شناسهٔ خبر: 29921099 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

رئیس هیات اعزامی انصارالله به سوئد؛

حضور نیروهای بیگانه در یمن قابل توجیه نیست

تهران- ایرنا- رئیس هیات اعزامی انصارالله یمن به مذاکرات صلح سوئد گفت که هیچ توجیهی برای حضور نیروهای بیگانه در این کشور وجود ندارد.

صاحب‌خبر -

به گزارش بامداد چهارشنبه ایرنا به نقل از شبکه خبری المسیره، محمد عبدالسلام افزود: هیات یمنی هنوز درباره حمایت واقعی از صلح در یمن به یقین نرسیده است.
وی خاطرنشان کرد: هیات اعزامی به سوئد با تمامی برگ های برنده خود به منظور تحقق هرگونه اقدام ملموس برای پایان دادن به مشکلات مردم یمن در این مذاکرات حضور دارد.
عبدالسلام تبادل کامل اسرای دو طرف را ضروری دانست و با بیان اینکه کمیته اسرا از همان آغاز برای مذاکرات آمادگی کامل داشت گفت که فهرست طرف مقابل با نواقص زیادی همراه است.
وی افزود: توافق مربوط به تبادل اسرا، آزادی تمامی اسیران حتی افراد دربند زندان های عربستان و امارات را نیز شامل می شود.
مقام یمنی راجع به پیشنهادهای سازمان ملل درباره اوضاع استان الحدیده واقع در غرب یمن نیز گفت: طرف مقابل متجاوز به شمار می رود و باید نسبت به ویژگی های انسانی این استان کاملا آگاه باشد.
وی همچنین تاکید کرد که هیات اعزامی یمن به مذاکرات صلح سوئد تمامی بهانه ها را از طرف گرفته است.
عبدالسلام اظهار داشت: حضور نیروهای بیگانه در یمن مغایر قانون اساسی کشور و قطعنامه های شورای امنیت است. مادام که دنبال راه حل سیاسی هستیم حضور نیروهای خارجی در یمن هیچ توجیهی ندارد.
وی همچنین خاطرنشان کرد که هیچ طرفی نمی تواند خواستار حضور نیروهای بیگانه در یمن باشد.
جدیدترین دور مذاکرات صلح یمن پنجشنبه گذشته پس از عزیمت هیات مذاکره کننده جنبش انصار الله و دولت مستعفی یمن به سوئد بامیانجیگری 'مارتین گریفیتس' نماینده ویژه سازمان ملل متحد در امور یمن در استکهلم سوئد آغاز شد.
توقف حملات و درگیری های دو جانبه، اداره بندر الحدیده، بازگشایی فرودگاه صنعاء و تبادل اسرا از جمله موضوع های مورد مذاکره میان طرف های یمنی در سوئد است.
تاکنون چندین بار برای پایان دادن به جنگ یمن تحرکاتی صورت گرفته اما هر بار با کارشکنی عربستان به بن بست رسیده است. نخستین نشست صلح دی سال 1394 در ژنو بدون هیچ نتیجه ای پایان یافت.
دومین دور مذاکرات صلح نیز پس از چندین ماه وقفه، در اردیبهشت سال 1395 در کویت به جریان افتاد که با کارشکنی ائتلاف سعودی به بن بست رسید.
شبد**1480**9122

نظر شما