شناسهٔ خبر: 29925514 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات | لینک خبر

فضا و فناوری فضایی ظرفیتی مناسب برای ارائه خدمات هوشمند به جامعه است

رییس سازمان فضایی ایران با اشاره به اهمیت داده ها، گفت: امروزه داده ها ثروت سازی می کنند و کشورها به دنبال توسعه شبکه داده‌ها و خلق ثروت از این داده ها هستند.

صاحب‌خبر -
 
به گزارش مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، مرتضی براری، معاون وزیر ارتباطات و رییس سازمان فضایی ایران، در سمینار کاربرد های نوین اینترنت اشیا در دولت هوشمند که در سالن سعدی برج میلاد برگزار شد، با اشاره به اینکه در سال ۲۰۰۳ پانصد میلیون شی به اینترنت متصل بودند، گفت: در سال ۲۰۱۸ به هشت و نیم میلیارد شی رسیده است و پیش بینی می‌شود تا دو سال آینده به ۵۰ میلیارد شی متصل به اینترنت برسد و پیش بینی ها نشان می‌دهد که صنعت IOT تا سال ۲۰۲۵ اقتصادی بالغ بر ۶ هزار میلیارد دلار خواهد داشت.
براری با بیان اینکه همیشه ارائه خدمات هوشمند با استقبال چند برابری مردم مواجه بوده است، خاطرنشان کرد: بزرگترین سرمایه برای رونق و توسعه اقتصادی، استقبال جامعه از خدمات هوشمند است لذا باید بستری برای ورود بخش خصوصی به صنعت IOT فراهم کنیم.
وی افزود: در صنعت برق با هوشمندسازی کنتور، بین چهار تا دوازده درصد در مصرف برق صرفه جویی صورت می گیرد.
رییس سازمان فضایی ایران، تصریح کرد: فضا و فناوری فضایی فرصتی را برای ارائه خدمات هوشمندتر به جامعه ایجاد می کند و مهمترین دغدغه ما ایجاد بستر مناسب برای ورود بخش خصوصی و استارتاپ ها در جهت توسعه صنعت فضایی کشور است.
وی با بیان اینکه امروزه داده ها ثروت سازی می کنند، افزود: کشورها به دنبال توسعه شبکه داده‌ها و خلق ثروت از این داده ها هستند  و به عنوان مثال در سال گذشته صنعت اطلاعات مکانی ۲۹۹ میلیارد دلار اقتصاد مستقیم و ۲ هزار میلیارد دلار اقتصاد غیر مستقیم داشته است.
براری ادامه داد: ایران از لحاظ ریسک وقوع بلایای طبیعی یازدهمین کشور دنیا محسوب می شود که می توان با استفاده از داده های ماهواره و تحلیل این داده ها در کاهش خسارات ناشی از این بلایا و مدیریت آن نقش بسزایی ایفا کرد که لازم است تا مراکز علمی، شرکت های دانش بنیان و استارت آپ ها با جدیت در این حوزه فعالیت کنند.
رییس سازمان فضایی ایران با اشاره به اینکه خدمات شهری، کشاورزی، محیط زیست، هواشناسی و مدیریت بلایا، بیشترین بهره وری را از اطلاعات ماهواره ای دارند، گفت: این ارزش افزوده در جهت توسعه کشور نقش موثری را ایفا می کند که در این راستا تامین داده های ماهواره ای مورد نیاز کسب و کارها و توسعه و تضمین بازار از مهمترین دغدغه های سازمان فضایی به شمار می رود.
وی تاکید کرد: با سرمایه گذاری بخش خصوصی به دنبال ایجاد و توسعه زیرساخت های بومی صنعت فضایی کشور هستیم و هم اکنون آمادگی لازم برای واگذاری پروانه ایستگاه اخذ تصاویر ماهواره ای به بخش خصوصی را داریم و‌ فراخوان عمومی آن از طریق وبسایت سازمان فضایی ایران اعلام شده است.

نظر شما