شناسهٔ خبر: 29932931 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: وزارت آموزش و پرورش | لینک خبر

مدیر کل قرآن، عترت و نماز آموزش و پرورش:

فضای مدارس با شرکت 7 میلیون دانش آموز قرآنی می شود

مدیر کل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش گفت: حدود 7 میلیون دانش آموز دوره های مختلف تحصیلی در سال تحصیلی جاری در مرحله مدرسه ای مسابقات قرآن، عترت و نماز شرکت می کنند.

صاحب‌خبر -

به گزارش روابط عمومی و اموربین الملل معاونت پرورشی و فرهنگی به نقل از ایرنا، محمدرضا مسیب زاده  با بیان اینکه این مسابقات با رویکرد قرائت حفظ و تفسیر آیات الهی همزمان با هفته بزرگداشت قرآن، عترت و نماز از 24 آذرماه در مدارس سراسر کشور آغاز می شود، افزود: همچنین در حوزه نماز مسابقات احکام، انشای نماز و اذان و در حوزه عترت مسابقات مداحی، نهج البلاغه و صحیفه سجادیه در کنار مسابقات ترتیل خوانی و همخوانی برای دانش آموزان متناسب با سن و توان دانش آموزان هر دوره تحصیلی در نظر گرفته شده است.
وی با بیان اینکه برخی رشته ها از جمله اذان و مداحی را در بخش دختران و یا نهج البلاغه برای دانش آموزان دوره ابتدایی نداریم، تصریح کرد: امسال با توجه به منویات مقام معظم رهبری و تاکید شورای توسعه فرهنگ قرآنی مبنی بر توجه به حفظ قرآن کریم، طرح حفظ جزء 30 آیات الهی از ابتدای سال تحصیلی جاری در مدارس آغاز شده است.
مدیر کل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اینکه این طرح با مشارکت سازمان اوقاف و امور خیریه، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان صدا و سیما اجرا شده است، تصریح کرد: این طرح با هدف نزدیک کردن دانش آموزان با آموزه های قرآنی برنامه ریزی شده و تا پایان سال تحصیلی نیز ادامه دارد.
مسیب زاده عنوان کرد: این طرح جنبه رقابتی ندارد اما در پایان، منتخبان به قید قرعه از هدایا و تقدیرنامه بهره مند شده و برای فرهنگیانی که به حفظ جزء 30 قرآن کریم نائل شوند، تقدیرنامه با امضای وزیر آموزش و پرورش داده می شود.
وی به اهداف برگزاری هفته گرامیداشت قرآن، عترت و نماز اشاره کرد و تعمیق و توسعه فرهنگ غنی قرآن، عترت و نماز در میان دانش آموزان، زمینه سازی ایجاد انس بیشتر دانش آموزان با این سه منشور، بهره گیری از سرچشمه زلال معارف غنی قرآن و اهل بیت علیم السلام به عنوان بهترین الگوهای سبک زندگی اسلامی و مصونیت بخشی جوانان و نوجوانان با بهره گیری از معارف ارزشمند قرآن و اهل بیت علیهم السلام به عنوان دو بال موفقیت و پیشرفت و عاقبت بخیری را از جمله این اهداف برشمرد.
وی به اسامی در نظر گرفته شده برای این هفته اشاره کرد و گفت: شنبه 24 آذرماه 'مدرسه کانون تربیت اسلامی وحدت و همدلی' یکشنبه 25 آذرماه 'فرهنگ انتظار و مهدویت'، دوشنبه 26 آذرماه 'ولایت و ولایت پذیری'، سه شنبه 27 آذرماه 'حفظ قرآن مطالبه رهبری'، چهارشنبه 28 آذرماه 'تجلیل از نخبگان قرآن، عترت و نماز'، پنج شنبه 29 آذرماه 'سبک زندگی قرآنی و پیام شهدای منا و شهدای قرآنی' و جمعه 30 آذرماه 'نماز جمعه، خانواده و تربیت اسلامی' نامگذاری شده است.
مدیر کل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش یادآورشد: برای هر یک از روزهای این هفته برنامه های متنوعی تدارک دیده شده که برگزاری جلسات مهدویت و گفتمان های دینی، مرجع شناسی و دیدار با علمای دینی، محافل همخوانی حفظ جز 30 قرآن و تجلیل از نخبگان و دانش آموزان برتر و خیرین قرآن، عترت و نماز، از جمله این برنامه ها است.
وی با بیان اینکه از اولویت های ما در برنامه های قرآنی مدرسه محوری است، اظهار داشت: با توجه به اینکه در بیست و هفتمین اجلاس سراسری نماز در سمنان، وزارت آموزش و پرورش رتبه برتر نماز را در میان دیگر دستگاه ها به دست آورد و پیام رهبر معظم انقلاب را که یک بند اجرایی مبنی بر اینکه 'فضای مدارس را مزین کنید به نماز جماعت کودکان، نوجوانان و جوانان' به همراه داشت، با ابلاغ وزیر آموزش و پرورش ستاد اقامه نماز وزارتخانه به شورای عالی ارتقا پیدا کرد.
مسیب زاده تصریح کرد: این شورا بنا دارد با حفظ وظایف و مصوبات قبلی، فعالیت های خود را با اعضایی متشکل از معاونان وزیر آموزش و پرورش و ارکان اجرایی وزارتخانه و با مسئولیت شخص وزیر دنبال کند و این اهتمام باعث خواهد شد که همه اجزا آموزش و پرورش در خدمت نماز باشند زیرا تجربه نشان داده در هر جا که عزم جدی از سوی مسئولان برای پیشبرد امور فراهم شده آن کار به بهترین نحو به نتیجه رسیده است.
وی در خصوص فعالیت های جدید و بودجه شورای عالی نماز نیز گفت: در اولین جلسه تمامی این موارد بررسی می شود و ما بنا داریم در کنار تقویت و ادامه فعالیت های گذشته، برنامه های جدیدی در این حوزه رقم بزنیم که این کار مستلزم اعتبارات، نیروی انسانی، طرح و برنامه های جدید است و پیش بینی های لازم در این زمینه صورت می گیرد.
'وزیر آموزش و پرورش در حکمی علیرضا کاظمی معاون پرورشی و فرهنگی را به‌ عنوان دبیر شورای عالی نماز این وزارتخانه منصوب کرده است.'

