شناسهٔ خبر: 29929460 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

وضعیت اقلیمی زمین می‌تواند به ۳ میلیون سال پیش بازگردد

کارشناسان مطالعات جوی هشدار می‌دهند که گرمایش سریع زمین می‌تواند کره خاکی را به شرایطی شبیه به سه میلیون سال پیش بازگرداند.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، چنانچه روند کنونی تولید گازهای گلخانه‌ای ادامه یابد، بسیاری از گونه‌ها از میان خواهند رفت.

بر اساس یک مطالعه جدید، وضعیت آب و هوای کره زمین می‌تواند در سال ۲۰۳۰ میلادی شبیه به شرایط اقلیمی این سیاره در سه میلیون سال پیش شود.

در گزارشی که به تازگی در هفته‌نامه تخصصی آکادمی ملی علوم آمریکا (PNAS) منتشر شده، آمده است که در صورت تداوم تولید میزان کنونی گازهای گلخانه‌ای در جو حتی ممکن است شرایط آب و هوایی کره زمین در سال ۲۱۵۰ میلادی به دوران شکل‌گیری نخستین پستانداران در ۵۰ میلیون سال پیش بازگردد.

جک ویلیامز، کارشناس مسایل اقلیمی از دانشگاه ویسکانسین و از نویسندگان مطالعه مزبور می‌گوید: ما تغییراتی عظیم را در زمانی به‌غایت کوتاه به وجود می‌آوریم.

کره زمین در دوره "پلیوسن" در حدود سه میلیون سال پیش، دورانی گرم با آب و هوایی خشک را تجربه می‌کرد. در این دوران آمریکای شمالی و جنوبی هنوز از راهی زمینی به هم متصل نبودند، گرینلند هنوز یخ‌زده نبود و سطح آب‌های آزاد ۱۸ متر بالاتر از امروز بود. دمای زمین نیز در این دوران در مجموع بین ۸ / ۱ و ۶ / ۳ درجه سلسیوس بالاتر از دمای کنونی کره خاکی بود.

بنابر گزارش دویچه‌وله، هم‌زمان گرمایش سریع زمین برخی گونه‌ها را که طی میلیون‌ها سال به شکل امروزی خود در آمده‌اند، غافلگیر خواهد کرد.

نویسندگان این مطالعه تاکید می‌کند که در چنین شرایطی، شمار زیادی از گونه‌های طبیعی از میان خواهند رفت.

انتهای پیام

نظر شما