شناسهٔ خبر: 29931880 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

877 تن دانه آفتابگردان در میامی برداشت شد

شاهرود - ایرنا - مدیر جهاد کشاورزی شهرستان میامی گفت: 887 تن دانه روغنی آفتابگردان از مزرعه های بخش کالپوش این شهرستان در شرق استان سمنان برداشت شد.

صاحب‌خبر -

علی اصغر محمدی روز چهارشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: امسال 2 هزار و 500 هکتار از سطح مزرعه های کالپوش به کشت آفتابگردان اختصاص یافت و بیشترین محصول در روستاها «نام نیک»، «کرنگ»، «سوداغلن»، «حسین آباد» و «دشت دانیال» برداشت شد.
وی میزان برداشت محصول آفتابگردان از هر هکتار مزرعه را 350 کیلوگرم اعلام کرد و گفت: با توجه به آب و هوا، بارندگی و مساعد بودن مزرعه ها، آفتابگردان در بخش کالپوش به صورت دیم کشت می شود.
مدیر جهاد کشاورزی میامی گفت: بیشترین بذر کشت شده در سالجاری از نوع «هایسون» و نوع محلی بود.
به گزارش ایرنا، بخش کالپوش میامی دارای زمین های حاصلخیز و بارندگی مناسب است و به همین دلیل محصولاتی مانند گندم، جو، چغندرقند، عدس، نخود ، لوبیا و کلزا به صورت دیم در این بخش کشت می شود.
کالپوش در 100 کیلومتری شمال شهرستان میامی 11 روستا دارد و با استان های خراسان شمالی و گلستان همسایه است.
میامی هر سال با تولید حدود 230 هزار تن محصول کشاورزی و باغی حدود 40 درصد تولیدات کشاورزی استان سمنان را به خود اختصاص می دهد، با این همه تولید یک واحد فرآوری و بسته‌بندی محصولات کشاورزی در این شهرستان وجود ندارد و به این خاطر بیشتر محصولات تولیدی آن بصورت فله ای به دیگر نقاط حمل شده و پس از بسته بندی در بازار ارایه می شود.
از آن جا که 90 درصد جمعیت شهرستان میامی روستایی بوده و به کار کشاورزی و دامداری اشتغال دارند، حدود نیمی از سال را بیکار هستند و ساخت واحدهای فرآوری در اشتغال و درآمد بیشتر آنها تاثیرگذار خواهد بود.
از مجموع 23 هزار هکتار زمین قابل کشت این شهرستان حدود 15 هزار هکتار به گندم دیم و آبی و باقی به کشت آفتابگردان ، کلزا ، چغندر قند و انواع حبوبات اختصاص دارد.
حبوبات تولیدی این شهرستان مانند عدس بسیار معروف است.
هر سال حدود سه هزار هکتار از زمین های میامی زیرکشت چغندر قند رفته و 150 تا 200 هزارتن محصول تولید می شود.
شهرستان میامی با بیش از 40 هزار تن جمعیت درشرق استان سمنان واقع است.
7357/6167/7408

نظر شما