شناسهٔ خبر: 29931874 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: فرهیختگان آنلاین | لینک خبر

تقوی هنوز هم از همه 74 کیلوهای ما بهتر است

صادق‌نژاد: محمدی مربی خوبی است اما هیچ‌کس خادم نمی‌شود

غلام مربی خوبی است اما به نظرم هیچ مربی‌ای به پای رسول خادم نمی‌رسد. خادم فقط یک جا اشتباه کرد؛ جایی که اطراف کشتی را خیلی شلوغ کرد و کشتی آلیش، بانوان و پهلوانی را در کنار کشتی آزاد و فرنگی مطرح کرد.

صاحب‌خبر -
به گزارش «فرهیختگان آنلاین»، بعد از رفتن رسول خادم به نظر می‌رسد کشتی ایران یک مقدار تنهاتر از گذشته شده و این روزها خبرهای خوشایندی به گوش نمی‌رسد. تا زمانی که خادم بود، او بار مشکلات را به دوش می‌کشید اما بعد از رفتنش مشخص نیست چه بر سر کشتی ایران خواهد آمد. درخصوص مسائل مختلف و مرتبط کشتی ایران از جمله دوران پساخادم، انتخاب غلام محمدی به‌عنوان سرمربی تیم ملی کشتی آزاد، لغو اردوها و سایر مسائل در «فرهیختگان» گفت‌وگویی را با مهدی صادق‌نژاد قهرمان سابق کشتی آزاد آسیا انجام دادیم که ماحصل آن را در ادامه می‌خوانید.


غلام محمدی به‌عنوان سرمربی تیم کشتی آزاد انتخاب شد. در این خصوص چه صحبتی دارید؟

غلام مربی خوبی است اما به نظرم هیچ مربی‌ای به پای رسول خادم نمی‌رسد. خادم فقط یک جا اشتباه کرد؛ جایی که اطراف کشتی را خیلی شلوغ کرد و کشتی آلیش، بانوان و پهلوانی را در کنار کشتی آزاد و فرنگی مطرح کرده و سعی کرد همه این کشتی‌ها را در یک سطح بین‌المللی ارتقا دهد و همین موضوع باعث شد نتواند اوضاع را کنترل کرده و همه وقت و تمرکزش را روی کشتی آزاد و فرنگی بگذارد که اگر چنین می‌شد مطمئنا کشتی ما پیشرفت بیشتری می‌کرد. با این حال رسول خادم هست و یک نام کشتی در ایران و کارش هم درست بود. از سوی دیگر معتقدم خادم باید طوری مدیریت می‌کرد تا امثال یزدانی‌ها، تقوی‌ها و رحیمی‌ها از تشک کشتی خیلی دور نباشند هرچند مدیریتش زبانزد است و هیچ‌گاه اجازه کشتی‌گیرسالاری نمی‌داد. این‌طور نبود که او به قهرمان جهان هم باج بدهد.

عده‌ای معتقدند این موضوع که خادم هم رئیس فدراسیون بود و هم سرمربی تیم ملی باعث شد خیلی در وظایف محوله موفق نباشد.

این موضوع اشتباه بود چون با یک دست نمی‌توان پنج هندوانه برداشت. بهتر بود اگر خادم رئیس فدراسیون بود فقط به مشاوره فنی بسنده می‌کرد، هرچند او آدم پشت میزنشین نبود و نمی‌توانست آن شرایط را تحمل کند و مجبور می‌شد لخت شود و به روی تشک بیاید. از سوی دیگر نسل هم عوض شد و کشتی‌گیران خوبی مثل تقوی، حاجی‌پور، رحیمی و... از کشتی رفتند و چون پشتوانه‌ای نداشتند کشتی‌مان با مشکل مواجه شد.

دوباره به انتخاب غلام محمدی برگردیم. به نظرت می‌تواند به تیم ملی کمک کند؟

غلام محمدی از لحاظ فنی خوب است و به نظرم موفق می‌شود هرچند رسول خادم هم زحمات زیادی روی کشتی‌گیرها متحمل شد و الان موقع بهره‌برداری از آنهاست. به نظر من بحث روحی و روانی در کشتی خیلی مهم است. آقا رسول با کشتی‌گیرها مدیریتی برخورد می‌کرد اما به نظر من باید با کشتی‌گیر رفیق بود تا بتوان بیشترین بهره‌برداری را از آنها داشت. مثل محمد بنا که با بچه‌ها راحت است. هرچقدر در تمریناتش دشواری‌های زیادی وجود دارد اما با کشتی‌گیر رفاقت هم می‌کند و همین موضوع از رموز موفقیت بنا محسوب می‌شود. در مجموع معتقدم برای تیم ملی کشتی آزاد رضا یزدانی می‌تواند برگردد یا حتی فردی مثل مهدی تقوی در حال حاضر از همه 74 کیلوهای ما بهتر است. ضمن اینکه از محسن کاوه به عنوان یک مربی کاربلد می‌تواند در کادر فنی استفاده کرد.

بسیاری از اعزام‌های تیم‌های ملی کشتی به خاطر مشکلات ارزی لغو شد. این موضوع چقدر به کشتی ایران ضربه می‌زند؟

قطعا تاثیرگذار است. اما بستگی به نسل کشتی‌گیران دارد. آن زمان که تمرین می‌کردم حاجی‌زاده‌ها، با هادی حبیبی‌ها و... در کنارم بودند که عنوان‌دار جهان محسوب می‌شدند و در همین ایران به خوبی آماده می‌شدیم اما الان نیاز است تا جوان‌ترهای تیم ملی برای کسب تجربه به میادین معتبر بین‌المللی اعزام شوند. کار کردن با جوان‌ها از یک جهت سخت و از جهت دیگر لذت‌بخش است و از سوی دیگر کار غلام محمدی قشنگ بود که باتجربه‌ها را در کنارش آورد تا بدن کشتی‌گیران جوان با امثال رضا یزدانی‌ها برخورد کند و ترس‌شان بریزد.

سطح فنی جام باشگاه‌های جهان را که به میزبانی کشورمان برگزار می‌شود چطور ارزیابی می‌کنید؟

این جام در سطح کشور خودمان است و چیز خاصی ندارد مگر اینکه مثل پارسال تیمی از آمریکا به ایران بیاید. الان کل لیگ ما بین دو تیم از بابل محدود و پول و کشتی‌گیر هم بین آنها قسمت شده و رقابتی نیست که خیلی قابل ملاحظه باشد.

 

* نویسنده : محمدرضا عبدالرزاق روزنامه‌نگار

 

نظر شما