شناسهٔ خبر: 29929030 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: مشرق | لینک خبر

صادرات آلمان به ایران چه زمانی افزایش یافت؟

منبع: فارس

خبرگزاری «رویترز» با اعلام خبر افزایش صادرات آلمان به ایران، آنهم یک ماه قبل از بازگشت تحریم‌ها نوشت که این امر نشان‌دهنده تمایل شرکت‌های متوسط آلمانی برای تجارت با ایران است.

صاحب‌خبر -

به گزارش مشرق، داده‌های رسمی نشان می‌دهد که صادرات محصولات آلمانی به ایران در ماه اکتبر (یک ماه قبل از بازگشت تحریم‌های واشنگتن علیه تهران) شاهد افزایش چشمگیری بوده است.

اطلاعات رسمی ارائه شده از سوی دفتر آمار فدرال آلمان نشان می‌دهد که صادرات کالاهای این کشور به ایران در ماه اکتبر 2018 به میزان 455 میلیون دلار رسید که در مقایسه با همین ماه در سال گذشته، 85 درصد رشد کرده است.

این رقم همچنین بیشترین میزان صادرات ماهانه از سال 2009 است.

بیشتر بخوانید:

خبرگزاری رویترز با اعلام این خبر، تحلیل کرد که این افزایش نشان می‌دهد طیف کوچک تا متوسط شرکت‌های آلمانی علی‌رغم خطر تنبیه شدن توسط آمریکا به بهانه دور زدن تحریم‌ها، تمایل دارند به تجارت با ایران ادامه بدهند.

حدود 1000 شرکت کوچک و متوسط آلمانی با تهران روابط تجاری دارند که از این میان 130 شرکت در داخل ایران نمایندگی تاسیس کرده‌اند. این در حالی است که شرکت‌های چندملیتی و بزرگ آلمانی از جمله «زیمنس» چندی پیش به بهانه تحریم‌های آمریکا از ایران خارج شدند.

«مایکل توکاس» عضو اتاق بازرگانی آلمان-ایران به رویترز گفت که شرکت‌های متوسط آلمانی بیشترین سهم در صادرات کالا به ایران را دارند. در بین این کالاها، مواد شیمیایی، ماشین‌آلات صنعتی و تجهیزات کشاورزی به ترتیب در صدر بیشترین میزان صادرات به ایران هستند.

رئیس‌جمهور آمریکا اردیبهشت ماه امسال با متهم کردن ایران به تلاش برای دستیابی به سلاح اتمی، مخفی کردن «ابعاد نظامی برنامه هسته‌ای» و دخالت در امور کشورهای منطقه، خروج آمریکا را از برجام اعلام کرد. وی همچنین گفت که تحریم‌های پیشین هسته‌ای و تحریم‌های سخت‌تر در بازه 90 روزه (14 مرداد) تا 180 روزه (14 آبان) علیه ایران باز خواهند گشت.

ایران و پنج کشور عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل (آمریکا، فرانسه، انگلیس، روسیه و چین) به علاوه آلمان در تیرماه سال 1394 به توافقی دست یافتند که قرار بود در ازای ایجاد محدودیت در بخش‌هایی از فعالیت‌های هسته‌ای ایران، همه تحریم‌های بین‌المللی و یکجانبه مرتبط با برنامه هسته‌ای ایران را رفع کند.

اتحادیه اروپا چندی پیش بسته قوانین مسدودساز برای حمایت از ایران و شرکت‌های اروپایی در قبال تحریم‌های آمریکا را ارائه کرد، اما بسیاری از کارشناسان معتقد بودند که این قوانین در عمل نمی‌تواند مانع از خروج شرکت‌های بزرگ اروپایی از ایران شود.

نظر شما