شناسهٔ خبر: 29927138 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

متخصص طب سنتی:

عطاری‎ها تحت نظر اتحادیه آجیل‌فروشان هستند، مجوز درمان ندارند

نمایندگی آذربایجان شرقی

رئیس انجمن علمی طب سنتی شمالغرب کشور گفت: عطاری‎ها تحت نظر اتحادیه آجیل‌فروشان بوده و هیچ مجوزی برای درمان ندارند و تنها کاری که باید انجام دهند، فروش گیاه دارویی است، عطاری‎ها حق فروش داروهای گیاهی، داروهای ترکیبی و درمانی را ندارند و این اقدام در صورت شکایت، پیگرد قانونی دارد، هر چند که معاونت درمان به این اقدامات غیرقانونی رسیدگی می‌کند، اما عطاری‎ها تحت نظارت آجیل فروشی‎‏ها هستند.

صاحب‌خبر -

سید «محمدباقر فضل‌جو» در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: انجمن علمی طب سنتی ایران حدود 8 سال سابقه تأسیس دارد که تحت نظارت مستقیم وزارت بهداشت و با همکاری متخصصان طب سنتی ایران که دوره‌های دانشگاهی در این رشته را به‌صورت آکادمیک در دانشگاه‌های وابسته به وزارت بهداشت طی کرده‌اند، فعالیت می‌کند. 

 وی افزود: تنها مرجع برگزاری دوره‌های آموزشی طب سنتی ایرانی مورد تایید وزارت بهداشت، دوره‌های برگزار شده توسط این انجمن است و همه دوره‌های دیگری که در زمینه طب سنتی ایرانی، برگزار می‌شود، از دیدگاه قانونی و وزارت بهداشت، غیر قانونی هستند، چون از سوی برخی افراد غیرمتخصص برگزار شده و ممکن است به آسیب‌های زیادی منجر شوند. 

رئیس انجمن علمی طب سنتی شمالغرب کشور خاطرنشان کرد: انجمن علمی طب سنتی نسبت به افتتاح شعب جدید در مناطق مهم کشور اقدام کرد تا دانش‌آموختگان و فارغ‌التحصیلان این رشته در کشور پخش شوند و مقر انجمن علمی طب سنتی شمالغرب کشور نیز در تبریز بوده و استان‌هایی چون اردبیل، آذربایجان‌شرقی، غربی و بخش‌هایی از استان کردستان را پوشش می‌دهد، اعضای این انجمن را بیش از 30 متخصص، پزشک و دستیار طب سنتی تشکیل می‌دهند. 

این متخصص طب سنتی با تایید این‌که چیزی به نام طب اسلامی وجود ندارد، اظهار کرد: طب، علمی است مربوط به بدن انسان و علت این‌که به طب اسلامی شهرت یافته، این است که علم طب نیز مانند هر علم دیگری، پس از ظهور اسلام، توسعه یافته است. 

فضل‌جو با اشاره به آسیب‎هایی مختلف مراکز طب سنتی غیرمجاز، ادامه داد: آسیب‎های اجتماعی، علمی، درمان و سلامت و فهم نادرست مردم از طب ایرانی از جمله آسیب‎هایی است که این مراکز ممکن است، ایجاد کنند.

وی گفت: اقدامات زیادی برای آموزش دادن به عطاری‎ها انجام شده است تا خارج از محدوه قانونی‎شان عمل نکنند، وزرات بهداشت علاقه‎مند ساماندهی عطاری‎هاست، اما هنوز اقدامات کاربردی در این خصوص انجام نشده است. 

رئیس انجمن علمی طب سنتی شمالغرب کشور افزود: طب سنتی می‎تواند به همراه طب جدید، به سلامت جامعه کمک کند، طب سنتی به تنهایی نیز پاسخگوی درمان بسیاری از بیماری‌ها بوده و در برخی موارد و در صورت نیاز، از طب جدید نیز استفاده می‎کند. 

فضل‌جو در ادامه یادآور شد: مرکز طب سنتی که تحت نظارت دانشگاه علوم پزشکی تبریز باشد، در بیمارستان سینای تبریز و در شیفت صبح فعالیت می‎کند و قرار است سلامت‌کده طب سنتی دانشگاهی در بیمارستان اسدآبادی تبریز راه‌اندازی شود. 

  وی در بخش دیگری از سخنانش در  پاسخ به این که آیا پزشکان عمومی و ماماها مجاز به حجامت کردن، هستند؟، اظهار کرد: از نظر قانونی، پزشک می‎تواند هر روش درمانی را که درست می‎داند استفاده کند، اما اکثر قریب به اتفاق این پزشکان، دوره‌های تخصصی مورد تایید وزارت بهداشت در این حوزه را سپری نکرده‌اند و این نقص بزرگی است. 

 رئیس انجمن علمی طب سنتی شمالغرب کشور افزود: هم حجامت و هم زالودرمانی در صورت انجام گرفتن از سوی شخص غیرمتخصص و ناآگاه، ممکن است آسیب‌رسان باشد، فارغ‎التحصیلان رشته‎های مرتبط پزشکی مثل بهیاری، پرستاری و مامایی می‎توانند پس از گذراندن دوره‌های مورد تایید، اعمال کوچکی مانند حجامت، زالودرمانی و بادکش کردن را انجام دهند. 

فضل‌جو یادآور شد: چهره و رنگ پوست، یکی از فاکتورهای تشخیص مزاج بوده و قضاوت بر اساس یکی از فاکتورها و  تشخیص مزاج  با یک نگاه ظاهری، نادرست است.

انتهای پیام

نظر شما