شناسهٔ خبر: 29921342 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: دانشجو | لینک خبر

وزیر نفت قرار است چقدر آزمون و خطا کند؟

حذف و احیای یک پروژه مدیریتی این سوال را مطرح می‌کند که کشور تا به کی باید هزینه زیان آزمایش و خطای برخی از مدیران را بپردازد.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری دانشجو، جهان‌نیوز، برخی از سیاست‌های دوگانه و متناقض علاوه‌بر اینکه موجب ایجاد مشکلاتی برای مردم می‌شود تبعات و معضلات بلندمدتی هم ایجاد می‌کند. یکی از این موارد همین تفکرات مدیریتی غلط را در حوزه مسکن خصوصا پروژه انبوه‌سازی «مسکن مهر» دیدیم. امروز مسکن با رکود تورمی مضاعفی روبروست که خریداران را واداشته که منتظر و مترصد پایین آمدن قیمت مسکن باشند.

رکود مسکن به سبب اینکه این حوزه یکی از حوزه‌های اقتصادساز است می‌تواند موتور محرک اقتصاد باشد مشکلات مضاعفی در کشور بوجود آورده است. البته دولت با تغییری که در صدر وزارت راه و شهرسازی ایجاد کرد و «عباس آخوندی» از این وزارتخانه رفت، این تفکرات را اصلاح کرد. «محمد اسلامی» وزیر جدید راه و شهرسازی هم از متقاضیان مسکن مهر که در این چند سال به دلیل همین تفکرات اشتباه آسیب دیده بودند، عذرخواهی کرد اما واقعیت این است که هنوز مشکلات در این عرصه وجود دارد.

از سوی دیگر موضوع «احیای کارت سوخت» از سوی وزارت نفت مطرح شده است. کارت سوختی که به گفته کارشناسان ازجمله کارهای خوب دولت دهم بود و سدی دربرابر قاچاق و مصرف مضاعف بنزین. اما دولت یازدهم با روی کار آمدن «بیژن نامدارزنگنه» در وزارت نفت اعتقادی به آن نداشت و این موضوع در اوایل دولت اول روحانی ملغی شد.

زنگنه قبلا در مصاحبه با خبرگزاری ایسنا اعلام کرد که «کاری که هیچ‌کس در دنیا انجام نمی‌دهد و تنها ما انجام می‌دهیم را باید به آن شک کنیم و برعکس کاری که در همه جای دنیا انجام می‌شود را اگر انجام ندادیم نیز باید به آن شک کنیم.»

اما حالا مطرح می‌شود که به علت اینکه قاچاق سوخت به همین سبب افزایش یافته، دولت اقدام به احیای کارت سوخت می‌کند. جالب اینجاست که پیشتر نیز موضوع قاچاق سوخت در کشور وجود داشت اما دولت کارت سوخت را کنار گذاشت.

در این خصوص موضوعی که بسیار حائز توجه است، اشتباهات مداوم مدیریتی خصوصا در وزارت نفت دوره زنگنه است. در همین رابطه می‌توان به قرارداد وزارت نفت با شرکت توتال اشاره کرد. در همان زمان نیز بسیاری از کارشناسان با توجه به سابقه منفی این شرکت فرانسوی به وزارت نفت هشدارهای لازم را دادند که قرارداد با شرکتی که بدقول و بی‌تعهد است، به نفع کشورمان نیست. اما باز هم وزارت نفت بر این موضوع اصرار ورزید. با این وجود هشدار منتقدان به واقعیت تبدیل شد. این اشتباه را وزارت نفت زنگنه انجام داد تا کلکسیون اشتباهات مدیریتی زنگنه تکمیل شود. اشتباهی که درکنار مخالفت با تولید بنزین داخلی، قرارداد کرسنت و ... در این کلکسیون قرار  گرفت.

آنچه باید بر تحلیل جهان‌نیوز اضافه کرد، ژست و جنجال برخی دولتمردان درباره مبارزه با قاچاق و پولشویی است. درحالی‌که رانت روزانه قاچاق سوخت بالغ بر 100 میلیارد تومان برآورد می‌شود، باید پرسید فرصت این قاچاق بزرگ و پولشویی پس از آن را چه کسانی فراهم کرده‌اند؟

نظر شما