شناسهٔ خبر: 29920921 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه ابتکار | لینک خبر

نتایج هزینه‌های سرسام‌آور صدا و سیما در جذب مخاطب بررسی شد

بودجه‌های نجومی و مخاطبان ناراضی

صاحب‌خبر - الهام برخوردار
بودجه و دریافتی سازمان صداوسیما از دولت همیشه یکی از جنجال‌برانگیزترین مباحث طی سال‌های اخیر بوده است. مبهم بودن عملکرد مالی این سازمان به گونه‌ای بوده است که حتی کار به تحقیق‌ و تفحص از این نهاد هم رسیده است. در قانون بودجه سال 97 با افزایش 20 درصدی در مقایسه با لایحه، رقم هزار‌ و 500 میلیارد تومان بودجه برای سازمان صداوسیما در نظر گرفته شده است که در کنار این، صد میلیون دلار هم از صندوق توسعه ملی بودجه دریافت کرده‌اند. اما با وجود چنین دریافتی این رسانه ملی چندین سالی می‌شود که با افت مخاطب روبه‌رو شده است.
صداوسیمای ملی یا میلی؛ بسیاری از منتقدان معتقدند مدیریت این سازمان عریض و طویل نتوانسته است همه سلایق مختلف در جامعه را راضی نگه دارد و نگاه یکسویه به برخی مسائل جاری جامعه از سوی این سازمان از دلایل عمده ریزش مخاطب آن محسوب می‌شود. عنصر کیفیت در ساخت سریال و برنامه‌ها مدت‌ها است به چالش اصلی رسانه ملی تبدیل شده و بسیاری از کارشناسان رسانه، نبود کیفیت را عمده‌ترین دلیل ناکارآمدی برخی از برنامه‌های تلویزیون می‌دانند.
اردیبهشت سال گذشته تعداد کارکنان صداوسیما براساس گزارشی که سایت یکی از رسانه‌ها منتشر کرده بود حدود ۴٨‌ هزار نفر عنوان شده بود.
دریافتی ۸ ماهه امسال صداوسیما از خزانه ملت
روز گذشته «خبرآنلاین» در گزارشی نوشت: آمارهای ارائه شده از سوی وزارت امور اقتصادی و دارایی درخصوص لیست پرداخت‌های خزانه نشان می‌دهد سازمان صدا‌و‌سیما اعتباری برابر با هزار و ۳۸۱ میلیارد تومان به صورت مستقیم از دولت دریافت کرده است. پرداخت خزانه در قالب «سایر هزینه‌های اجتناب‌ناپذیر» بوده است. این پرداخت جدا از پرداخت‌هایی است که برای شورای نظارت صدا‌و‌سیما و همچنین ایجاد دسترسی عادلانه مردم به خدمات بهداشتی و درمانی و کمک به برنامه‌های سلامت صداو‌سیما و خبرگزاری سلامت دریافت می‌کند. این پرداخت به صورت مستقیم از خزانه صورت گرفته است.
فاطمه ذوالقدر، دبیر کمیسیون فرهنگی مجلس، پیش‌تر در مصاحبه‌ با یکی از رسانه‌ها گفته بود: سازمان صداوسیما امسال هم بودجه ارزی و هم بودجه غیرارزی بالایی دریافت کرده‌ اما برای ما درخواست‌های مکرری از سوی این سازمان فرستاده می‌شود که نشان‌دهنده درخواست افزایش بودجه است‌ اما پاسخ ما همیشه یک جمله است: «صورت‌حساب‌های مالی خود را با ذکر جزئیات برای‌مان بفرستید» و پاسخ آنها هم همیشه سکوت است و تاکنون هیچ گزارش شفافی از ریز دخل و خرج صداوسیما برای ما ارسال نشده است.
فزونی دیش‌ها در پشت‌بام خانه‌ها نشانه عملکرد صداوسیما است
