شناسهٔ خبر: 29931426 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

افزایش امید به زندگی ایرانیان

امید به زندگی ایرانیان افزایش یافته و در میان زنان به ۸۲ سال و در مردان به ۷۶ سال رسیده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار خبرگزاری صداوسیما، رضا ملک‌زاده در آیین گشایش هفتمین همایش علوم اعصاب پایه و بالینی در مرکز همایش‌های رازی با بیان اینکه در بین کشور‌های جهان ۲ درصد علم دنیا به ایرانیان اختصاص دارد، افزود: بودجه حوزه تحقیقات بسیار ناچیز بوده و تنها تلاش محققان جوان توانست رتبه ایران را در بین کشور‌های خاورمیانه بالا ببرد.

وی گفت: ۳۰ درصد تولیدات علمی در رشته سلامت و پزشکی است که نشان می‌دهد محققان، تلاش زیادی داشته‌اند.

ملک زاده افزود: در بحث فناوری، رتبه ما ۱۰۶ بود که اکنون به ۷۵ رسیده است، از سال ۲۰۰۶ تا ۲۰۱۷ در زمینه علوم اعصاب «نوروساینس» در رتبه ۳۵ قرار داریم؛ در حالی که ایران در زمینه تولید علم در رده پانزده جهان قرار دارد.

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت با بیان اینکه مهم‌ترین علت ناتوانی در ایران سردرد است، گفت: بیشترین عامل مرگ و ناتوانی در ایران فشار خون است و ۳۰ درصد ایرانیان بالای ۱۸ سال فشار خون دارند.

ملک زاده افزود: در سال ۱۳۹۶ تعداد ۳۸۰ هزار نفر فوت کردند که ۳۱۳ هزار نفر به دلیل بیماری غیرواگیر بوده است و این بیماری‌ها ۸۰ درصد مرگ‌ومیر را به خود اختصاص داده‌اند.

وی گفت: ۴۷ درصد مرگ‌ها در ایران زیر ۷۰ سال است و حدود ۸۵ هزار مرگ خیلی زودهنگام بوده و قابل پیشگیری است.

معاون تحقیقات و فناوری وزرات بهداشت با بیان اینکه امید به زندگی در بدو تولد بالاتر می‌رود، افزود: امید به زندگی در بین ایرانیان افزایش یافته است، اما باید روی بیماری‌های اعصاب تمرکز بیشتری داشته باشیم.

ملک‌زاده گفت: در بین بیماری‌های غیرواگیر، پارکینسون رشد قابل توجهی داشته است و ۴۱میلیون ایرانی از سردرد رنج می‌برند.

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت افزود: میگرن نوعی از سردردهاست که باید تحقیقاتی در زمینه کنترل آن‌ها صورت گیرد و شرکت‌های دانش‌بنیان باید در این زمینه فعالیت بیشتری داشته باشند.

ملک‌زاده گفت: بیماری پارکینسون از سال ۱۹۹۰ رشد دو برابری داشته و شیوع این بیماری در ایران نیز افزایش یافته است.

وی افزود: فقط ۲۰ درصد افرادی که فشار خون دارند بیماری خود را کنترل می‌کنند و بیش از نیمی از مبتلایان از بیماری خود خبر ندارند.

نظر شما