شناسهٔ خبر: 29920906 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

انوشیروانی:حرف اول و آخر را در فدراسیون مرادی می زند/کفگیر وزنه برداری به تک دیگ خورده است!

سرمربی اسبق تیم ملی وزنه برداری در مورد مسائل مختلف این رشته به صحبت پرداخت.

صاحب‌خبر -

سجاد انوشیروانی در گفت و گو با خبرنگار گروه ورزشی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره شرایط این روزهایفدراسیون وزنه برداری پیش از حضور در مسابقات قطر کاپ تصریح کرد: باید بگویم به تازگی اردوهای تیم ملی برای حضور در مسابقات قطر کاپ شروع شده است و چون این مسابقات، جزء رقابت های گزینشی برای المپیک توکیو به حساب می آید، کادر فنی سعی دارد بیشتر از نفراتی استفاده کند که کمتر به مسابقات برون مرزی اعزام شده اند تا آنها از این طریق بتوانند شانس سهمیه المپیک را پیدا کنند.

زنگ خطر برای وزنه برداری به صدا در آمده است

او ادامه داد: در هر صورت استراتژی فدراسیون این است که با این کار برای المپیک 2020 نفرات بیشتری را در اختیار داشته باشد. با اینکه سهمیه ما برای توکیو 2 وزنه بردار بیشتر نیست اما با این حال مطمئنا با شرایطی که این روزها فدراسیون وزنه برداری دارد، به نوعی زنگ خطر برای این رشته پر افتخار به صدا در آمده که بیشتر به جوانان بها دهند و همین مسئله موجب شده تا مسئولان به تکاپو بیافتند و جوانگرایی را در دستور کار قرار دهند. به نظرم مسابقات قطر کاپ آنچنان از اهمیت بالایی برخوردار نیست که بخواهیم با ترکیب ثابت به آنجا برویم چرا که تا شروع المپیک نزدیک به 20 ماه زمان باقی مانده و هنوز زود است گمانه زنی کنیم درباره اینکه چه نفراتی قرار است به المپیک توکیو اعزام شوند. وزنه برداری یک رشته رکوردی محسوب می شود و ممکن است در عرض یک سال رکوردهای یک ورزشکار از عرش به فرش برسد و این موضوعی نیست که دسترسی به آن برای وزنه برداران امکان پذیر نباشد.

حرف اول و آخر را در فدراسیون خود مرادی می زند

انوشیروانی در مورد شعارهای علی مرادی برای رأی آوردن در دوره بعدی انتخابات فدراسیون وزنه برداری گفت: دلیل بیرون آمدن من هم از فدراسیون وزنه برداری این بود که رئیس فدراسیون و زیر دستانش خوب شعار می دادند اما در عمل هیچ کدام از پیشنهادات شان تحقق نمی یافت. اصولأ در این سالیان اخیر به وضوح مشاهده کرده ام که در جلسات شورای عالی فنی وزنه برداری حرف اول و آخر را خود رئیس فدراسیون می زند و از همه بدتر برای دیگر اعضاء این شورا هم هیچ ارزشی قائل نمی شود. اگر شورای فنی مغایر با رئیس فدراسیون صحبت کنند ، با توجه به حقی که علی مرادی به طور غیر قانونی برای خودش در جلسات تصویب کرده، به راحتی می تواند نظرات آن را وتو کند. این مسئله نشان می دهد تمام تصمیمات اساسی توسط شخص خود رئیس گرفته می شود، هر چند که در برخی موارد هم به صورت نادر اتفاق افتاده اگر تصمیمات گرفته شده تاثیری در روند مدیریتی مرادی نداشته باشد، خودش را درگیرمسائل پیش پا افتاده نمی کند تا تقصیران به گردن او نیافتد.

پس از اینکه دیدم عروسک خیمه شب بازی آقایان شده ام، از سمتم در فدراسیون استعفا دهم

انوشیروانی در ادامه صحبت هایش بیان کرد: معتقدم تمام این ها استفاده ابزاری از نفرات است و خود من هم پس از اینکه مشاهده کردم عروسک خیمه شب بازی آقایان شده ام، تصمیم گرفتم از سمتم در فدراسیون استعفا دهم. من نقدی به علی مرادی ندارم بلکه می خواهم واقعیت ها را باز گو کنم. او حق دخالت به هیچ شخصی را نمی دهد  و در مورد مسائل فنی تیم ملی هم دخالت می کند و با فشار به سرمربی تیم ملی باعث می شود تا آنها باب میل او تصمیم گیری کنند.

