شناسهٔ خبر: 29931460 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

باید بتوانیم میان آیین های مذهبی و فرهنگی در جامعه ارتباط برقرار کنیم

رئیس دفتر تبلیغات اسلامی استان اصفهان گفت:باید بتوانیم میان آیین های مذهبی و فرهنگی در جامعه ارتباط برقرار کنیم تا یک شبکه منسجم از معنویت در جامعه تشکیل شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،حجت الاسلام محمد قطبی رئیس دفتر تبلیغات اسلامی استان اصفهان امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه با اشاره به نقش مؤثر محافل خانگی در پیروزی انقلاب اسلامی اظهار داشت: در سالهای آخر حکومت پهلوی، محدودیت های زیادی در مساجد و حسینیه ها و جلسات عمومی اعمال می شد و تنها امید مردم و انقلابیون برای نشر آرمان های انقلاب به محافل خانگی بود.

وی محافل خانگی را چشمه سارهای محلات دانست و ادامه داد:  باید بدانیم که محافل خانگی تنها یک دلیل برای به وجود آمدن انقلاب اسلامی نیست، بلکه دلیل مهمی برای حفظ انقلاب نیز محسوب می شود، محفل خانگی می تواند به جریانی تبدیل شود که هر چه مردم محله از این چشمه ها بهره مند شوند آب آنها تمام نمی شود، بلکه دوباره می جوشد.

رئیس دفتر تبلیغات اسلامی استان اصفهان ‏تقویت توسعه فرهنگ دینی، توسل به حضرات ائمه معصومین(ع)، فرهنگ توجه به قرآن، توجه به سبک زندگی دینی و تربیت انسان های فعال مؤثر در آینده را از جمله برکات محافل خانگی عنوان کرد و افزود: نمی توان دستاوردهای محافل خانگی را شمارش کرد.

حجت الاسلام قطبی با بیان اینکه جرقه معرفتی و ایمانی برخی از علمای بزرگ تشیع در محافل خانگی زده شده است، ابراز داشت: امروزه قاریان،حافظان و مفسران قرآن بین المللی از کشور ما در جهان مطرح هستند که بسیاری از آنها از محافل خانگی و کلاس های قرآن محلات شروع کرده اند و با قرآن آشنا شده اند.

رئیس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان ‏از محافل خانگی به عنوان تکمیل کننده آموزش و شبکه تزریق کننده معارف دینی و اخلاقی به افراد جامعه یاد کرد و گفت: هر جایی که ارگان های تربیتی نظیر آموزش و پرورش،صدا و سیما و سایر نهادها نتوانسته اند موفق عمل کنند، محافل خانگی می توانند موفق ظاهر شوند و کاستی ها را جبران کنند.

وی ‏با اشاره به ضعف رسانه ها در اهمیت دادن به محافل خانگی، بیان داشت: ما وظیفه داریم که این ضعف را جبران کنیم، ممکن است در ابتدای کار تنها افراد مسن در محفل شرکت کنند، اما همان بزرگسالان وقتی کارکردهای بالای محفل را درک کنند، فرزندان خود را نیز  برای شرکت در جلسات ترغیب می کنند.

حجت الاسلام قطبی ‏با تبیین ضرورت اتصال و مشارکت آیین های مذهبی به یکدیگر در جامعه، بیان داشت: باید بتوانیم میان آیین های مذهبی و فرهنگی در جامعه ارتباط برقرار کنیم تا یک شبکه منسجم از معنویت در جامعه تشکیل شود، مثلاً در ایام حج و اربعین می توانیم مراسم چاووشی و بدرقه زائران را با محوریت محافل خانگی در محله برقرار  و به این صورت یک شبکه را برقرار کنیم.

رئیس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان‏ تصریح کرد: ‏در ایام محرم و صفر می توانیم با استفاده از ظرفیت هیئت های مذهبی و آیین عزاداری، محافل خانگی در محله را به یکدیگر متصل کنیم، در این صورت دیگر محفل خانگی تنها یک وعدهگاه با تعداد نفرات محدود نیست و به یک سرخط قوی نهادهای مختلف جامعه و همراه با خدمات اجتماعی تبدیل می شود.

وی ‏محافل خانگی را نقاط قوت و تکیه گاه تبلیغ دینی در آستانه چهل سالگی انقلاب اسلامی دانست و افزود: بایستی از این موقعیت صیانت کنیم و آن را تنها به محملی برای یک سری از فعالیت های سطحی و عوام پسندانه تبدیل نکنیم تا مبادا ارزش معنوی آن در جامعه افت کند.

حجت الاسلام والمسلمین قطبی‏ ‏با تأکید بر لزوم در اختیار قرار دادن تجربیات موفق به دیگر محافل، اظهار داشت: یقیناً هر کدام از  بانیان محافل خانگی تجربیاتی دارند که دیگران از  آنها بی بهره هستند و  باید این تجربیات را به اشتراک بگذارند و به دیگر استان ها و شهرستان ها انتقال دهیم.

رئیس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان‏ با بیان اینکه قصد داریم در آینده تجربیات موفق محافل خانگی را در قالب کتاب و فیلم در اختیار جامعه قرار دهیم، افزود: هرگز آنچه نصیب شما می شود را با آنچه که هزینه می کنید مقایسه نکنید، به عنوان مثال نباید هزینه سفر کربلا یا مشهد را با محاسبات دنیایی بسنجیم و همین حقیقت درباره محافل خانگی هم کاربرد دارد، برکت و  عظمت و خیرات محافل خانگی به هیچ وجه با هزینه های مادی آن قابل مقایسه نیست.

وی ‏با اشاره به اجر عظیم نشر معارف دینی بر اساس آموزه های اسلامی و قرآنی، ابراز داشت: خداوند زندگی دنیا و آخرت افرادی که برای نشر معارف اسلامی قدم بر می دارند را تضمین کرده است و این یک وعده الهی تخلف ناپذیر است.

حجت الاسلام قطبی تصریح کرد: محافل خانگی از تعداد بسیار کم در نقاط مختلف شهر اصفهان آغاز شد و امروز  بیش از ده ها محفل در همه نقاط شهر وجود دارد و محافل نقاط محروم شهر تقویت و احیاء شده اند و برخی هم توسعه پیدا کرده اند و  برای ادامه این کار هم شما می توانید بسیار مؤثر باشید، اگر برکت و ثمرات اختصاص منزل برای نشر دین را به خویشاوندان و نزدیکان خود نشان دهید تا آن ها را هم برای این کار پیش قدم شوند.

رئیس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان گفت: هر کس که یک سنت حسنه را راه اندازی کند، مادامی که آن سنت برقرار است، ثواب کار آن سنت به فرد مؤسس داده می شود، اگر بتوانید بانی یک محفل دیگر در میان اقوام خود شوید، تا زمانی که آن جلسه برقرار باشد، ثواب آن به شما می رسد و از  آن بهره مند می شوید.

وی با اشاره به برخی نگرانی ها از سوی صاحبان محافل خانگی، اظهار داشت: برای خداوند فرقی نمی کند که چند نفر در جلسه شرکت دارند، گاهی ممکن است تعداد افراد کمی در جلسه حضور داشته باشند و این جای نگرانی ندارد، البته هر چه تعداد بیشتری به جلسه بیایند، جامعه بهره بیشتری هم می برد، اما کمیت نباید شرط برقراری جلسات باشد.

 

انتهای پیام/م

لزوم ایجاد ارتباط میان محافل خانگی و آیین های اسلامی

 

نظر شما