شناسهٔ خبر: 29922143 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

نقش راهبردی هرمزگان در توسعه اقتصاد کلان کشور

بندرعباس - ایرنا- استان هرمزگان در روزهای اخیر میزبان حضور مسوولان ارشد نظام بود که در این سفر بار دیگر نقش راهبردی این استان در عرصه های داخلی و بین المللی از سوی همه مسوولان مورد تاکید قرار گرفت.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، معاون اول رییس جمهوی با همراهی وزیران نیرو ، جهاد کشاورزی، تعاون، کار و رفاه اجتماعی، رییس بنیاد مستضعفان و معاون روستایی توسعه مناطق محروم رییس جمهوری در روزهای دوشنبه و سه شنبه جاری با محوریت توجه جدی به ظرفیت های بالقوه و بالفعل هرمزگان، میهمان این استان بودند.
استان هرمزگان به عنوان دروازه طلایی اقتصادی ایران از گذشته های دور تاکنون نقش راهبردی در همه بخش ها به ویژه در زمینه بنادر و دریانوردی ، گمرک ، شیلات ، صنایع بزرگ نظیر نفت وگاز، فولاد، آلومینیوم ونیروگاههای بزرگ برق داشته و در حال حاضر هم با طرح های توسعه ای در بخش صنعت و استفاده از تکنولوژی شیرین سازی آب دریا، نقش آن در حوزه اقتصاد و نیرو بسیار پررنگ تر شده است.
این استان همه شاخه های حمل و نقل (راه زمینی، هوایی، دریایی و ریلی) را در اختیار دارد و بازرگانان می توانند از همه این ظرفیت ها برای رساندن کالا به بندرهای استان یا جابه جایی بار به سمت دیگر استان ها استفاده کنند.
استان هرمزگان از یک سو در اقتصاد داخلی بویژه در امر صادرات و واردات جایگاه ویژه ای در توسعه کشور دارد و از سوی دیگر با تسهیل انتقال کالا به بازارهای آسیای میانه، برگ برنده جمهوری اسلامی ایران برای حضور موثر در بازارهای جهانی است.
هرمزگان در جنوب ایران مشرف به تنگه هرمز از یک سو به آب های بین المللی و کشورهای حوزه خلیج فارس و دریای عمان و از سوی دیگر با استان های سیستان و بلوچستان، فارس، کرمان و بوشهر همسایه است که بالاترین ظرفیت تبادل مرزی و تجاری در بین استان های کشور را به خود اختصاص داده است.
استان هرمزگان با بهره مندی از دو هزار و 237 کیلومتر نوار ساحلی و 14 جزیره، دارای 71 بندر بزرگ و کوچک در کرانه خلیج فارس و دریایی عمان است و به تعبیری، مهم ترین استان ساحلی و دریایی ایران محسوب می شود.
جدید ترین تجزیه و تحلیل های آماری حاکی از آن است که بندر موجود در این استان دارای 156 پست اسکله برای پهلوگیری کشتی هاست؛ از این تعداد، 11 بندر با کاربری تجاری، 15 بندر چندمنظوره، 2 بندر مسافری، 21 بندر صیادی، 10 بندر صنعتی، 7 بندر نفتی و 5 بندر با کاربری های متفرقه است.
مجموع بنادر استان سهمی 52 درصدی در تخلیه و بارگیری کالاهای کشور دارند و 41 درصد عملیات نفتی، 60 درصد عملیات غیرنفتی و 82 درصد جابجایی محموله های کانتینری کل بنادر کشور به استان هرمزگان اختصاص دارد.
همچنین استان هرمزگان با بهره مندی از بزرگترین ناوگان مسافری دریایی کشور و پیشرفته ترین پایانه های دریایی از جمله بندر شهید حقانی بندرعباس، سهمی بیش از 95درصدی در جابه جایی مسافران دریایی و خودروهای آنها در کشور دارد و به عنوان پایتخت سفرهای دریایی ایران شناخته می شود؛ به طوری که سالانه ترابری بیش از 19 میلیون نفر سفر در این استان انجام می شود.

