شناسهٔ خبر: 29920541 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: فرهیختگان آنلاین | لینک خبر

ولایتی: ایران با وجود تحریم‌ها، رتبه اول علم در منطقه شد/ طهرانچی: کشورهای آسیایی تا سال 2020 پیشگام آموزش عالی

در افتتاحیه اجلاس آسایهل 2018 چه گذشت؟

دانشگاه آزاد اسلامی تلاش زیادی برای ارتقای ارتباطات بین‌المللی دارد. اتحادیه بین‌المللی موسسات آموزش عالی جنوب شرق آسیا با نام اختصاری «آسایهل» از سال ۱۹۵۶ میلادی و با هدف توسعه آموزش عالی و افزایش کیفیت آموزشی در منطقه جنوب شرق آسیا فعالیت خود را آغاز کرده است و در اجلاس سال 1395 ریاست دوره‌ای این اتحادیه به دانشگاه آزاد اسلامی رسید.

صاحب‌خبر -

به گزارش «فرهیختگان آنلاین»، اهمیت مراودات و مبادلات آکادمیک و علمی در دوران جهانی شدن و ارتباطات نزدیک میان کشورها و جوامع بر کسی پوشیده نیست و به اعتقاد مسئولان آموزش عالی کشور، همفکری و تضارب عقاید و دیدگاه‌های مختلف نقش بزرگی در بهبود و ارتقای علمی نسل‌ها دارد. به همین علت نمی‌توان نسبت به موضوع دیپلماسی علمی بی‌تفاوت بود. دانشگاه آزاد اسلامی هم بر این اساس تلاش زیادی برای ارتقای ارتباطات بین‌المللی دارد. اتحادیه بین‌المللی موسسات آموزش عالی جنوب شرق آسیا با نام اختصاری «آسایهل» از سال ۱۹۵۶ میلادی و با هدف توسعه آموزش عالی و افزایش کیفیت آموزشی در منطقه جنوب شرق آسیا فعالیت خود را آغاز کرده است و در اجلاس سال 1395 ریاست دوره‌ای این اتحادیه به دانشگاه آزاد اسلامی رسید. هدف (آسایهل) نیز کمک به موسسات عضو انجمن برای تقویت خود و دست یافتن به تمایزی بین‌المللی در آموزش، پژوهش و خدمات عمومی است تا در راستای این هدف، موسسات قدرت خود را با دیگر نهادها و در کل منطقه به اشتراک بگذارند؛ اجلاسی که دانشگاه آزاد اسلامی عضوی از اعضای آن است. امسال هم اجلاس این انجمن در دانشگاه آزاد اسلامی واحد قزوین آغاز به‌کار کرد. محمدمهدی طهرانچی پیش از آغاز به‌کار کنفرانس آسایهل 2018، با همراهی آیت‌الله عابدینی، نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین و امام‌جمعه قزوین، با حضور در مزار شهدای گمنام واحد قزوین، به مقام شامخ قهرمانان دفاع مقدس ادای احترام و با آرمان‌های شهدا تجدید میثاق کرد. او همچنین از مسجد امام‌رضا(ع) واحد قزوین، کتابخانه و بخش‌های مختلف دانشگاه آزاد اسلامی واحد قزوین بازدید کرد.

همچنین جلسه هیات‌امنای اتحادیه بین‌المللی موسسات آموزش عالی جنوب‌ شرق آسیا (آسایهل) به ریاست رئیس دانشگاه آزاد اسلامی و رئیس دوره‌ای آسایهل و با حضور پروفسور نینات اولان وراووث، دبیرکل آسایهل و اعضای هیات‌امنای این اتحادیه برگزار شد. در این نشست بررسی طرح پیشنهادی کمیته پذیرش آسایهل که ریاست آن برعهده علیرضا شیخ‌عطار، مدیرکل امور بین‌الملل دانشگاه آزاد اسلامی و دبیر کمیته بین‌المللی کنفرانس آسایهل 2018 است، مطرح شد و پس از بررسی این طرح، فرآیند جذب اعضای جدید در آسایهل به تصویب رسید.

طهرانچی در ابتدای این جلسه با خیرمقدم به حاضران و شرکت‌کنندگان در کنفرانس آسایهل ۲۰۱۸، گفت: «امیدوارم همان‌گونه که آسایهل توانسته یک پیوند بین فکر، تمدن و نخبگان کشورها برقرار کند، این نشست نیز بتواند آغازگر فعالیت‌های بی‌شمار برای دانشگاه‌ها باشد. رئیس دانشگاه آزاد اسلامی تاکید کرد: «هرچه می‌گذرد نیازمند تعامل و درک بیشتر از یکدیگر هستیم و این نقشی است که دانشگاه می‌تواند داشته باشد. امیدوارم آسایهل در این زمان نقش موثرتری در نزدیک کردن کشورها داشته باشد.»

طهرانچی: اکنون آسیا در جغرافیای علمی می‌درخشد

تصویر مطلب آسیا تا سال 2020 پیشگام آموزش عالی خواهد بود/ چرا نظام سلطه تحول کشورها در عرصه علوم، تحقیقات و فناوری را تهدید می‌داند؟

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی همچنین در مراسم افتتاحیه کنفرانس اتحادیه بین‌المللی موسسات آموزش عالی جنوب‌ شرق آسیا 2018 (آسایهل) نیز شرکت کرد و با خیرمقدم به دبیرکل، معاونان رئیس، اعضای هیات‌امنا و نمایندگان دانشگاه‌های عضو آسایهل گفت: «براساس تصمیم هیات‌امنای انجمن آسایهل در ماه مارس 2018 که در دانشگاه سوکا ژاپن برگزار شد، دانشگاه آزاد اسلامی به‌عنوان میزبان کنفرانس دسامبر 2018 آسایهل انتخاب شد.»