فدراسیون در بحث هیئت های استانی با شکست مواجه شده است

سرمربی اسبق تیم ملی وزنه برداری در مورد مشکلات هیئت های استانی هم گفت: مسئله ای که به وضوح قابل مشاهده است این که هیئت های استانی از روابط چندان حسنه ای با فدراسیون برخوردار نیستند. نزدیک به چند ماه است که انتخابات هشت هیئت استانی برگزار نشده و همچنان بلاتکلیف هستند. به نظرم علت اصلی چنین مسئله ای این است که مسئولان فدراسیون در تلاشند تا افرادی را برگزینند تا زیر چتر حمایتی آنها حرکت کنند، هر چند که رفتارهای نامناسب آقایان با مسئولان هیئت های استانی سبب شده تا فدراسیون نشینان نتوانند افراد مورد اطمینان خود را انتخاب کنند. این موضوع گویا این است که فدراسیون در بحث هیئت های استانی با شکست مواجه شده است و در کنار آن هم هیئت های استانی از لحاظ زیر ساخت و امکانات با مشکلات عدیده ای مواجه هستند.

کفگیر وزنه برداری به تک دیگ خورده است!

نایب قهرمان المپیک لندن در ادامه  افزود: به نظرم مشکلات تنها به اینجا ختم نمی شود چرا که در بحث داوری هم شاهد این بودیم که علی مرادی در رقابت های جهانی عشق آباد با اینکه داوران زیادی در کشور ما حضور داشتند، اما تصمیم گرفت نام خودش را برای قضاوت ارسال کند . آیا واقعا درست بود که علی مرادی سایر داوران ممتاز در کشور را نادیده بگیرد؟ به هر حال این موضوعات نشان می دهد دست علی مرادی آن قدر خالی شده که به نوعی کفگیر وزنه برداری به ته دیگ خورده است. تقریبا تمام کسانی که دل سوز وزنه برداری بودند به دلیل شرایط نامساعدی که در آنجا وجود داشت ترجیح دادند، بروند و به نحوی آبروی شان را زیر سوال نبرند.

کشتی وزنه برداری به گل نشسته است

او در پاسخ به این سوال که چرا فدراسیون هیچ اقدامی برای ساخت یک سالن مجهز انجام نمی دهد، گفت: با وجودی که هیئت دوومیدانی استان تهران تلاش می کند تا اتفاقات خوبی را رقم بزند اما شرایط آن طور که باید رقم نخورده است. به نظرم وزنه برداری در حداقل ها دچار مشکل است و این ها مشکلات بزرگی هستند که وزنه برداری ما با وجود در اختیار داشتن قهرمان جهان و المپیک با آن دست پنجه نرم می کند و در واقع می توان گفت کشتی وزنه برداری به گل نشسته و از شرایط خوبی برخوردار نیست. تنها تمرکز فدراسیون روی نتیجه گیری در مسابقات است و با استناد به این موضوع می خواهد همه چیز را گل و بلبل جلوه دهد.

چرا فدراسیون از اعزام تیم ملی نوجوانان به رقابت های جهانی خودداری کرد؟

پیشکسوت وزنه برداری درباره اعزام نشدن تیم ملی نوجوانان به رقابت های جهانی آمریکا هم بیان کرد: نوجوانان با انگیزه ای فراوان در اردوها حضور می یابند تا بتوانند روزی به مدال جهانی و المپیک دست یابند و به جای آن که مسئولان از آنها حمایت کنند در حرکتی غیر قابل باور به دلیل هزینه های زیاد به کشور آمریکا، عدم صدور ویزا را بهانه کردند تا بدین شکل از اعزام تیم نوجوانان به رقابت های جهانی خودداری کنند که بهانه ای بیش نیست. در این سالیان اخیر برخی از مسابقات ورزشکاران ما در کشور آمریکا برگزار شده و مسئولان هر زمان اراده کردند مشکل ویزا را برطرف کردند و به نظرم فدراسیون باید پاسخگو این اتفاق نابخشودنی باشد. به نظرم فدراسیون  وزنه برداری تنها فدراسیونی است که هیچ جواب قانع کننده ای برای اشتباهاتش ارائه نمی دهد.کارهای ناشایست فدراسیون باعث شده تا همه ضد فدراسیون شوند. با توجه به اینکه کمتر از شش ماه تا انتخابات باقی مانده شرایط حساسی در انتظار فدراسیون خواهد بود. آیا با اجاره دادن سالن اختصاصی وزنه برداری برای برگزاری کنسرت ها می توان توقع داشت پولی نصیب فدراسیون نگردد؟ چرا فدراسیون تا الان نتوانسته یک اسپانسر مناسب پیدا کند؟ مسابقات انتخابی در شهرهای اردبیل و لرستان برگزار شد اما به جای فدراسیون مسئولان هیئت ها بودند که تمام هزینه های آن را پرداخت کردند چرا که فدراسیون پولی در بساط نداشت تا هزینه کند.

اگر مسئولان چوب لای چرخ برخواه نگذارند او می تواند تا المپیک 2020 در سمتش باقی بماند

او در واکنش به این مسئله که آیا مسئولان فدراسیون تمایلی به حفظ برخواه تا المپیک توکیو دارند یا خیر، گفت: تجربه در این سالیان اخیر نشان داده هیچ تضمینی برای ماندن کسی در فدراسیون وجود ندارد، اکثر افراد با تصمیم خودشان از فدراسیون فرار کرده اند. به نظرم برخواه در کنار اخلاق خوب از تجربه بالایی هم در سرمربیگری برخوردار است هر چند که اگر مسئولان به او این اجازه را بدهند و در برنامه های او خللی ایجاد نکنند چوب لای چرخ او نگذارند او توانایی این را دارد تا المپیک 2020 به عنوان سرمربی در تیم ملی باقی بماند.