**نقش راهبردی هرمزگان اثبات شده است
معاون اول رییس جمهوری که خود زاده دهستان کوهشا احمدی شهرستان حاجی آباد در استان هرمزگان است، در سفر اخیر خود به بندرعباس گفت: این استان از استان های مهم و راهبردی کشور با جایگاه ملی و بین المللی است.
اسحاق جهانگیری روز دوشنبه هفته جاری در بدو ورود به بندرعباس در جمع خبرنگاران افزود: مردم هرمزگان و شهر بندرعباس در تاریخ ایران نقش محوری داشتند.
وی ادامه داد: مردم این استان هم در دورانی که استعمارگران در منطقه بودند و چه در دوران پیروزی انقلاب اسلامی و جنگ تحمیلی، پشتوانه مهم ایران و انقلاب بوده و هستند.
وی با اشاره به نقش هرمزگان در صنعت نیز ادامه داد: این استان با تولید فولاد، آلومینیوم و نفت و گاز از استان های راهبردی است و پالایشگاه نفت ستاره خلیج فارس بر اهمیت این استان افزوده و در کشاورزی نیز هرمزگان از استان های مهم و سرآمد است.
معاون اول رییس جمهوری با اشاره به اهمیت استان های مرزی در واردات و صادرات کشور گفت: هرمزگان یکی از مهم ترین استان های مرزی است که حیات اقتصادی کشور به آن وابسته است.
جهانگیری با تاکید به برنامه ریزی های انجام شده برای توسعه بندر شهید رجایی در هرمزگان گفت: براساس برنامه های پیش بینی شده این بندر قابلیت پهلوگیری بزرگترین کشتی ها را پیدا خواهد کرد تا این شناورها بتوانند در بندر شهید رجایی عملیات تخلیه و بارگیری را انجام دهند.
بندر شهید رجایی با ظرفیت سالانه 100 میلیون تن کالا، بزرگترین و مهم ترین بندر جمهوری اسلامی ایران است که به تنهایی 58 درصد عملیات کالاهای غیرنفتی، 43 درصد عملیات جابه جایی فرآورده های نفتی و 85 درصد از عملیات کانتینری بنادر کشور را بر عهده دارد.
معاون اول رییس جمهوری ادامه داد: زیبنده هرمزگان نیست که با وجود با ظرفیت های بالا و اقتصاد قوی ، فعالان بخش خصوصی بگویند روستاهای آن محروم ترین مناطق کشور هستند و باید همه همکاری کنند تا غبار محرومیت از این استان برود.

** تبدیل شدن هرمزگان به مرکز صادرات آبزیان
وزیر جهاد کشاورزی گفت: درراستای تقویت بخش شیلات و با توجه به ظرفیت های موجود، استان هرمزگان به مرکز صادرات آبزیان به کشورهای جهان تبدیل می شود.
محمود حجتی در مراسم بهره برداری شرکت فرآوری و بسته بندی (پارس آبزیان رسول) به نمایندگی ازدهها طرح کشاورزی هرمزگان افزود: یکی از برنامه های وزارت جهاد کشاورزی حمایت از صنایع فرآوری و بسته بندی صادرات با محور شیلاتی بوده که هرمزگان و چند استان ساحلی برای صادرات آبزیان توانایی دارند.
وی ادامه داد: وجود هزاران هکتار مناسب پرورش میگو، طرح های تولید پرورش ماهی در قفس در هرمزگان وهمچنین استقبال سرمایه گذاران نشان از موفقیت و رونق این گونه فعالیت ها دراین منطقه دارد.

