شناسهٔ خبر: 29929340 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: آی‌تی‌‌من | لینک خبر

مدیران فاوای کلان شهرها دنبال ایجاد زیرساخت مشترک

مدیران فاوای شهرداری کلان شهرهای کشور در تلاشند سرویس هایی با زیرساخت های یکسان ارایه داده و به مدل مشترکی در زمینه فیبرنوری و دکل های مخابراتی دست یابند.

صاحب‌خبر -
undefined
فناوران - محمد رجاییان مدیرعامل سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری مشهد در پاسخ به خبرنگار ما گفت: جنس نیاز شهرداری ها یکسان است و بنابراین می توان این نیازها را در زیرساخت های یکپارچه پاسخ گفت و اگر فعالیت ها متمرکز شوند، کل کشور از آن بهره خواهند برد.
وی درباره موانع این کار توضیح داد: در نهادهای قانوگذاری شورای شهر دچار ابهام هستیم در هر شهر در برخورد با یک پدیده مشابه، قوانین متفاوتی تصویب می شود. همچنین مدل اقتصادی تعریف شده در شهرداری های مختلف متفاوت بوده و برخی مدل ها درآمدزا و برخی دیگر صرفا هزینه ای هستند.
رجاییان ادامه داد: در شورای عالی استان ها برای یکنوخاتی در قوانین و فرایندها بحث شده است، با این حال نباید در انتظار حل ریشه ای و کلان موانع، کار را متوقف کرد. به همین دلیل هر سه ماه یک بار مدیران فاوای کلان شهرها با دستور کار مشخص دور هم جمع شده و روی موارد مختلف بحث می کنند.
مدیرعامل فاوای شهرداری مشهد گفت: یکی از بحث های ما در مثلا زیرساخت های هوشمندسازی مانند فیبرنوری و دکل های مخابراتی است. در این خصوص کمیته ای تشکیل شده تا به مدل مشترکی با وزارت ارتباطات دست یابیم. همچنین سبد خدمات شهرداری ها در 80 درصد مشابه بوده و اکثر آن هم در حوزه ساخت و ساز است و در تلاشیم سرویس های یکسانی ارایه دهیم.
رجاییان همچنین با بیان این که هشتمین دوره نمایشگاه شهرهوشمند مشهد هم زمان با نمایشگاه کامپیوتر 12 تا 16 دی ماه برپا می شود گفت: شعار این رویداد «شهر هوشمند؛ شهر امید و زندگی» انتخاب شده و با توجه به دوره های گذشته انتظار حضور بیش از 100 هزار بازدید کننده را داریم.
وی با بیان این که در این رویداد سه گروه شرکت های تجاری، حامیان استارتاپ ها و خود استارتاپ ها حضور خواهند داشت گفت: پلتفرم Open API در این نمایشگاه معرفی شده و از این پس استارتاپ ها می توانند از این امکان بهره ببرند.
وی افزود: رونمایی از کیف پول الکترونیکی مشهد دیگر برنامه این نمایشگاه است و در تلاشیم پرداخت های خرد با استفاده از فناوری QR Code در مشهد جا بیفتد.

نظر شما