آیا دبیر فدراسیون وقت می کند به تمام امورات بانوان رسیدگی کند؟

انوشیروانی در مورد تغییر نایب رئیس بخش بانوان فدراسیون وزنه برداری هم اظهار داشت: اعتقادم بر این است خانم طریقت در طول مدت حضورش در فدراسیون تاثیر گذار بود و کارهای شایان توجهی را در بخش بانوان انجام داد اما اینکه چطور و به یک باره از سمتش عزل شد را می توان همسو نبودن برنامه هایش با علی مرادی دانست. فدراسیون افراد توانمند را کاری می کند که خودشان بروند و پشت سرشان را نگاه نکنند. جالب اینکه تمام مسئولیت بخش بانوان به دبیر فدراسیون محول شده اما اینکه چطور بیرانوند وقت می کند به تمام مسئولیت ها رسیدگی کند خودش یک سوال است؟!

حضور در المپیک برای هیچ کسی شوخی بردار نیست

سرمربی اسبق تیم ملی وزنه برداری درباره اینکه چه کسانی می توانند به المپیک بروند، گفت: تا المپیک نزدیک به 20 ماه زمان باقی مانده و ممکن است در طول این مدت اتفاقات زیادی به وقوع بپیوندد. وزنه برداری یک رشته رکوردی است و امیدوارم تا پیش از المپیک هیچ اتفاق بدی برای ورزشکاران مان رخ ندهد تا بتوانیم به نتیجه ای که می خواهیم برسیم. جدای سهراب مرادی که از توانمندی بالایی برخوردار است ، سایر ورزشکاران هم تلاش می کنند با شرکت در مسابقات گزینشی المپیک مسافر توکیو شوند. از طرف دیگر نفرات پر تجربه ما هم باید به هر نحوی که شده تا پیش از المپیک خودشان را به شرایط آیده آل برسانند. حضور در المپیک برای هیچ کسی شوخی بردار نیست چرا که پای آبروی یک کشور در میان است.

مرادی زمانش که برسد تن به درخواست های کیانوش می دهد

دارنده مدال نقره رقابت های جهانی 2011 پاریس درباره کیانوش رستمی و در خواست اردوی برون مرزی گفت: استرتژی علی مرادی اول از همه این است که با تمام درخواست های کیانوش رستمی مخالفت کند تا شک شبهه ای ایجاد نشود اما زمانش که برسد به یک باره تغییر رویه می دهد و تن به درخواست های کیانوش می دهد ، برایش چندان تفاوتی ندارد که سایر ورزشکاران هم در اولویت اند. کیانوش دیر یا زود دارد اما سوخت ساز ندارد. من هم جای کیانوش بودم چنین کاری انجام می دادم . به نظرم او دارد از انجام این کارها لذت می برد.

مسئولان هنوز نتوانسته اند مشکل دوپینگ را ریشه کن کنند

نفر سوم بازی های آسیایی درباره تست گیری ماموران نادو از ورزشکاران تیم ملی هم گفت: بالاخره این مسئله امری طبیعی و اجتناب ناپذیر است. هر چند که برایم جای تعجب دارد مسئولان که دم از مبارزه با دوپینگ می دهند چطور هنوز هم نتوانسته اند با این معضل به صورت جدی مبارزه و آن را ریشه کن کنند. من قصدی ندارم ، بخواهم با چنین صحبت هایی کسی را متهم به دوپینگ کنم اما اینکه چه سرنوشتی در انتظار ورزشکارانی که تست دوپینگ ندانند خواهد بود، را نمی دانم.

سیستم مدیریتی فدراسیون یک سیستم گلخانه ای است

نفر دوم المپیک لندن در مورد بی کیفیت بودن لیگ وزنه برداری هم گفت: باید بگویم به هیچ عنوان مدیریت درستی در فدراسیون وجود ندارد که بخواهند کارها را سر سامان دهند. آقایان به دنبال این هستند که به صورت روزانه برنامه ریزی کنند و این موضوع نشان می دهد مسئولان آن قدر ناتوان هستند که نمی توانند شرایط حضور تیم های قدرتمند را در لیگ فراهم کنند. مبلغ قرارداد ورزشکاران هم در حدی نیست که بخواهد در شان آنها باشد و تازه در برخی موارد هم پول های آنها توسط باشگاه ها داده نمی شود و این یک مسئله ای است که نشان از مدیریت ضعیف فدراسیون دارد. فکر می کنم این نوع مدیریت یک سیستم گلخانه ای است و ادامه دادن این راه می تواند برای فدراسیون مشکل ساز شود.

بیشتر بخوانید:

انتهای پیام/

نظر شما