** 33 درصد صید کشور در هرمزگان انجام می شود
وزیر جهاد کشاورزی گفت: استان هرمزگان در بحث صید و صیادی پیشرفت خوبی داشته است و هم اکنون حدود 33 درصد صید کشور در این استان انجام می شود.
محمود حجتی شامگاه دوشنبه در نشست شورای اداری و فعالان اقتصادی استان هرمزگان افزود: سال گذشته 270 هزار تن آبزی در هرمزگان صید شد و امسال پیش بینی می شود این میزان به 300 هزار تن برسد.
وی بیان داشت: در ارتباط با مسایل مربوط به پرورش میگو و آبزی پروری نیز استان هرمزگان از قابلیت بالایی برخوردار است.
وزیر جهاد کشاورزی اظهار داشت: هم اکنون هفت هزار و 400 هکتار سایت زیر پرورش میگو در هرمزگان فعال، هشت هزار هکتار در دست احداث و 13 هزار هکتار نیز پیگیر قرارداد هستند.
حجتی پیش بینی کرد: در یک برنامه و افق بلند مدت در استان هرمزگان به تولید 100هزار تن میگو در سال برسیم.
وی گفت: در حوزه پرورش ماهی در دریا نیز هرمزگان پیشرو است و سال گذشته چهار هزار و 500 تن ماهی در این استان تولید شد و در هشت ماه گذشته نیز به 6 هزار تن رسیده است.
وزیر جهاد کشاورزی گفت: این استان در زمینه باغات و نخیلات با مشکل ساختاری مواجه است که امیدواریم بتوانیم با کمک همه دست اندرکاران و متولیان امر در سطح ملی این مشکل را بازسازی کنیم.
حجتی ابراز داشت: وجود 104 هزار هکتار اراضی تحت فشار، افزایش 2 برابری گلخانه ها طی پنج سال گذشته، تولید و صادرات محصولات کشاورزی خارج از فصل و ایجاد عملیات آبخیزداری از دیگر برنامه های صورت گرفته در استان هرمزگان است.

** آغاز عملیات اجرایی نیروگاه سیریک تا یکماه آینده
وزیر نیرو گفت: عملیات اجرایی طرح بزرگ یک هزار و 400 مگاواتی نیروگاه سیریک واقع در شرق استان هرمزگان تا یک ماه آینده آغاز می شود.
رضا اردکانیان دوشنبه در حاشیه بهره برداری از مرحله اول طرح نوسازی خط آبرسانی میناب به بندرعباس اظهار داشت: این طرح با خط اعتباری فدراسیون روسیه با اعتبار 1200 میلیون دلار ساخته می شود.
وی خاطرنشان کرد: درحال حاضر 135 پروژه در حوزه آب، برق و آب و فاضلاب با اعتبار 4800 میلیارد تومان در هرمزگان درحال اجرا است.
وزیر نیرو ابراز داشت: هرمزگان دربخش تامین آب و انرژی از وضعیت مناسبی برخوردار است.
شهرستان سیریک در سواحل دریای مکران (عمان) و خلیج فارس واقع است.
هرمزگان هم اکنون دارای سه نیروگاه تولید برق در بندرعباس است که با بهره برداری از نیروگاه سیکل ترکیبی بندرعباس و نیروگاه سیریک تعداد آنها به پنج واحد افزایش می یابد.

** هرمزگان به عنوان استان پایلوت در اجرای طرح توسعه سند دریا محور
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در خصوص سند توسعه دریا محور بیان داشت: می توان هرمزگان را به عنوان استان پایلوت در اجرای طرح توسعه سند دریا محور درنظر گرفت و در صورت مثبت بودن اثر آن این طرح در سایر استان های کشور نیز اجرا شود.
محمد شریعتمداری در گفت و گو با ایرنا اظهار داشت: در تهیه و اجرای این طرح می توان در گرایش های مختلف از همه ظرفیت های وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز استفاده کرد.
وزیرتعاون، کار و رفاه اجتماعی، نقش مشارکتی بخش های دولتی و غیر دولتی استان هرمزگان در حوزه مهارت افزایی و ایجاد بازار کار برای جوانان را بسیار تعیین کننده است.
شریعتمداری اظهار داشت: استان هرمزگان به علت وجود ظرفیت های طبیعی دریایی می تواند در ارایه نقش منطقه ای و ملی واحدهای تولیدی اثرگذار باشد.
وی به وجود صنایع اقتصادی مستقر در غرب هرمزگان اشاره کرد و یاد آور شد: این ظرفیت ها هر چند فرصت مناسبی برای بکارگیری نیروهای بومی و محلی است اما در حوزه مهارت افزایی این نیروها تلاش های خوبی صورت نگرفته است.
وی اظهارامیدواری کرد: مرکزهای فنی و حرفه ای در تربیت کادر فنی و هنرجوهای بومی این استان در حوزه مهارت افزایی قدم های موثری تری بردارند.

