شناسهٔ خبر: 29921908 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

مهمترين اخبار جهان (07-19)

نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران نزد دفتر سازمان ملل متحد در وین، با معاونین مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی دیدار کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش سرويس بين الملل خبرگزاري صدا و سيما، مهمترين اخبار جهان در دوازده ساعت گذشته به شرح زير است؛

ايران:

نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران نزد دفتر سازمان ملل متحد در وین، با معاونین مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی دیدار کرد.

فرماندهان مرزبانی جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان در پایان یازدهمین نشست مشترک خود در باکو با امضای پروتکلی بر توسعه همکاری های مرزی بین دو کشور تاکید کردند.
­در دور دوم هفدهمین دوره رقابت های شطرنج انفرادی آسیا نمایندگان ایران صاحب یک پیروزی و سه تساوی شدند.
 
فرانسه:
بر اساس آخرین نظرسنجی انجام شده بعد از سخنرانی شب گذشته رئیس جمهوری فرانسه، 59 درصد مردم این کشور معتقدند سخنان امانوئل مکرون قانع کننده نبوده است.
وزیر کشور فرانسه گفت : همه نیروهای امنیتی و پلیس در استراسبورگ اوضاع را تحت کنترل دارند و به دنبال عامل تیراندازی هستند.
تعداد کشته های تیراندازی ساعتی قبل در مرکز شهر استراسبورگ به 4 تن رسید. همچنین یازده تن زخمی شدند که در وضعیت وخیم قرار دارند. 
در پی حادثه تیراندازی در شهر استراسبورگ فرانسه، مقر پارلمان اروپا در این شهر بسته شد و پلس از کارکنان ساختمان پارلمان اروپایی خواسته است داخل ساختمان باقی بمانند.
­در پی حادثه تیراندازی در شهر استراسبورگ، مکرون جلسه کاری اش در الیزه را نیمه کاره رها کرد.
وزارت کشور فرانسه نیز اعلام کرد عامل تیراندازی استراسبورگ فرانسه شناسایی شد وی جوانی 29 ساله و متولد استراسبورگ است و نامش در فهرست فیش S (فهرست سیاه فرانسه) قرار دارد.
 
انگليس:
صدراعظم آلمان پس از دیدار با نخست وزیر انگلیس گفت: «هیچ راهی برای تغییر» توافق خروج انگلیس از اتحادیه اروپا موسوم به برگزیت وجود ندارد.
 
آمريکا:
براساس گزارش اداره ملی اقیانوسی و جوی آمریکا، سال 2018 دومین سالی است که از سال 1900 به عنوان گرمترین سال در قطب شمال به شمار می آید.
واشنگتن پست به نقل از منابع آگاه اعلام کرد : دولت دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا قصد دارد چین را به علت نفوذ رایانه ای و جاسوسی اقتصادی محکوم کند.
رئیس جمهور آمریکا و رهبران دمکرات کنگره بر سر امنیت مرزی و لایحه بودجه، در کاخ سفید با هم درگیر شدند. 
رئیس جمهور آمریکا گفت : اگر در ارتباط با امنیت مرزی به آنچه که می خواهیم نرسیم، دولت را تعطیل خواهم کرد.
منابع آگاه در مجلس نمایندگان آمریکا گفتند : رئیس سازمان سیا گزارشی را در مورد وضعیت عربستان سعودی برای برخی از رهبران مجلس نمایندگان و روسای برخی کمیته ها ارائه خواهد کرد.
­کاخ سفید اعلام کرد : پاکستان را به فهرست سیاه کشورهای ناقض آزادی های مدنی افزوده است.
 
عراق:
ارتش عراق اعلام کرد: جنگنده های ارتش عراق دو موضع تروریست های داعش را در دیرالزور سوریه هدف حمله قرار دادند. در این دو موضع 44 فرد مسلح و انتحاری حضور داشتند.
نخست وزیر عراق گفت :هیئت اعزامی کشورش به آمریکا تلاش خواهد کرد عراق از تحریم های آمریکا علیه ایران معاف شود تا بتواند همچنان به واردات گاز از ایران ادامه بدهد.
 
فلسطین:
نیروهای اشغالگر اسرائیلی به محله المصایف شهر رام الله در کرانه باختری یورش بردند.
وزارت بهداشت فلسطین اعلام کرد: یک کودک فلسینی که جمعه گذشته به ضرب گلوله صهیونیست ها در شرق خان یونس زخمی شده بوده به شهادت رسید.
 
برزیل:
رسانه های برزیلی اعلام کردند: بر اثر تیراندازی فردی مسلح در یک کلیسای جامع در نزدیکی سائو پائولو، دست کم چهار نفر کشته شدند.
 
سازمان ملل:
صندوق کودکان سازمان ملل متحد ( یونیسف)­ اعلام کرد: کودکان بیش از یک سوم موارد ابتلا به ابولا در شرق جمهوری دموکراتیک کنگو را تشکیل می دهند.
 
روسیه:
وزارت دفاع روسیه اعلام کرد: دو بمب افکن هسته ای خود را به ونزوئلا اعزام کرده اند.
 
کره جنوبی:
کره جنوبی و آمریکا متعهد شدند در خصوص مسائل حمایت از محیط زیست و انتقال پایگاه نظامی آمریکا از یونگسان به سئول با هم همکاری کنند. 
 
اتحادیه اروپا:
 با وجود تلاش های نخست وزیر انگلیس برای مذاکره مجدد در مورد توافق خروج این کشور از اتحادیه اروپا، همه شواهد حکایت از آن دارد که دیگر اعضای اتحادیه در این مورد کوتاه نمی آیند.
 
ترکیه:
وزیر خارجه ترکیه گفت : در قبال تحرکات آمریکایی ها در سوریه بی تفاوت نخواهیم بود.
 
آلمان:
داده های رسمی نشان می دهند صادرات آلمان به ایران در ماه اکتبر یعنی یک ماه پیش از بازگشت تحریم های آمریکا علیه بخش نفتی و صنایع کشتیرانی ایران اوج گرفته است.
 
قطر:
قطر از راهزنی تلویزیونی عربستان به سازمان تجارت جهانی شکایت کرد و خواستار یک میلیارد دلار غرامت شد.
 
یمن:
دبیر کل سازمان ملل متحد برای رایزنی در زمینه مذاکرات یمنی، روز چهارشنبه به سوئد می رود.
 
چین:
در پی بازداشت مدیر ارشد مالی شرکت هواوی چین در کانادا، وزارت امور خارجه آمریکا سرگرم بررسی صدور هشدارهای مسافرتی به اتباع آمریکایی در مورد سفر به چین است.
 به دنبال بازداشت یک تبعه کانادایی در چین، آمریکا از مقامات پکن خواست به بازداشت های خودسرانه خاتمه دهند.
 
کوبا:
وزیرخارجه آمریکا در نامه ای سر گشاده به وزیرخارجه کوبا، ضمن درخواست ارائه فهرستی از زندانیان سیاسی این کشور, هاوانا را به نادیده گرفتن همه اقدامات سابق دیپلماتیک آمریکا در این زمینه متهم کرد.
 
مکزیک:
مقامات محلی در مکزیک اعلام کردند: بر اثر آتش بازی و انفجار طی مراسمی مذهبی که در مقابل کلیسایی در فاصله 145 کیلومتری مکزیک روی داد دستکم 8 نفر کشته و 50 نفر دیگر زخمی شدند.

نظر شما