شناسهٔ خبر: 29921296 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایکنا | لینک خبر

«حق بر شهر» یکی از مظاهر حقوق بشر

گروه اجتماعی - عضو هیات علمی گروه حقوق دانشگاه آزاد اسلامی مشهد با تاکید بر اینکه حقوق بشر یک حقوق اساسی و ضروری است، گفت: با توجه به فراگیر بودن، این حقوق نسبت به همه افراد تعریف می شود. حق بر شهر نیز یکی از مظاهر حقوق بشر است.

صاحب‌خبر -

«حق بر شهر» یکی از مظاهر حقوق بشربه گزارش ایکنا از خراسان رضوی دکتر مسعود خراشادی زاده عصر دیروز، 20 آذر ماه، در چهارمین همایش منشور حقوق شهرنشینی و عدالت ترمیمی در دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه آزاد اسلامی مشهد با بیان اینکه تاریخچه سند حقوق بشر به سال های جنگ جهانی اول بازمی گردد، اظهار کرد: در آن شرایط دولتمردان به این فکر افتادند قوانینی تصویب کنند که بعد از جنگ فرو نپاشد؛ لذا آن زمان بود که اصول ۱۴ گانه ای تصویب شد و منشوری از جامعه ای از دولت ها با عنوان «جامعه ملل» به تصویب رسید که هدف اصلی آن حمایت از صلح جهانی بود.

وی ادامه داد: حقوق بشر به دو دسته تقسیم می شود؛ حقوق سیاسی و مدنی و دیگری حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی. در دسته دوم هر چقدر جوامع از شرایط اقتصادی و اجتماعی بهتری برخوردار باشند، از حقوق بشر نیز بیشتر بهره مند خواهند بود.

عضو هیات علمی گروه حقوق دانشگاه آزاد اسلامی مشهد تصریح کرد: نسل های بعدی از حقوق بشر با عناوین مختلفی چون حقوق محیط زیست، حق استفاده آزاد از اینترنت، فضای مجازی و... بهره بردند و این حقوق در جوامع تعریف شد.

وی با بیان اینکه در حقوق شهروندی نیز به عنوان یک قسم از انوع حقوق بشر، رابطه مردم با یکدیگر و وظایف آنان نسبت به همدیگر تعریف می شود، گفت: در واقع حقوق شهروندی آمیخته ای از وظایف شهروندان در قبال یکدیگر و شهر و دولت است. با این حال شرط اول پیاده سازی حقوق شهروندی، رفع موانع ساختاری و عملی حاکمیت قانون و شرط دیگر نیز توسعه و ترویج روحیه شهروندی است.

عضو هیات علمی گروه حقوق دانشگاه آزاد اسلامی مشهد با تاکید بر اینکه حقوق بشر یک حقوق اساسی و ضروری است، گفت: با توجه به فراگیر بودن، این حقوق نسبت به همه افراد تعریف می شود. حق بر شهر نیز یکی از مظاهر حقوق بشر است. حق بر شهر ناظر بر استفاده عادلانه افراد از شهر است که شامل حقوق مدنی، اجتماعی، سیاسی، زیست محیطی و... می شود.

خراشادی زاده اصل عمومیت و یکپارچگی را یکی از ویژگی های حق بر شهر دانست و افزود: به تبعیت از حقوق شهروندی، می توان از اصولی همچون حق تعیین سرنوشت، اصل برابری، مشارکت و... نیز در حق بر شهر نام برد.

وی تصریح کرد: شهر تا ارائه فرصت های عادلانه برای شهروندان فاصله بسیاری دارد که با توجه به شرایط هر شهر، یا آن شهر از نیازهای اساسی برخوردار است که ابتدا باید آن را برطرف کرد و یا آنکه اجرای آن با محدودیت هایی مواجه است.

عضو هیات علمی گروه حقوق دانشگاه آزاد اسلامی مشهد با تاکید بر اینکه در تدوین حقوق شهرنشینی باید دقت بیشتری انجام شود، ادامه داد: باید شرایط و زمینه های جامعه شهری را بررسی و بعد آن را وارد بر زندگی شهری کرد تا مفید واقع شود.

انتهای پیام

نظر شما