شناسهٔ خبر: 29928523 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

تهران| حیات تاریخی و فرهنگی ری در جهان تشیع ناشی از وجود بارگاه عبدالعظیم(ع) است

R7840/P1357/S6,60/CT11

استاد حوزه علمیه قم با اشاره به نقش ری در جهان تشیع گفت: امروز به برکت بارگاه ملکوتی عبدالعظیم(ع) شهرستان ری به عنوان پایگاه با عظمت تشیع در حال خدمت‌رسانی فرهنگی، علمی، بهداشتی، درمانی و معنوی به شیعیان است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از ری، حجت‌الاسلام والمسلمین مسعود عالی به مناسبت میلاد حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) با اشاره به لزوم احترام گذاشتن به مقدسات از سوی مؤمنان اظهار داشت: خداوند تأکید ویژه‌ای بر حفظ مقدسات از سوی بندگان داشته است اما با این حال مشاهده می‌شود که در فرهنگ مادی غرب مقدسات جایی ندارند و تمامی امور رنگ و بوی مادی پیدا کرده‌اند.

وی با بیان اینکه در فرهنگ الهی اعتقاد مؤمنان بر این است که  نور خداوند در برخی انسان‌ها، مکان‌ها و زمان‌ها جلوه ویژه‌ای دارد افزود: در قرآن کریم آن‌گاه که خداوند می‌خواهد سرزمین مقدس را به حضرت موسی معرفی کند می‌فرماید «هنگام ورود به این سرزمین کفش‌های خودت را از پا خارج کن» این کلام خداوند تأکید بر مقدس بودن این مکان در نزد خداوند دارد.

استاد حوزه علمیه تصریح کرد: براساس روایات موجود محلی که امامان معصوم(ع) در آن تدفین شدند مکانی است که هیچ‌گونه معصیت و ظلمی در آن صورت نگرفته و به عبارتی قداست مکانی حرم امامان معصوم(ع) بیانگر عظمت ائمه اطهار(ع) است.

عالی با اشاره به مفهوم شفا در عصر حاضر گفت: بر اساس روایات موجود و به استناد قرآن کریم، زمانی که پیراهن حضرت یوسف(ع) را نزد حضرت یعقوب(ع) بردند، چشم کم‌سوی ایشان شفا یافت و این در حالی‌ است که در زمان فعلی وهابیت به دلیل زیارت ضریح امامان(ع) به شیعیان طعنه می‌زنند.

وی با بیان اینکه: انبیا و اولیای الهی در زمره انسان‌های مقدس هستند بیان کرد: خداوند در قرآن کریم خطاب به مؤمنان دستور می‌دهد تا با پیامبر اسلام(ص) در نهایت احترام رفتار کنند و هرگز نام ایشان را با صدای بلند نخوانند در واقع بزرگان دین به هر مقامی که دست یافتند نتیجه احترام و ادبی بود که به اهل‌بیت(ع) داشتند.

استاد حوزه علمیه با اشاره به رحمت و منفعت امامزادگان اظهار داشت: امامزادگان سفره رحمت هستند و با توجه به آمارهای موجود 8 هزار امامزاده در کشور ایران وجود دارد.

عالی در ادامه درباره شخصیت والای حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) تصریح کرد: حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) وکیل امام هادی(ع) در ایران بود و از محضر سه امام معصوم(ع) نیز کسب فیض کردند و ثواب زیارت ایشان طبق کلام معصوم هم‌وزن با ثواب زیارت امام حسین(ع) است.

وی با اشاره به خصوصیات و ویژگی‌های این محدث والامقام افزود: نسب حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) با چهار واسطه به امام حسن مجتبی(ع) می‌رسد و دیگر آن‌که حضرت در زمره عالمان و فقها قرار داشتند و علم ایشان به حدی بود که امام هادی(ع) شیعیان را به ایشان ارجاع می‌دادند تا سؤالات شرعی خود را از وی بپرسند.

این استاد حوزه علمیه ادامه داد: حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) در عین عالم بودن بسیار باتقوا بود اما با همه این اوصاف دین خود را به معصوم عرضه کردند که این اقدام ایشان بیانگر خلوص و ایمان واقعی حضرت بود.

عالی ادامه داد: حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) به زمان حال آگاه بودند و نسبت به دوران خود از بصیرت بالایی برخوردار بودند از این‌ رو به شهرری هجرت کردند تا پایگاه تشیع را در این شهر ایجاد کرده و برای توسعه شیعه بکوشند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: شهرری امروز به برکت این بارگاه ملکوتی به عنوان پایگاه باعظمت تشیع در حال خدمت‌رسانی فرهنگی، علمی، بهداشتی، درمانی و معنوی به شیعیان است تا به امید خداوند قطب شیعیان جهان شود.

انتهای پیام/ح

نظر شما