* تمامی مدارس نماز جماعت برگزار می کنند
مدیر کل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش با تاکید بر اینکه در سال تحصیلی جاری به جز مدارسی که شرایط برگزاری نماز جماعت را ندارند از جمله مدارسی که به افق شرعی نرسند، 200 مدرسه که دارای یک دانش آموز، 5 هزار مدرسه که دارای کمتر از 4 دانش آموز و 10 هزار مدرسه که دارای کمتر از 10 دانش آموز هستند، نماز جماعت اقامه می شود.
مسیب زاده ادامه داد: روزانه 300 هزار نفر اعم از مربیان، معلمان و مدیران مدارس امر نماز را دنبال می کنند و 50 هزار نفر فرهنگی در کنار 20 هزار روحانی امامت نماز جماعت را بر عهده دارند.
مسیب زاده در خصوص میزان تاثیر برگزاری نماز جماعت در مدارس نیز گفت: اگر بخواهیم به لحاظ معنوی ارزیابی کنیم اقامه نماز در مدارس در وحله اول یک تکلیف دینی و شرعی است و وقتی انسان خود را به جاری زلال نماز می سپارد روح و جسمش تطهیر می شود و دلیل موفقیت عملکرد آموزش و پرورش در امر نماز این است که بازرسان و ارزیابان ستاد اقامه نماز، این وزارتخانه را شایسته رتبه اول نماز در میان دستگاه ها دانستند.
وی تصریح کرد: اما تاثیر این اقدام معنوی در میان دانش آموزان نیز آن است که با اقامه نماز و آرامش روح، موفقیت در تمامی مراحل زندگی رقم خواهد خورد به همین دلیل به دانش آموزان توصیه می کنم نماز خود را در مدارس به جماعت برگزار کنند و البته در عین حال حضور مستمر فرهنگیان در انجام این فریضه هم می تواند بهترین الگوی عملی برای دانش آموزان باشد.

برچسب‌ها:

نظر شما