شناسهٔ خبر: 29927470 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایکنا | لینک خبر

سابقه تاریخی اقوام ایرانی در مصرف قلیان؛ سدی در برابر فرهنگ‌سازی عدم گرایش به آن

گروه اجتماعی - وجود سابقه تاریخی میان اقوام مختلف در مصرف قلیان باعث شده که خانواده‌ها در مورد استعمال فرزندانشان آنچنان که باید حساسیت به خرج ندهند.

صاحب‌خبر -

پیشی گرفتن بانوان در مصرف قلیان

به گزارش ایکنا از کهگیلویه و بویراحمد، اگر سری به پارک‌ها و اقامتگاه‌های تفریحی بزنیم، چیزی که بیش از هر چیز به چشم می‌خورد و مشتری بیشتری دارد انواع قلیان میوه‌ای است اصلاً گویا این اقامتگاه‌ها صرفا برای استعمال دود و قلیان بنا شده‌اند.
استعمال دخانیات که هر روز قبح آن شکسته شده به معضلی جدی تبدیل شده که عوامل و دلایل مختلفی در آن دخیل است، متأسفانه شواهد حاکی از آن است که بانوان در مصرف قلیان از آقایان سبقت گرفته‌اند، ضمن اینکه جامعه پزشکی و مسئولان طی سال‌های اخیر از رواج مصرف قلیان میان جوانان به‌ویژه دختران نگرانند و آن را خطری برای سلامتی نسل آینده می‌دانند.
وجود سابقه تاریخی میان اقوام مختلف در مصرف قلیان باعث شد که خانواده‌ها در مورد استعمال فرزندانشان آنچنان که باید حساسیت به خرج ندهند و چه بسا در بیشتر موارد با آن‌ها نیز همراه شوند و نی قلیان بین آنان دست به دست می‌شود.
در این بین عدم آگاهی از مضرات بیشمار قلیان و وجود معضلات متعددی از جمله بیکاری و دوستان ناباب به نوبه خود باعث ترویج مصرف قلیان میان جوانان به‌ویژه بانوان شده است.
حال که همه بر مضرات و آثار مخرب قلیان بر سلامتی انسان تاکید می‌کنند باید به دنبال راهکارهای مفید و مؤثر برای کاهش ترویج این معضل اجتماعی و بهداشتی باشیم.
در حالی که بررسی‌های متولیان بهداشت کشور حاکی از مصرف مستمر قلیان توسط 15 درصد از جوانان است شواهد نشان می‌دهد که برنامه جامع و بازدارنده خاصی برای مبارزه با این پدیده شوم انجام نگرفته است. این موضوع حکایت از این دارد که متولیان امر چه در حوزه فرهنگی و چه در زمینه برخوردهای قهری و قانونی آنچنان که باید قوی عمل نکرده‌اند.
مشکلات مترتب به این موضوع به همین جا ختم نمی‌شود و هر روز اخبار متعددی از گوشه و کنار به گوش می‌خورد که کارگاه‌های مجاز و غیرمجاز تولید تنباکو برای جذب مشتری بیشتر دست به تولید تنباکوهایی با طعم‌های جدید با موادی ناشناخته و اعتیادآور می‌زنند تا از آن رقابت شوم عقب نمانند که این موضوع خود زنگ هشداری جدی برای همگان خواهد بود.
در این بین علاوه بر مسئولان و متولیان امر خانواده‌ها نیز نقش مؤثری در جلوگیری از ترویج مصرف قلیان بین جوانان دارند و صد البته که وجود خلأهای تربیتی و تربیت قوی دینی و عدم رشد شخصیتی جوانان در تمایل آن‌ها به سمت مصرف دخانیات بی‌اثر نیست.
انتهای پیام

نظر شما