شناسهٔ خبر: 29927074 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: تجارت نیوز | لینک خبر

مروری بر روزنامه‌های چهار‌شنبه 21 آذر ماه 97

دلالان ارزی به دنبال اجاره حساب بانکی/ آتش‌بس در باراز ارز

آفتاب یزد به جدیدترین شگرد دلالان ارزی یعنی اجاره حساب بانکی شهروندان اشاره می‌کند، ضمن آنکه روزنامه همدلی و جوان نیز از آتش‌بس در بازار ارز خبر می‌دهند. در نهایت ابتکار هم به بودجه هزار و 381 میلیارد تومانی صداوسیما طی 8 ماه پرداخته است.

صاحب‌خبر -

قیمت دلار چند وقتی است که در کانال آرامش قرار گرفته و خبری از نوسانات عجیب‌و‌غریب شهریور ماه نیست. اکثر پیش‌بینی‌ها نیز حاکی از تداوم ثبات بر بازار ارز حداقل در کوتاه‌مدت است.

به گزارش تجارت‌نیوز، روزنامه همدلی از بازار ارز گزارش می‌دهد که «چهارراه استانبول آرام شد.» این روزنامه به نقل از یکی از فعالان بازار می‌نویسد: نزدیک به چهار هفته از آغاز روند نزولی قیمت دلار و قیمت یورو می‌گذرد و بازار تقریبا خلوت است.

همدلی قیمت دلار در بازار را ۱۰ هزار و ۴۰۰ تومان و قیمت یورو را ۱۲ هزار و ۳۰۰ تومان روایت کرده است. این روزنامه اشاره می‌کند که در بازار ارز بیشتر مردم فروشنده هستند و به نظر می‌رسد که مردم دلارهای خانگی خود را به بازار آورده‌اند.

همدلی همچنین در مورد قیمت طلا و سکه نیز به نقل از رئیس کمیسیون تخصصی طلا و جواهر می‌گوید: نمی‌توان پیش‌بینی کرد که در روزهای آینده قیمت‌ها در کجا می‌ایستد، اما اگر روند نزولی دلار ادامه داشته باشد، قیمت طلا و سکه نیز کاهش می‌یابد.

روزنامه جوان نیز در مورد وضعیت بازار ارز خبر از «بازگشت ارزهای بالشتی به بازار» می‌دهد و پیش‌بینی می‌کند که قیمت دلار طی روزهای آینده وارد کانال ۹ هزار تومان شود.

جوان در تحلیل خود آورده است که هر اندازه به روزهای پایانی سال نزدیک شویم، نیاز مردم به ریال برای انجام خریدهای ریالی و حفظ قدرت خرید خود بیشتر می‌شود. همین موضوع باعث می‌شود تا مردم ارزهای بالشتی خود را تبدیل به ریال کنند. با این حال این روزنامه ابراز نگرانی می‌کند که همزمان با کاهش قیمت ارز، تخصیص‌های غیرضروری برای کالاهای غیرضرور منجر به خروج ارز از کشور شود.

اما روزنامه آفتاب یزد در گزارش امروز خود به جدیدترین اقدام دلالان ارزی برای پول‌شویی اشاره کرده است. آفتاب یزد به این موضوع پرداخته که به تازگی برخی از «دلالان به دنبال اجاره حساب بانکی شهروندان»، ماهانه دو میلیون تومان هستند.

آفتاب یزد به اقدامات اخیر بانک مرکزی برای اعمال نظارت بیشتر بر تراکنش‌های بانکی اشاره کرده است. به‌گونه‌ای که اکنون در انجام تراکنش‌های بانکی مشخص خواهد شد فرد مورد نظر چه کسی است و به چه منظور قصد انجام تراکنش دارد. پیش‌تر فعالان بازار خبر از ایجاد محدودیت این تصمیم بانک مرکزی برای دلالان ارزی خبر داده بودند.

روزنامه ابتکار گزارش امروز خود را به بودجه صداوسیما و عدم تناسب این مقدار بودجه با عملکرد این سازمان اختصاص داده است. ابتکار بر اساس آمارهای ارائه‌شده از سوی وزارت اقتصاد در خصوص لیست پرداخت‌های خزانه، روایت می‌کند که صداوسیما در طول ۸ ماه ابتدایی امسال به میزان هزار و ۳۸۱ میلیارد تومان بودجه دریافت کرده است.

این روزنامه با تیتر «بودجه‌های هنگفت و مخاطبان ناراضی» در گزارش خود آورده است که این مقدار بودجه دریافتی غیر از بودجه‌ای است که برای شورای نظارت صدا‌و‌سیما و همچنین ایجاد دسترسی عادلانه مردم به خدمات بهداشتی و درمانی و کمک به برنامه‌های سلامت صداو‌سیما و خبرگزاری سلامت پرداخت می‌شود.

ابتکار همچنین اشاره می‌کند که این سازمان علاوه بر بودجه دریافتی از خزانه، بارها از صندوق توسعه ملی نیز بودجه ارزی دریافت کرده است. این روزنامه به اظهارات یکی از نمایندگان مجلس در مورد تقاضای صداوسیما برای افزایش بودجه اشاره کرده است.

فاطمه ذوالقدر پیش‌تر در این خصوص گفته بود: صداوسیما امسال هم بودجه ارزی و هم بودجه غیرارزی بالایی دریافت کرده‌ اما برای ما درخواست‌های مکرری از سوی این سازمان فرستاده می‌شود که نشان‌دهنده درخواست افزایش بودجه است‌ اما پاسخ ما همیشه یک جمله است: «صورت‌حساب‌های مالی خود را با ذکر جزئیات برای‌مان بفرستید» و پاسخ آنها هم همیشه سکوت است و تاکنون هیچ گزارش شفافی از ریز دخل‌و‌خرج صداوسیما برای ما ارسال نشده است.


نظر شما