** اضافه شدن 700 مگاوات برق از هرمزگان به شبکه سراسری
مدیرعامل شرکت تولید برق حرارتی ایران گفت: 700 مگاوات برق با اجرا و بهره برداری از واحد بخار پروژه های نیروگاه سیکل ترکیبی هنگام، نیروگاه قشم و همچنین رفع محدودیت های نیروگاه بندرعباس تا قبل از زمان اوج مصرف برق در سال 98 تولید و وارد شبکه سراسری می شود.
محسن طرزطلب در حاشیه بازدید وزیر نیرو از نیروگاه سیکل ترکیبی «هنگام» اظهار داشت: مدتی پیش اعلام شد ظرفیت تولید نیروگاه های در حال احداث استان سیستان و بلوچستان معادل ظرفیت تولید کنونی آن استان یعنی یک هزار و 350 مگاوات است.
وی ادامه داد: هرمزگان هم شرایطی مشابه سیستان و بلوچستان داشته و هم اکنون ظرفیت تولید نیروگاهی برق آن سه هزار و 50 مگاوات برق است.
مدیرعامل شرکت تولید برق حرارتی ایران بیان داشت: با بهره برداری از نیروگاه های سیریک، هنگام، قشم و نیروگاه بخار ایسین این استان را قادر به تولید سه هزار و 200 مگاوات برق جدید می کند.
طرزطلب بیان داشت: همچنین امید می رود تا پایان سال 1400 بتوان این سه هزار و 200 مگاوات نیروگاه جدید وارد مدار تولید کرد.
وی بیان داشت: این افتخار بزرگی در حوزه تولید است که 2 استان محروم و بزرگ کشور به اندازه ظرفیت نصب شده نیروگاه در حال احداث داشته باشند و این بدان معناست که در هرمزگان 2 و نیم میلیارد یورو سرمایه گذاری برای تولید برق شده است.
مدیرعامل شرکت تولید برق حرارتی ایران خاطر نشان کرد: همه این ترتیب هایی که دنبال می شود بیش از یک هزار میلیارد ریال هزینه نکرده ایم و این سخنانی که می گوید برای توسعه بسیار هزینه می شود نادرست است.
طرزطلب خاطر نشان کرد: هزینه احداث برای نیروگاه های سیریک و کلاسF (سیکل ترکیبی هنگام) از منابع خارجی تامین می شود و باید 2 میلیارد دلار ال سی تامین کرد و کار را پیش برد.

** وارد مدار شدن نیروگاه گازی هرمز
نیروگاه 160 مگاواتی هرمز روز سه شنبه با حضور معاون اول رییس جمهوری در منطقه ویژه صنایع معدنی فلزی خلیج فارس بهره برداری شد.
مجری طرح های خصوصی شرکت مادر تخصصی برق حرارتی در مراسم بهره برداری ازاین نیروگاه گفت: این نیروگاه در مدت دو سال توسط مجموعه ‌ای از سرمایه گذاران بخش خصوصی و با نظارت ناظران خارجی ساخته شده است.
مهدی خباز پیشه در گفت و گو با ایرنا افزود: با توجه به اجرای طرح های توسعه این نیروگاه می ‌توان ظرفیت آن را به 480 مگاوات افزایش دهد.
وی ادامه داد: برای احداث نیروگاه گازی هرمز 35 تا 40 میلیون یورو هزینه شده و بخش خصوصی در نظر دارد با کمک شرکت مپنا برنامه های توسعه ای آن را اجرا کند.
وی گفت: سیاست وزارت نیرو بهره گیری از نیروگاه های دسته اول و نوساز و خود کفا کردن مناطق ویژه از نظر تولید برق است.
خباز پیشه یاد آور شد: نیروگاه گازی هرمز برق مورد نیاز منطقه ویژه معدنی فلزی خلیج فارس را تامین می کند و این منطقه می تواند برق مازاد خود را در زمان نیاز وارد شبکه سراسری کرده و همچنین از شبکه سراسری برق تامین کند.

