شناسهٔ خبر: 29920615 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: سینا | لینک خبر

علم در 21 آذرماه

سیناپرس: در میان انبوهی از اخبار و اطلاعات مناسبتی و خبری تقویم، رویدادهای مهم روز را از نگاه سیناپرس بخوانید.

صاحب‌خبر -
  • روز جهانی حمایت از بیماران کلیوی

روز 12 دسامبرمصادف با 21آذر ماه، روز حمایت از بیماران کلیوی در حالی است آمارهای جهانی نارسایی کلیه نشان می دهد که از هر 10 نفر یک نفر مبتلا به بیماری کلیه است.هرچند این آمارها به معنی این نیست که یک نفر از هر 10 نفر نیاز به دیالیز یا پیوند کلیه دارند، اما نشان می دهد که وضعیت ابتلا به این بیماری نامناسب است و باید اقدامات پیشگیرانه با جدیت انجام شود.

نارسایی کلیه یا نارسایی کلیوی در پزشکی به شرایطی که در آن کلیه نتواند به‌طور بایسته عمل کند گفته می‌شود و به معنی کاهش شدید عملکرد کلیه است. کلیه نقش مهمی در دفع مواد زائد و تعادل آب و الکترولیتها در بدن دارد. نارسایی حاد کلیوی در اثر تخریب کلیه‌ها پدید می‌آید و با فقدان سریع عملکرد کلیوی مشخص می‌شود. این بیماری منجر به ناهنجاری‌های الکترولیتی و بر پایه اسید و احتباس فراورده‌های زاید نیتروژنی از قبیل اوره و کراتینین می‌گردد.علت اصلی بیماریهای کلیه مانند سندرم‌های نفروتیک یا نفریتیک هستند. نارسایی کلیوی دو نوع مزمن و حاد تقسیم می‌گردد. هر یک از این دو نوع خود می‌تواند در نتیجهٔ شمار زیادی از دیگر معضلات بدنی پدید آمده باشد. در مراحل انتهایی درمان نگهدارنده، دیالیز ( صفاقی یا عروقی) و پیوند کلیه است.

  • مخابره اولين مكالمه توسط امواج راديويي

براي اولين بار در تاريخ ارتباطات بشري، در دوازدهم دسامبر 1901م از طريق امواج راديويى و بدون استفاده از سيم رابط، يك جمله از منطقه‏اي در ايتاليا به نقطه‏اي ديگر مخابره شد و فصل تازه‏اي در ارتباطات آغاز گرديد. مخابره ‏كننده اين جمله و مخترع دستگاهي كه براي مخابره آن مورد استفاده قرار گرفت، گوليلمو ماركوني فيزيك‏دان ايتاليايي بود كه بعدها دستگاه راديو را هم اختراع كرد. اكنون دستگاه‏هاي ارتباطي كه با امواج راديويي كار مي‏كنند، كاربرد بسيار گسترده و متنوعي يافته‏ اند.

  • درگذشت علي ‏اصغر سروش

دكتر علي اصغر سروش  21آذر 1287 ش به دنيا آمد و پس از اتمام تحصيلات، به كار تحقيق و ترجمه پرداخت. سروش علاوه بر ترجمه كتب از زبان فرانسه به فارسي، به زبان‏هاي انگليسي و عربي نيز تسلط كامل داشت. از آثار اين مترجم گرانقدر مي‏توان به فرهنگ متشابهات زبان فرانسه، امپراتوري روم و آغاز مسيحيت و نيز تمدن‏هاي باستاني خاور نزديك اشاره كرد. اين نويسنده و مترجم معاصر به هنگام فوت، 74 سال داشت.

  • درگذشت دانیل کارلتون گایداشک

دانیل کارلتون گایداشک  متولد ۹ سپتامبر ۱۹۲۳ بود. وی  پزشک و پژوهش‌گر پزشکی مجار-اسلواکی-آمریکایی بود که در سال ۱۹۷۶ به‌خاطر کار روی بیماری کورو (نخستین بیماری پریون که اثبات شده عفونی است) به‌همراه باروخ ساموئل بلومبرگ برنده جایزه نوبل فیزیولوژی و پزشکی شد. او بین سال های ۱۹۵۲ تا ۱۹۵۴ در انستیتو پاستور ایران مشغول فعالیت بود.او  ۱۲ دسامبر ۲۰۰۸ درگذشت.

لینک کوتاه

نظر شما