علی ابراهیمی، نماینده مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با «ابتکار» گفت: من خیلی در جریان صورت حساب مالی صداو‌سیما نیستم و از سوی اعضای هیئت نظارت که از طرف مجلس بر عملکرد صداوسیما نظارت دارند تاکنون در این رابطه صحبتی نداشته‌اند. نمایندگان مجلس شاید به صورت شفاهی در برخی از سخنرانی‌های خود چنین درخواستی را مطرح کرده باشند اما به صورت مکتوب من تا به حال شاهد آن نبوده‌ام.
وی افزود: اعضای هیئت نظارت تاکنون بیشتر گزارش جلسات و نشست‌های خود را ارائه داده‌اند. من چیزی به عنوان گزارش مالی که از سوی این هیئت درخواست شده باشد و سازمان صداوسیما در اختیار آنها قرار داده باشد تا این لحظه ندیدم و یا شاید من در جریان نباشم.
این نماینده مجلس در رابطه با عملکرد صداوسیما در رابطه با اغنای مخاطبان خود گفت: اگر صداو‌سیما توانسته بود همه مخاطبان خود را اغنا کند ما شاهد این همه دیش ماهواره بر روی پشت بام خانه‌ها نبودیم. از صداوسیما توقع می‌رود که سلایق 80 میلیون نفر را پوشش دهد اما در عمل ما چنین عملکردی را از سوی این رسانه ملی مشاهده نمی‌کنیم. رسانه ملی به‌خصوص در تحلیل‌ها و نگاه‌های سیاسی آنگونه که از آن به‌عنوان یک رسانه ملی توقع می‌رود نگاهی بی‌طرفانه نداشته است. برای مثال در مناظرات و گفت‌وگوهای زنده و مهمانان خود خیلی تنوع و وجود سلایق مختلف در نظر گرفته نمی‌شود.
ابراهیمی تصریح کرد: ما در طول این سال‌ها شاهد برنامه‌ها و تولیدات خیلی شاخص از سوی این رسانه ملی نبودیم. این چیزی است که مخاطب به ما می‌گوید. باید توجه داشت ما علاوه بر هویت ملی مذهبی، هویت ملی بسیار غنی هم داریم که در تولید برنامه‌های فرهنگی می‌تواند از این هویت استفاده کند. صداوسیما به‌عنوان یک رسانه تصویری و صوتی خیلی بر فرهنگ و رفتار جامعه تاثیرگذار است و رسالت بسیار مهمی را بر عهده دارد. اما با توجه به نگاه یک سویه‌ای که در برخی از مسائل از سوی آن دیده شده است به نظر من نمی‌توان آن را به عنوان یک رسانه ملی برای همه سلایق در نظر گرفت.
وی با بیان اینکه مجموعه این عوامل برمی‌گردد به انحصاری که این رسانه در اختیار دارد، گفت: اگر بخش خصوصی وارد رقابت شود و این رسانه رقبایی داشته باشد صد‌در‌صد در عملکرد آن بسیار تاثیرگذار است.
شورای نظارت بر سازمان صدا‌و‌سیما
شورای نظارت بر سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران به عنوان بازوی نظارتی، مسئول ارائه مستقیم گزارش‌ها و ارزیابی‌های قوای سه‌گانه نظام از عملکرد رسانه ملی به رهبر جمهوری اسلامی است. این شورا از 6 عضو (2 نفر به انتخاب رئیس‌جمهوری، 2 نفر به انتخاب رییس قوه قضائیه و 2 نفر به انتخاب مجلس شورای اسلامی) تشکیل می‌شود. اعضای فعلی این شورا غلامحسین محسنی اژه‌ای و محمد‌جواد لاریجانی از طرف قوه قضائیه، عبدالرضا رحمانی فضلی و حسام‌الدین آشنا از طرف قوه مجریه و سید احسان قاضی‌زاده هاشمی و غلامرضا کاتب به انتخاب قوه مقننه هستند.
با توجه به شرکت‌های اقماری سازمان کهنسال صداوسیما، صندوق بازنشستگی این سازمان و شرکت‌های تابعه‌اش و همچنین درآمدهای دیگر آن، باید دید سازمان صداوسیما چه زمانی می‌تواند روی پای خودش بایستد؛ آن هم بدون کمک‌های دولت.

نظر شما