شناسهٔ خبر: 29922843 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: مشرق | لینک خبر

ماکرون یا جلیقه زردها ؛کدام به نفع ایران است؟

چهار هفته اعتراض و ناآرامی در خیابان‌های پاریس سرانجام«امانوئل ماکرون» رئیس‌جمهور فرانسه را وادار کرد تا بر صفحه تلویزیون ظاهر شود و به مردم این کشور بگوید "صدای اعتراض آن‌ها را شنیده است".

صاحب‌خبر -

به گزارش مشرق، چهار هفته اعتراض و ناآرامی در خیابان‌های پاریس سرانجام«امانوئل ماکرون» رئیس‌جمهور فرانسه را وادار کرد تا بر صفحه تلویزیون ظاهر شود و به مردم این کشور بگوید "صدای اعتراض آن‌ها را شنیده است".

دومین گام دولتش نیز در مسیر آرام کردن اعتراضات، تصویب امتیازات وعده‌داده شده، در پارلمان خواهد بود.ازافزایش 100یورویی حقوق گرفته تا معافیت های مالیاتی برای بازنشستگان. قرار است نخست‌وزیر فرانسه امروز این پیشنهادات را به نمایندگان پارلمان ارائه کند.

هرچند ماکرون گفت به عقب بازنمی‌گردد و در حذف مالیات سرمایه‌داران تجدید نظر نمی‌کند، اما شاید تنها کارت بازی باقی مانده برای او، همین مسئله باشد و اگر اعتراضات ادامه یابد، ممکن است او بار دیگر مالیات‌های سنگینی را که در دوره اولاند بر درآمدهای بالا وضع شده بود، احیا کند.

بیشتر بخوانید:

امتیازهای ماکرون برای فرونشاندن اعتراضات فرانسه

واکنش سلبریتی‌های فرانسوی به جنبش جلیقه‌زردها+ تصاویر

البته هنوز مشخص نیست که این امتیازات چقدر می‌تواند مخالفان دولت و مردم فرانسه را راضی کند و آیا ماکرون خواهد توانست بر گسترده‌ترین موج اعتراضات عمومی چند دهه اخیر فرانسه غلبه کند یا نه.

 ماکرون تاکنون ار خسارت میلیاردی به اقتصاد فرانسه صحبت کرده است وفعلا موضوع را اقتصادی تلقی کرده و سعی دارد به تظاهر کنندگان القا کند که مسالمت آمیز جلوی این خسارت باید گرفته شود.اماتظاهرکنندگان نه تنها از این اظهارات ماکرون استقبال نکردند بلکه خواستار کناره گیری وی شدند. حالا طرفین وزن کشی می کنند اما تظاهرات صنفی که  رفته رفته سیاسی شده است رهبر مشخصی ندارد

 یکی از شانس های ماکرون جشن های  سال نو است که می تواند تظاهر کنندگان را به خانه بر گرداند .اما اگر تظاهرات تا سال نو و بعد از آن ادامه یابد به احتمال زیاد احزاب مخالف و لوپن قدرت می گیرند و دولت ماکرون رفتنی می شود.اما اگر تظاهرات از روی گروه های اپوزیسیون هم عبور کند.شاهد انقلاب دوم در فرانسه خواهیم بود که به جای باستیل این بار الیزه را می گیرند.

هرچند اکنون نیز رویای طلایی فرانسه با این تظاهرات به کابوسی بدل شده است که می تواند دامن سایر کشورهای اروپایی را بگیرد و اتحادیه اروپا را با چالش های  فزاینده مواجه نماید.به هر تقدیر ماکرون از این پس یک ژنرال شکست خورده در قدرت است.

اما واقعیت این است که در شرایط فعلی ضعیف شدن اتحادیه اروپا وقدرت گرفتن واحدهای کوچک راستگرا در قاره سبز که همگرایی بیشتری با آمریکا دارندبه ضررماست.به ایتالیا بنگرید که چگونه از مافاصله گرفته است

برای موضع گیری درباره"جلیقه زردها"باید منتظر معادلات روزهای آینده بود.معادلاتی که با ورودجدی تر جریان های سیاسی و پافشاری معترضان بر مطالبات خود شفاف تر می شود.

بنابراین هرگونه موضع گیری له یا علیه این تحولات حرکتی شتابزده است که می تواند منافع ایران را نیز به مخاطره بیندازد

عدم موضع گیری ایران در این شرایط درصورت ابقای ماکرون وفائق آمدنش بربحران نیز  می توانداز سوی حاکمان الیزه مثبت تلقی شود. اکنون باید از تنش با دولت فرانسه پرهیز کنیم تا بتوانیم ماهی خود را از آب گل آلود شانزلیزه صید کنیم ،همچنان که ترامپ هیچ تردیدی را باقی نگذاشته است که قصد دارد سوار بر موج اعتراضات فرانسویان، اتحادیه اروپا را در دریای توفانی پوپولیستی غرق کند وماهی خودش را نیز صید کند.

منبع: کانال تبیین

نظر شما