شناسهٔ خبر: 29932525 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

فرودگاهی که پرواز ندارد

مراغه - ایرنا - فرودگاه «سهند» در جنوب آذربایجان شرقی، در سال های اخیر و به رغم راه اندازی های چندباره، در حال حاضر تنها نام فرودگاه را یدک می کشد و هیچ پروازی ندارد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، وجود زیرساخت های حمل و نقل به عنوان شاخص اساسی در توسعه هر منطقه ای بوده و از این رو فرودگاه ها نقش انکارناپذیری در عصر حاضر در این عرصه ایفا می کنند.
گسترش فرودگاه های کوچک و بزرگ به عنوان راهکاری موثر برای توسعه حمل و نقل هوایی با هدف تسریع در جابجایی مسافران و کاهش زمان مسافرت در کشورهای مختلف دنیا انجام می شود و در این راستا در کشورمان نیز تاکنون چند فرودگاه در شهرهای غیر از مراکز استانها ایجاد و راه اندازی شده است.
با وجود کوچک بودن این فرودگاه های اقماری، تاثیر آن را می توان در جابجایی های سریع مسافران و نیز امدادرسانی هوایی و مواقع بحرانی به خوبی احساس کرد.
فرودگاه «سهند» مراغه نیز به عنوان یکی از این فرودگاه ها که برای برخورداری شهرستان های جنوب آذربایجان شرقی و غربی از ترانزیت و حمل و نقل مسافری احداث شده، هم اکنون در آستانه 22 سالگی خاموش تر از هر زمان دیگری بوده و زمین این فرودگاه در حسرت فرود و پرواز هواپیماهاست.
پروازهای این فرودگاه با تصمیمات غیرکارشناسی چندین بار مجدد برقرار شده اما بعد از مدتی به بهانه های مختلف از جمله خرابی هواپیما و یا عدم استقبال مسافران تعطیل شده و همین موضوع موجب سردرگمی مردم منطقه و شرکت های هواپیمایی شده است.
کمبود برخی زیرساخت های فرودگاهی از جمله وجود موانع پروازی، کیفیت باند پرواز، تجهیزات الکترونیکی مشکلات و موانعی بوده اند که هر چند در سال های گذشته با دوندگی زیاد مرتفع شده اند، اما در ادامه شاهد بروز مشکلات جدیدی در این فرودگاه بوده ایم.
از این منظر، مشکلاتی چون عدم ارتقا و نوسازی باند پروازی و تجهیزات ناوبری، زمینه ساز رکود مجدد در چند سال اخیر در فرودگاه «سهند» شده است.
با وجود رفع این موانع زیرساختی و فیزیکی فرودگاه، مشکلی که بیش از همه آن را با چالشی جدی مواجه کرده، عدم استقبال مردم از پروازها به دلیل تعطیلی های چندین باره، زمان های نامناسب پروازها و از همه مهمتر عدم تمایل شرکت های هوایی برای حضور در آن بوده است.
سال گذشته در فصل زمستان، پس از سه سال وقفه در پروازهای فرودگاه «سهند»، شرکت هواپیمایی تابان با یک فروند هواپیما نوید آغاز دوباره فعالیت این فرودگاه را داد، اما این بار نیز فرسوده بودن ناوگان حمل و نقل هوایی، بر بال هواپیمای «تابان» سنگینی و آن را زمین گیر کرد و به رغم گذشت چند ماه، هنوز مشکل خرابی این هواپیما رفع نشده و فرودگاه همچنان در تعطیلی به سر می برد.
حضور و پیگیری های مسئولان شهرستانی و اداره کل فرودگاه های آذربایجان شرقی نیز برای اوج گیری دوباره پروازها در فرودگاه «سهند» نیز تاکنون راه به جایی نبرده که می توان بخشی از آن را در تحریم های یک جانبه علیه کشورمان در زمینه صنعت هوایی جستجو کرد.
تکمیل جایگاه سوخت رسانی فرودگاه «سهند» نیز به عنوان طرح توسعه آن هم اکنون با وجود ساخت برخی ابنیه ها در ابهام است؛ طرحی که می توانست با آغاز مجدد پروازها از این فرودگاه، زمینه ساز برقراری پروازهایی به سایر شهرهای کشور در کنار سفر به تهران باشد، که اینگونه نشد.
نکته دیگری که می توان در مشکلات گریبانگیر فرودگاه «سهند» به وضوح مشاهده کرد، عدم استقبال مناسب مسئولان فرودگاه از جلب شهروندان به سوی صنعت هوایی بوده که نمونه بارز آن را می توان در سایت اینترنتی فرودگاه مشاهده کرد که فاقد هر گونه مطالب و اطلاعات به روز برای مسافران است.