** وارد مدار شدن نیروگاه سیکل ترکیبی هنگام درسال 98
مجری طرح‌ های سیکل ترکیبی شرکت برق حرارتی گفت: نیروگاه سیکل ترکیبی هنگام که هم اکنون 50 درصد پیشرفت فیزیکی دارد، پیش ‌بینی می‌ شود واحد نخست بخش گازی آن به ظرفیت 307 مگاوات تا پیک سال ٩٨ وارد مدار تولید شود.
علیرضا نصراللهی روز در جریان بازدید وزیر نیرو از نیروگاه سیکل ترکیبی هنگام در غرب بندرعباس اظهار داشت: شرکت مادر تخصصی تولید نیروی برق حرارتی، احداث نیروگاه هنگام را با 2 واحد گازی زیمنس 307 مگاواتی و یک واحد بخار 292 مگاواتی در مجموع به ظرفیت نامی 906 مگاوات با سرمایه گذاری دولتی را در دستور کار خود قرار داده است.
وی بیان داشت: سوخت اصلی این نیروگاه، گاز طبیعی و سوخت پشتیبان آن گازوییل است.
مجری طرح‌ های سیکل ترکیبی شرکت برق حرارتی اظهارداشت: هزینه احداث این نیروگاه در بخش ارزی 490 میلیون یورو و در بخش ریالی معادل 600 میلیارد ریال است که 85 درصد از این مبلغ از محل فاینانس تامین می شود و بقیه آورده شرکت تولید نیروی برق حرارتی است.
نصراللهی، افزایش پایداری شبکه و جبران کمبود برق در منطقه جنوب کشور، افزایش چمشگیر راندمان در دو حالت گازی و سیکل ترکیبی، انتقال تکنولوژی ساخت توربین های راندمان بالا (کلاسF) به داخل کشور و کاهش آلاینده های زیست محیطی را از مهم ترین اهداف این پروژه عنوان کرد.
وی ادامه داد: شرکت مادر تخصصی تولید نیروی برق حرارتی به عنوان کارفرما و شرکت مپنا به عنوان پیمانکار اجرایی این نیروگاه می باشند.
نصرالهی با اشاره به این که نیروگاه سیکل ترکیبی هنگام در راستای توسعه تولید نیروی برق در منطقه جنوب کشور راه اندازی شده است، ابراز داشت: این نیروگاه تا سال 1400 به بهره برداری کامل برسد.
نیروگاه 906 مگاواتی کلاس F هنگام در استان هرمزگان، شهر بندرعباس، کلیومتر 12 جاده بندرعباس به اسکله شهید رجایی واقع شده است.

** اختصاص 620 میلیارد ریال از سوی دولت به بخش آب هرمزگان
استاندار هرمزگان گفت: دولت تدبیر و امید در مجموع 9 هزار میلیارد ریال برای بخش آب کشور اختصاص داده است که 620 میلیارد ریال آن در اختیار استان قرار گرفت که از تنش زیادی که می توانست رخ دهد جلوگیری شد.
فریدون همتی در حاشیه آیین بهره برداری از آب شیرین کن 100 هزار مترمکعبی بندرعباس افزود: یکی از برنامه های برجسته و ممتاز دولت، عملکردش در تامین آب شرب برای روستاها و شهرها خواهد بود که باید در این راستا وزیر نیرو نیز همچنان حمایت داشته باشند.
وی بیان داشت: امسال 200 پروژه آبخیزداری در هرمزگان کلید خورد و 70 و 80 سازه آن با بارش های تابستانه و پاییزه آبگیری شد که از آن برای آب شرب مردم و تقویت سفره های زیر زمینی و کشاورزی استفاده می شود.
استاندار هرمزگان اظهار داشت: حدود 400 نفر از مردم این استان در کنار ساحل زندگی می کنند که آب شرب آنها از محل آب شیرین کن ها تامین می شود.
همتی یاد آور شد: هم اکنون 10 تا 15 دستگاه آب شیرین در هرمزگان اجرا و به بهره برداری رسیده و به همین میزان نیز در حال احداث است.

