شناسهٔ خبر: 29921391 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: دفاع پرس | لینک خبر

بخش اول/ دفاع پرس گزارش می‌دهد؛

نسخه «داعش» در عراق چگونه پیچیده شد؟

گروهک تروریستی داعش با حمایت ابرقدرت‌های جهان شکل گرفت تا در مقابل جبهه مقاومت بایستد؛ ولی در نهایت در جریان فتوای مرجعیت عالیقدر آیت الله سیستانی ضربه سنگینی از محور مقاومت خورد و برای همیشه به زباله‌دان تاریخ پیوست.

صاحب‌خبر -

گروهک تروریستی که یارای مقابله با جبهه مقاومت را نداشتبه گزارش خبرنگار بین‌الملل دفاع پرس، شاید بی‌تاثیر نباشد در ابتدا به سخنان حضرت امیرالمومنین علی (ع) در 1400 سال پیش اشاره کنیم که حضرت طی سخنانی فرمودند: «زمانی که پرچم‌های سیاه را دیدید از جای خود حرکت نکنید. سپس قومی ضعیف ظاهر می‌شوند که قلب‌هایشان مانند براده‌های آهن سخت است، آن‌ها وفادار به هیچ عهدی نیستند، به حق فرا می‌خوانند در حالی‌که از حق نیستند، اسامی‌شان، کنیه و نسبت‌هایشان از نام شهر‌ها گرفته شده است؛ تا اینکه در بین خود اختلاف نظر پیدا می‌کنند و خداوند حق را به کسی که بخواهد، عطا می‌کند.»

حکومت اسلامی عراق و شام با نام اختصاری داعش تحت آموزه‌های وهابی شکل گرفت؛ این گروهک تروریستی از ژوئیهٔ ۲۰۱۴ ادعای خلافت بر جهان اسلام را مطرح کرد و خود را داعیه ‌دار حکومت اسلامی می‌دانست. این گروهک توانست با حمایت‌های همه‌جانبه آمریکا، رژیم صهیونیستی و سایر کشور‌های غربی بخش‌های از شمال عراق، شرق سوریه، لیبی، نیجریه و افغانستان را به تصرف خود درآورد.

گروهک تروریستی داعش با چندین هدف از سوی آمریکا و سایر کشور‌های غربی در سوریه و عراق ایجاد شد. ایجاد بحران در خاورمیانه و فروش تسلیحات نظامی توسط کشورهای غربی از اهداف عمده مالی تاسیس این گروهک بود. درگیر کردن کشور‌های مسلمان به مبارزه با این گروهک تروریستی راهکار مناسبی برای حفظ امنیت رژیم صهیونیستی محسوب می‌شد.

با مطالعه عقاید و سیاست‌های این گروهک به این موضوع پی می‌بریم که جدا از تفکرات پوچ و بی‌پایه و اساس‌شان، مبارزه نیابتی از سوی ابرقدرت‌ها با ایران و نا امن کردن مرز‌های ایران از اهداف اصلی‌شان به شمار می‌آید. جان بولتن نماینده سابق آمریکا در سازمان ملل و مشاور فعلی «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا در صحبت‌هایی اعلام کرده بود که جنگی فرقه‌ای در خاورمیانه شکل می‌گیرد و نهایتا این جنگ دامن‌گیر ایران نیز خواهد شد.

هدف دیگر از ایجاد و تسلیح این گروهک تروریستی در گام بعدی باج خواهی آمریکایی‌ها از آل سعود بود؛ بنابر این از ابتدای شکل‌گیری این گروهک، عربستان از بزرگترین تامین کننده مالی و تسلیحاتی در عراق و سوریه بود.

داعش در عراق

این گروهک تروریستی در نیمه دوم سال ۲۰۱۳ نزدیک به هزار و 400 خانه را در عراق منفجر و ویران کرد. طی این حملات بیش از 2 هزار نفر کشته شدند و 3021 نفر زخمی شدند. عناصر این گروهک در خردادماه 93 در عملیاتی به مرکز استان نینوا یورش بردند و توانستند در چندین ساعت این شهر را تصرف کنند و همچنین چندین روستا در استان صلاح الدین را نیز تحت کنترل خود در آوردند. سلاح‌ها، مهمات و تجهیزات کشف شده از عناصر داعش نشان دهنده گستردگی حمایت‌های خارجی از این گروهک تروریستی است.

اما خوشبختانه پس از اشغال موصل توسط داعش در سال ۲۰۱۴، مرجعیت عالی‌قدر عراق حضرت آیت‌الله سیستانی، فتوای مبنی بر تشکیل بسیج مردمی عراق صادر کرد. هدف از تاسیس بسیج مردمی، کمک به ارتش و نیرو‌های امنیتی عراق برای پاسداری از مکان‌های مذهبی و همچنین مقابله با تهاجم خارجی بود.

«عقیل حسینی» رئیس شورای بسیج عراق، حشد شعبی را ادامه بسیج ایران توصیف کرد. بسیج عراق با تجربه بسیج ایران تشکیل شده‌است. همچنین «نوری مالکی» در مصاحبه‌ای اظهار داشت: «ما در ساختار بسیج عراق از بسیج ایران الگو گرفتیم.»

ساختار و بدنه نظامی حشد شعبی را اکثرا شیعیان عراق تشکیل می‌دهند؛ هر چند از سایر مذاهب و ادیان نیز در بین‌شان دیده می‌شود. تعداد نیروهایشان حدود ۶۰ تا ۱۲۰ هزار نفر تخمین زده می‌شود. استان‌های بغداد، بابل، دیاله، صلاح‌الدین، انبار و همچنین شهر کرمه در نزدیکی شهر فلوجه از مناطقی هستند که نیروهای حشد شعبی حضور دارند.

ادامه دارد ...

نظر شما