شناسهٔ خبر: 29922349 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایکنا | لینک خبر

راه‌های منع خیانت را بشناسیم

گروه اجتماعی - عدم شکیبایی همسران نسبت به رفتارهای یکدیگر و نبود توجه کافی به آراستگی ظاهر و باطن از جمله مواردی است که می‌تواند در خیانت تاثیرگذار باشد در مقابل تقویت ایمان و حس مسئولیت‌پذیری، کنترل چشم و شهوات، عدم تمرکز بر معاصی و صبر و شکیبایی از مؤثرترین راه‌های منع خیانت هستند.

صاحب‌خبر -

خیانت

به گزارش ایکنا از لرستان، از جمله مواردی که در خیانت می‌تواند تاثیرگذار باشد می‎توان به ضعف ایمان، غلبه هوی و هوس، چیره شدن حرص و طمع اشاره کرد که در رابطه‌ با خیانت همسران نسبت به یکدیگر علاوه‌ بر موارد فوق می‌توان به عدم صبر و شکیبایی همسران نسبت به رفتارهای یکدیگر، عدم توجه کافی به نظافت و آراستگی ظاهر و نیز آراستگی باطن و اخلاق اشاره کرد. به‌طور خلاصه تقویت ایمان و عقیده، تقویت حس مسئولیت‌پذیری نسبت به وظایف خانوادگی و سایر تکالیف، کنترل چشم و شهوات، عدم تمرکز بر معاصی و تقویت صبر و شکیبایی و در یک کلام «تقوای الهی» را می‌توان از مؤثرترین راه‌های منع خیانت برشمرد.

امام علی(ع) و فاطمه(س)؛ بهترین الگوی رفتاری و کرداری برای خانواده‌ها

حضرت فاطمه زهرا(س) و امام علی(ع) بهترین الگوی رفتاری و کرداری برای خانواده‌ها و نسل امروزی هستند. قضیه حلالیت طلبیدن حضرت فاطمه‌زهرا(س) از امام علی(ع) در ساعات پایانی عمر با برکت‌شان برای امروز و سبک زندگی ما مؤثر و مهم است، حضرت علی(ع) و فاطمه زهرا(س) یک زن و شوهر نمونه بودند و خانواده‌های ما باید از زندگی آنان الگو بگیرند.
در ساعات آخر عمر حضرت زهرا(س)، ایشان امام علی(ع) را صدا زد و فرمود که من در زندگی به تو هیچ‌گاه دروغ نگفتم لذا باید دانست که دروغ اساس بی‌اعتمادی است و باعث متلاشی شدن خانواده می‌شود.حضرت فاطمه‌زهرا(س) به امام علی(ع) فرمودند که «یا علی من هیچ‌گاه به تو خیانت نکردم».
باید توجه داشت که خیانت مراتبی دارد گاهی خیانت ناموسی است و گاهی خیانت مالی است این در حالی‌است که یکی‌از عوامل طلاق در جامعه امروز ما مسئله خیانت است.نگاه نکردن به نامحرم و سرپیچی نکردن از دستورات از دیگر عواملی است که حضرت فاطمه‌زهرا(س) به آنان اشاره کرده است لذا باید نتیجه گرفت که سه عامل اصلی متلاشی شدن نظام خانواده‌ها دروغ، خیانت و مخالفت است.

زن و شوهر از هم پنهان‌کاری نکنند

قرآن‌کریم در آیات متعدد حضرت مریم(س) را به‌عنوان الگو و اسوه معرفی کرده است، ایمان و عبادت، محدثه بودن، پاکدامنی و عفت، صبر و استقامت و تولد فرزندی به نام عیسی(ع) از جمله خصوصیات این بانوی بزرگوار ذکر شده است.
یکی‌ از امتیازات حضرت مریم(س) خطابات محبت‌آمیز خداوند نسبت به وی بوده و این نشان‌دهنده شخصیت حضرت مریم است. ایمان و عبادت برای خدا، حفظ عفت و پاکدامنی، صداقت در زندگی و مهر و محبت نسبت به فرزند و خدمت کردن به جامعه از صفاتی است که برای یک زن داشتن آن‌ها ضروری است کمااینکه خطرناک‌ترین خیانتی که در زندگی صورت می‌گیرد این است که زن و شوهر از هم پنهان‌کاری کنند.
در روایات از خیانت به‌‌عنوان نشانه و علامت‌های منافق ذکر شده است چنان‌که در کتاب مشکاة‌الانوار طبرسی آمده است «برای منافق سه علامت است هرگاه سخن بگوید دروغ بگوید و هرگاه وعده دهد خلف وعده کند و هرگاه امانتی به او سپرده شود خیانت می‌کند».
نکته مهم در این سفارش پیامبر آن است که فرمود «جرأت بر خیانت پیدا مکن یعنی اصلاً فکر و خیال خیانت را در سر مپروران»، گویا این صفت آن‌قدر زشت و سرایت کننده است که اگر کسی جزئت بر خیانت پیدا کند، آلوده می‌شود و دیگر نمی‌تواند از این آلودگی نجات یابد.
این همه تأکید بر پرهیز از خیانت و تقید بر امانت‌داری از آن روست که بنیاد اجتماع برپایه عقود و پیمان‌هایی است که میان افراد جامعه بسته می‌شود و افراد جامعه با وفاداری به این پیمان‌هاست که بر استحکام روابط و هم‌گرایی و هم‌دلی می‌افزایند و از واگرایی جلوگیری می‌کنند.
اساساً عقل انسانی هم بر وفای بر پیمان‌ها و عقود و مواظبت بر آن به‌عنوان یک حکم اخلاقی و حقوقی تاکید می‌کند و شریعت الهی نیز مهر تایید و امضا بر پای آن می‌گذارد.
مذموم و مطرود بودن خیانت در همه فرهنگ‌ها
در همه فرهنگ‌ها هم خیانت و بی‌وفایی، مذموم و مطرود است و هیچ انسانی آن‌را تایید نمی‌کند هرچند که کمترین بهره را از انسانیت داشته باشد اما با وجود این، آن‌جا که پای هوا و هوس پیش می‌آید و منافع بر مصالح مقدم و قدرت‌طلبی بر حقیقت‌جویی چیره می‌شود، انسان با زیر پا گذاشتن ندای فطرت و وجدان خود را توجیه می‌کند و به پست‌ترین مراتب انسانی سقوط می‌کند.

انتهای پیام

نظر شما