** هدف گذاری 30 هزار فرصت شغلی در هرمزگان
استاندار هرمزگان گفت: سال گذشته حدود 22 هزار شغل در هرمزگان ایجاد شد و برای سالجاری نیز ایجاد 30 هزار شغل در استان هدف گذاری شده است.
فریدون همتی در نشست شورای اداری افزود: استان هرمزگان توانسته در جذب منابع تسهیلات صندوق توسعه ملی برای اشتغالزایی روستایی رتبه نخست کشور را کسب کند.
وی بیان داشت: استان هرمزگان دارای منابع و ظرفیت های غنی اقتصادی است و این استان پذیرای سرمایه گذران داخلی و خارجی است.
استاندار هرمزگان ابراز داشت: در سال 95، میزان صادرات غیرنفتی استان هرمزگان یک میلیارد و 100 میلیون دلار بود که با اقدام های انجام شده در سال 96 به بیش از 2 میلیارد دلار رسید.
همتی گفت: در هشت ماه گذشته نیز با توجه به فعالیت های گسترده صورت گرفته، صادرات کالاهای غیر نفتی در هرمزگان، از مرز یک میلیارد دلار گذشت که نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش چشمگیری داشته است.
وی گفت: مرحله نخست بندر منطقه ویژه پارسیان بزودی آماده بهره برداری است و متقاضیان جهت سرمایه گذاری در زمینه های پتروشیمی، فولاد در این منطقه اعلام آمادگی داشته اند.
استاندار هرمزگان اظهارداشت: در منطقه شرق هرمزگان نیز توسعه سواحل مکران در حال پیگیری است و در این راستا طرح های مهمی همچون ایجاد پایانه صادرات نفت، پالایشگاه 350 هزار بشکه ای توسط بخش خصوصی، شهرک صنعتی 2هزار هکتاری، نیروگاه یکهزار و 400 مگاواتی سیریک و ایجاد منطقه آزاد در جاسک صورت گرفته است.

** افزایش ظرفیت بندر شهید رجایی به 8 میلیون کانتینر
مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان گفت: با تکمیل مرحله سوم طرح توسعه بندر شهید رجایی و ساخت سه پست اسکله با آبخور 17.5 متر در آن، ظرفیت کانتینری سالانه این بندر به 8 میلیون تی ای یو کانتینر افزایش می یابد.
الله مراد عفیفی پور در جریان بازدید معاون اول رییس جمهوری از این طرح افزود: در این طرح با ساخت یکهزار و 400 متر اسکله و محوطه سازی به میزان حدود 112 هکتار، کشتی های بزرگ کانتینربر در بندر شهید رجایی پهلو می گیرند.
وی بیان داشت: اسکله های مرحله سه طرح توسعه بندرشهید رجایی دارای قابلیت پذیرش کشتی های دارای ظرفیت 18 هزار و 400 تی ای یو کانتینر را دارد.
مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان اظهارداشت: طرح توسعه بندر شهید رجایی دارای سه مرحله است که مرحله نخست آن با طول اسکله 870 متر، 10 سال قبل به بهره برداری رسید.
عفیفی پور افزود: مرحله دوم این طرح نیز مربوط به یال های شرقی و غربی با مجموع اسکله هایی به طول 2 هزار و 200 متر است که با نصب تجهیزات مربوطه در این مرحله، هم اکنون ظرفیت بندر شهید رجایی به 5.7 میلیون تی ای یو کانتینر رسیده است.
وی یاد آور شد: عملیات اجرایی مرحله سوم طرح توسعه بندر شهید رجایی در اسفند ماه سال گذشته با حضور رییس جمهوری اسلامی ایران آغاز شد.
به گزارش ایرنا، معاون اول رییس جمهوری با هدف سفر دو روزه به هرمزگان روز گذشته (دوشنبه) وارد بندرعباس شد و عصر سه شنبه 20 آذر بندرعباس را به مقصد تهران ترک کرد.
وی در روز اول سفر خود با حضور در روستای کوهشا احمدی از توابع شهرستان حاجی آباد در 170 کیلومتری شمال بندرعباس مرکز استان هرمزگان، یک هزار و 200 طرح اشتغال زایی شهری و روستایی را به بهره برداری رساند و و سپس در نشست شورای اداری این استان شرکت کرد.
بهره برداری از مرحله نخست آب شیرین کن 100هزار مترمکعبی بندرعباس و مرحله نخست نیروگاه سیکل ترکیبی هرمز با ظرفیت 160 مگابایت، بازدید از طرح توسعه بندر شهید رجایی و آب شیرین کن یک میلیون مترمکعبی بندرعباس از مهمترین برنامه های جهانگیری در روز دوم حضور در هرمزگان بود.
در سفر معاون اول رییس جمهوری به هرمزگان در مجموع 14هزار و 800 میلیارد ریال طرح در بخش آب و برق به بهره برداری رسید و ده ها طرح در بخش کشاورزی و صنعت و معدن نیز کلنگ زنی و افتتاح شد.
7198/6048

نظر شما