شناسهٔ خبر: 29920821 - سرویس گوناگون
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه مردم‌سالاری | لینک خبر

گردشگری

صاحب‌خبر -

دلگان، شهری زیبا 
یا شهری با رنگ سرخ چای
شهری که رنگ سرخ چای ترش آن فضای مزرعه‌ها را زیباتر از همیشه کرده و بوی خوش حنا، مراسم زیبای حنابندان را برایتان مجسم می‌کند، آنقدر جذاب است که دوری راه هم جزو شیرینی‌های سفر می‌شود.
شهری که 700 هکتار از اراضی آن زیر کشت چای ترش است و 1200 هکتارش زیر کشت حنا. چای ترشی که درمان فشار خون و چربی و قند است و برای خودش یک پا دکتر است. شهری با حدود 85 هزار نفر جمعیت و 13 هزار کیلومتر وسعت که تقریبا 4 برابر البرز می‌شود.
خرمای پیارم آن هم معروف است و در بازار تا کیلویی 70 هزارتومان هم مشتری دارد. مرکباتش بوی عطری دارد که بی‌نظیر است. در اطراف جاده منتهی به شهر و دشت‌های آن به خاطر شترهای رها به حال خود که البته با نشانه‌گذاری‌هایی برای صاحبان آنها قابل شناسایی هستند، به وفور تابلوی احتیاط و احتمال تصادف با شتر به چشم می‌خورد، چرا که در این شهر از 18 هزار نفر شتر نگهداری می‌شود. یکی از مشاغل مهم در آن ساربانی است.
از نخلستان‌هایش نمی‌توان گذشت که به شهر نمای بسیار زیبایی داده. شهری که اواسط آذرماه آنقدر گرم است که رنگی از پاییز در آن دیده نمی‌شود.
شهر زیبای دلگان در سیستان و بلوچستان که چند روز قبل نخستین جشنواره بومی محلی جازموریان در جلگه هاشم آن برگزار شد یک شهرستان در حاشیه تالاب جازموریان در جنوب غربی استان سیستان و بلوچستان است که با هر یک از شهرهای زاهدان، کرمان، چابهار و بندرعباس 4.5 ساعت فاصله دارد و یکی از قطب‌های کشاورزی استان است.
مجتبی شجاعی فرماندار دلگان با تعلق خاطری مثال زدنی دلگان را چنین توصیف می‌کند: دلگان 1+4 ویژگی دارد. یکی از ویژگی‌های منحصر بفردی که قابل جمع بستن با سایر ویژگی‌ها نیست مردم این منطقه هستند. در استانی که پلی‌ژنیک و موزاییکی است و تنوع اقوام و مذاهب در آن وجود دارد در دلگان باز هم این غلظت بیشتر است. یعنی دلگان با داشتن یک تمدن کهن، خاستگاه بخشی از طوایف ریشه‌دار استان است. مردم بلوچ منطقه به لحاظ مذهبی عمدتا شیعه هستند اما خانواده‌ها عمدتا تشییع و تسنن هستند و بسیار راحت زندگی می‌کنند و به طور کلی دلگان از این زاویه هرگز دچار مشکل نبود. وی دلگان را در حوزه کشاورزی صاحب تمدن دانسته و در عین حال به مشکلات این حوزه اشاره می‌کند و می‌گوید: در حاشیه تالاب جازموریان که از بافت و راور شروع می‌شود و تا اینجا ادامه دارد یکی از مهم‌ترین آسیب‌ها چاه‌های غیرمجازی است که حفر شده است. در حال حاضر 10 هزار حلقه چاه در استان کرمان و سیستان و بلوچستان وجود دارد.
 

نظر شما