شناسهٔ خبر: 29920705 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: بهار | لینک خبر

تام ریج: در خروج از برجام حق با ترامپ بود

تام ریج وزیر امنیت داخلی آمریکا در دولت جرج بوش می‌گوید: در خروج از برجام حق با ترامپ بود زیرا ایران پس از برجام برحمایت‌هایش از حزب‌اله لبنان، حوثی‌های یمن، ستیزه‌جویان شیعه در عراق، مخالفان شیعه در بحرین و حماس درفلسطین افزوده است.

صاحب‌خبر -
گروه بین‌الملل: تام ریج وزیر امنیت داخلی در دولت جورج بوش در یادداشتی نوشت: ایران مسئله این رئیس جمهوری در مقابل آن رئیس جمهوری نیست، مسئله دموکراتها در مقابل جمهوریخواهان هم نیست. مسئله آمریکا دربرابر اروپا هم نیست. مسئله دونالد ترامپ هم نیست. مسئله تغییردادن رفتار یک حکومت یاغی!! ست که صلح و ثبات منطقه و جهان را تهدید می کند.

برای بسیاری از منتقدان دونالد ترامپ پذیرفتن این مساله دشوار است که باید در مورد برخورد او با حکومت ایران حق را به جانب رئیس جمهوری آمریکا داد. اروپا و بسیاری آمریکائیان با اشاره به اینکه برجام توافق خوبی بوده ودامنه فعالیتهای ایران را محدود کرده، از اقدام پرزیدنت ترامپ در خروج از آن انتقاد دارند. شاید سخن درستی باشد که ایران به برجام پایبند مانده و توافق، یک دستاورد دلگرم کننده در دیپلماسی بین المللی بوده است.

خطا از آنجا آغاز می شود که بگوئیم چون برجام دارد کار می کند، پس همه چیز رو به راه است. راستش این است که برجام منطقه را پرخطر تر ساخته و به اروپا بیش از همه آسیب رسانده است. ایران نمی خواهد منطقه را با بمب هسته ای ویران سازد. ایران خواستار تسلط برکل خاورمیانه است و از اهرم هسته ای برای رسیدن به چنان هدفی بهره می گیرد برجام ایران را گستاخ تر کرده است. از میلیاردها دلاری که از آمریکا دریافت کرده در جهت بی ثبات سازی خاورمیانه استفاده می کند. 

امضا کنندگان برجام یک مساله مهم را نادیده گرفتند: اینکه جهان با چنان ساز و کار ی امن تر شود. ایران پس از برجام برحمایت هایش از حزب اله لبنان، حوثی های یمن، ستیزه جویان شیعه در عراق، مخالفان ستیزه جوی شیعه در بحرین و حماس درفلسطین افزوده است. تهدیدهای ایران علیه کشورهای عرب و اسرائیل افزایش یافته است. بدیهی است اروپا بخواهد با حفظ برجام منافع اقتصادی اش در ایران را مورد حفاظت قرار دهد اما مشخص نیست که در بلندمدت منافع اروپا نیزحفظ شود.

تلاش ایران ایجاد تفرقه در سیاست داخلی آمریکا، تفرقه میان اروپا با آمریکا، و پیشبرد سلطه خود در سوریه، لبنان، یمن، عراق و جاهای دیگر است. سیاست بهتر، اتحاد ما آمریکائیان همکاری اروپا با آمریکا و با کشورهای عرب منطقه خلیج فارس، ایجاد یک جبهه متحد و کارساز علیه توسعه طلبی منطقه ای ایران است. تنها در چنان صورتی ایران ناچار به تغییر رفتار خود خواهد شد.

نظر شما