شناسهٔ خبر: 29934294 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایلنا | لینک خبر

تعیین مکان جسد عبدالله صالح، یکی از شروط توافق تبادل اسرای یمنی

وزیر اطلاع‌رسانی دولت مستعفی یمن اعلام کرد که توافق تبادل اسرا شامل همه از جمله بستگان رئیس‌جمهوری سابق و تحویل جسد او می‌شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایلنا به نقل از اسپوتنیک، «معمر الإریانی» وزیر اطلاع‌رسانی دولت مستعفی یمن با انتشار توئیتی نوشت که بر اساس دستورالعمل «عبدربه منصور هادی» رئیس دولت مستعفی، موضوع تبادل اسرا، پیشنهادی از سوی هیأت وابسته به دولت مستعفی در مذاکرات سوئد شامل تمام ربوده‌شدگان، بازداشتی‌ها و پناهندگان اجباری از تمام گروه‌ها و تشکیلات سیاسی از جمله بستگان «علی عبدالله صالح» رئیس‌جمهوری سابق این کشور و تحویل جسدش و آزادی رهبران حزب مؤتمر در زندان‌های انصار الله می‌شود.

وی در توئیت دیگری نوشت: «در فهرست تبادل اسرا،‌ دولت مستعفی نام هشت هزار و ۵۷۶ نفر از افراد سیاسی، ‌رسانه‌ای،‌ حقوقی،‌ فعالان و زنان ربوده شده از منازلشان را تحویل داده است. همچنین فهرست جنبش انصار الله شامل هفت هزار و ۴۸۷ اسیر جنگی است».

اریانی در پایان مدعی شد: «دستور العمل های هادی به عنوان پدری دلسوز برای تمام مردم یمن حتی مخالفان،‌ ویژگی‌های رهبری ملی است که فراتر از امور خرد و کوچک است. حال آنکه رهبران هیأت انصار الله در مذاکرات سوئد آزادی بازداشت‌شدگان وابسته به عبداله صالح و تحویل جسدش و آزادی رهبران حزب  مؤتمر را نادیده می‌گیرند».

دو هیأت وابسته به دولت مستعفی و جنبش انصارالله روز سه‌شنبه فهرست تبادل اسرا و بازداشت‌شدگان را در چارچوب مذاکرات صلح سوئد ارائه کردند. «عبدالقادر مرتضی» عضو هیأت انصار الله در این مذاکرات گفت که احتمالا عملیات تبادل اسرا از تاریخ ۲۰ ژانویه آغاز شود. 

وی گفت: «در مورد هیچ نامی محافظه‌کاری نخواهد شد. هر یک از طرفین حق دارند هر نامی را که می‌خواهند در فهرست درج کنند». 

گفت‌وگوهای یمن از پنج شنبه گذشته در سوئد آغاز شده و تنها فرصت موجود برای دستیابی به فرمول پایان جنگی به شمار می‌رود که از سال ۲۰۱۴ موجب کشتار هزاران شهروند نظامی و غیرنظامی، ‌مهاجرت ساکنان، ‌تخریب زیر بناها و اشاعه بیماری و قحطی شده است.

برچسب‌ها:

نظر شما