** پروازهای فرودگاه سهند، منتظر تعمیر هواپیمای مسافری است
مدیرکل فرودگاه های آذربایجان شرقی تیر ماه امسال با اشاره به اورهال (بازآماد کردن) هواپیمای مسافری شرکت هواپیمایی خدمات رسان در فرودگاه «سهند» گفت: پس از انجام تعمیرات لازم، به زودی پروازهای این فرودگاه از سر گرفته خواهد شد.
علی صفائی افزود: وجود برخی تحریم ها در زمینه تامین قطعات هواپیمایی از دلایل طولانی شدن روند تعمیر هواپیماهای مسافربری اختصاص بافته به فرودگاه «سهند» است و این امر در بسیاری از شرکت های هواپیمایی کشور نیز وجود دارد.
وی ادامه داد: فرسوده بودن ناوگان شرکت های هواپیمایی که بیشتر آن بر اثر وجود تحریم ها و عدم فروش هواپیماهای جدید از جمله هواپیماهای ملخی بوده، فرودگاه های کوچک و متوسط کشور را با چالش اساسی روبرو کرده است.
وی با اشاره به لزوم اجرای طرح احداث جایگاه سوخت فرودگاه سهند، گفت: بیش از 50 میلیارد ریال اعتبار برای تجهیز این جایگاه به سیستم و دستگاه های سوخت رسان نیاز است.

** پیگیری های مسئولان شهرستانی برای فعالیت مجدد فرودگاه سهند ادامه دارد
معاون عمرانی فرماندار مراغه نیز در این ارتباط گفت: با وجود مشکلات و موانع پیش روی صنعت هوایی، پیگیری های مسئولان شهرستانی برای فعالیت مجدد فرودگاه سهند ادامه دارد.
نقی مسکینی افزود: راه اندازی پروازها از این فرودگاه یکی از اولویت های اساسی در توسعه زیرساخت های حمل و نقل منطقه ای و نیز این شهرستان است.
وی ادامه داد: رفع این مشکل با همگرایی مسئولان این شهرستان و سایر شهرستان های همجواری که می توانند از این زیرساخت بهره مند شوند، ممکن خواهد بود.
معاون عمرانی فرماندار مراغه اضافه کرد: وجود برخی تحریم های ناجوانمردانه و یک سویه آمریکا و شرکت های غربی علیه صنعت هوایی، بیش از پیش پروازها و هواپیماهای در حال بازسازی را با مشکلی اساسی روبرو کرده است.

**عدم استقبال از پروازهای فرودگاهی چالشی بزرگ پیش روی صنعت هوایی
مدیر آژانس هوایی و مسافرتی «فراز گشت» مراغه نیز با اشاره به دلایل مختلف تعطیلی پروازهای فرودگاه سهند گفت: برقراری پروازها، نیازمند برنامه ریزی مناسب شرکت های هواپیمایی برای جلب مسافران است.
نوید اتابکی افزود: در پنج ماهی که پروازهای فرودگاه سهند انجام می شد، شاهد استقبال مناسب شهروندان شهرهای جنوب آذربایجان شرقی از این پروازها بودیم تا جایی که به صورت میانگین با 60 درصد ظرفیت این پروازها انجام می شد.
وی اضافه کرد: مزایای برقراری پروازهای روزانه هوایی می تواند در رونق و توسعه حمل و نقل هوایی موثر بوده و زمینه مساعدی برای رونق گردشگری در این منطقه ایجاد کند.
مدیر آژانس مسافری و هوایی «ماهرگشت» مراغه نیز از سرگیری پروازها در فرودگاه سهند را مشکل عنوان کرد و گفت: حتی اگر پروازها دایر شود بالا بودن هزینه و افزایش قیمت ها، به کاهش تعداد مسافران در ماه های ابتدایی منجر می شود و شرکت های هواپیمایی حوصله و توان مالی این آزمون و خطا را ندارند.
مهدی ماهری افزود: البته حضور شرکت های معتبر هوایی با زمان بندی مناسب پروازی می تواند زمینه ساز رونق پروازها از فرودگاه «سهند» به محض برقراری مجدد پروازها شود.
با وجود چالش ها و موانع پیش روی فعالیت فرودگاه «سهند»، شاید عزم جدی مسئولان استانی و کشوری بتواند درد بی درمان رکورد این فرودگاه را علاج و از فرصت سوزی در این زمینه جلوگیری کند.
ساخت فرودگاه سهند در سال 1375 در زمینی به وسعت 42 هکتار در حاشیه جاده مراغه – بناب آغاز شد؛ این فرودگاه از فرودگاه‌ های اقماری اداره کل فرودگاه‌ های آذربایجان ‌شرقی است.
فرودگاه «سهند» دارای سالن ترمینال به وسعت یک هزار و 200 متر است و از حدود 6 ماه پیش به دلیل زمینگیر شدن هواپیمای مسافری فعال و عدم استقبال شرکت های هواپیمایی از برقراری پروازها، در حالت تعطیلی قرار دارد.
شهرستان مراغه با حدود 263 هزار نفر جمعیت در 127 کیلومتری تبریز، مرکز آذربایجان شرقی واقع است.
3077/7487/518

نظر شما