و رکود با توجه به آمار وضعیت مناسبی ندارد، بنابراین برای اینکه بیش از این در جامعه بذر ناامیدی پراکنده نشود، ترجیح می‌دهم امروز در این رابطه سکوت کنم و صحبت نکنم، اما امیدوارم که گشایشی در فضای اقتصادی کشور ایجاد شود.

رسانه های اصولگرا
..........................
**سخنان رئیس جمهوری و رهنمودهای رهبری
به گزارش روزنامه جوان، روحانی در پایان نشست سران سه قوه گفت: پروژه‌های ناتمام به مردم واگذار می‌شود. رئیس جمهور با بیان اینکه سران قوا در جلسه خود عمدتاً درباره مسائل اقتصادی و سیاسی کشور و منطقه تبادل نظر و گفت ‌و گو کردند، اظهار داشت: در بخش اقتصاد در هفته‌های گذشته چارچوبی را تنظیم کرده بودیم که سیاست‌های این چارچوب به نحوی مسئله بودجه سال آینده را هم در بر می‌گرفت. حسن روحانی تصریح کرد: مقام معظم رهبری رهنمودی را دادند بر مبنای این رهنمود جدید، جلسه‌ای داشتیم که این سیاست را چگونه اجرایی و عملیاتی کنیم.

همچنین روزنامه وطن امروز نوشت: رئیس‌جمهور دیروز پس از نشست هماهنگی سران قوا گفت:‌ در جلسه امروز نکات مورد نظر رهبر انقلاب برای اصلاح بودجه 98 بررسی شد.

** سخنان نوبخت در خصوص بودجه
به گزارش تارنمای صراط نیوز، رئیس سازمان برنامه و بودجه با بیان اینکه ضوابط و شاخص‌های تعیین شده برای تشخیص پردرآمدها باید از سوی دولت تصویب شود گفت: تخصیص یارانه نقدی در استانها سلیقه‌ای نخواهد بود.

** افزایش اعتبارات مددجویان در بودجه 98
به گزارش روزنامه جوان، رئیس کمیته امداد با اشاره به شرایط اقتصادی کشور گفت: در نامه‌ای از رئیس‌جمهور خواستیم اعتبارات این نهاد متناسب با نرخ تورم 97 افزایش یابد که این پیشنهاد با موافقت وی همراه شد. پرویز فتاح، با اشاره به تصویب بودجه سال 98 در دولت افزود: دولت در تخصیص بودجه امداد در سال 97 همکاری بسیار خوبی داشت، اما تنظیم بودجه سال 98 مطابق با انتظارات ما نبود.
** گروه نشریات خبری
پژوهشم**3211**1181**1732

نظر شما