رئیس دوره‌ای انجمن آسایهل با اشاره به سندی که سال 2016 توسط بنیاد علم ایالات متحده آمریکا منتشر شد، گفت: «در این سند اشاره می‌شود که اکنون دنیا با یک جابه‌جایی چشمگیر در جغرافیای علم، تحقیقات، آموزش و حتی تجارت مواجه است و قدرت‌های جدیدی در عرصه علم ورود کرده‌اند و دنیایی که در قرن گذشته به‌عنوان دنیای یکپارچه در صحنه علم بود، به‌هم‌ریخته و امروز دنیای چندصدایی و چندقطبی در عرصه علم به وجود آمده است.»

او ادامه داد: «اگر نگاهی به جغرافیای علم جهان داشته باشیم، می‌بینیم که تا 30 سال قبل فقط اروپا و آمریکای شمالی در عرصه علمی روشن بودند، اما اکنون آسیا هم در جغرافیای علمی می‌درخشد.»

طهرانچی با بیان اینکه آسیای غربی با محوریت جمهوری اسلامی ایران و آسیای شرقی با مجموعه کشورها، فعالیت‌های درخشانی در عرصه علم داشته است، گفت: «60 سال پیش که آسایهل بنیانگذاری شد، مجموعه کشورهای دسته دوم در حوزه علم عضو آن بودند، اما امروز اعضای آن می‌توانند از سرآمدان علم روز باشند.»

رئیس دوره‌ای انجمن آسایهل با بیان اینکه جابه‌جایی شگفت‌انگیز در دنیای علم، دنیای سیاست را هم متحول کرده است، اظهار کرد: «در گزارشی که تحت‌عنوان «طوفان پیش رو» در ایالات متحده آمریکا منتشر شد، به این جابه‌جایی علمی اشاره شده و در این گزارش نقل کرده‌اند که این جابه‌جایی تاثیر زیادی بر دوره ریاست‌جمهوری اوباما داشته و تغییرات جغرافیای علم نقش تعیین‌کننده‌ای در سیاست پیدا کرده است. در این سند نقل می‌شود که این تغییرات به‌واسطه تحولاتی بود که در علم آسیا در حال رقم خوردن است.»

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی افزود: «سند دیگری در بریتانیا منتشر شده و به‌صورت مشخص نقل می‌کند که این تغییرات به سمت تشکیل دانشگاه‌هایی با کلاس جهانی در دیگر کشورها پیش می‌رود. در همین سند که در سال 2010 منتشر شد، این حرکت را یک تهدید قلمداد می‌کند. حال سوال اینجاست که اگر سایر کشورها قرار است کار علمی کنند، این موضوع تهدید تلقی می‌شود؟ به‌نظر می‌رسد جهان ما قدری با توسعه همه‌جانبه کشورها که روزی شعار آن بود، فاصله گرفته و این پیشرفت برای عده‌ای تهدید به حساب می‌آید.»

او ادامه داد: «در این گزارش آمده که تغییرات در حوزه علم جدی است و این تحولات ظرفیت‌های بزرگی در اقتصاد دانش‌بنیان کشورها ایجاد کرده و اقتصاد دانش‌بنیان نقش موثری در رهبری جهان دارد و در این حوزه، توسعه آموزش عالی و منابع انسانی اهمیت بالایی دارد.»

طهرانچی با بیان اینکه کشورهایی که در قرن گذشته داعیه رهبری جهان را داشتند، اکنون پیشرفت دیگر کشورها را تهدیدی برای خود می‌دانند، گفت: «اکنون نه‌تنها آموزش عالی، بلکه تحقیقات نیز در کشورهای آسیایی رنگ و بوی دیگری گرفته، به‌طوری که اگر به جمعیت آموزش عالی نگاه کنیم، طی یک دهه جمعیت با رشد پنج درصدی مواجه بود و در سال 2009 جمعیت آموزش عالی جهان به 170 میلیون نفر رسید که کشورهای چین، هند، آمریکا، برزیل و جمهوری اسلامی ایران رتبه‌های اول تا پنجم جمعیت دانشجویی جهان را دارا بودند.»

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: «پس از این پنج کشور اندونزی، روسیه، ترکیه، ونزوئلا، بنگلادش و پاکستان قرار دارد که نشان می‌دهد جمعیت آموزش عالی نیز در آسیا نقش جدی پیدا کرده است. کشورهای آسیایی که تحولات جدی در حوزه علم رقم زده‌اند تا سال 2020 پیشگام آموزش عالی در جهان خواهند بود.»

رئیس دوره‌ای انجمن آسایهل با بیان اینکه در آسیا هنوز با مشکل بازار هدف برای علم روبه‌رو هستیم، گفت: «ایران در حوزه علوم مهندسی که مقدمه تحول بزرگی است، مقام دوم جهان را داراست و براساس گزارش شاخص جهانی نوآوری «Global Innovation Index»، ایران جزء کشورهای شاخص جهان در حوزه علم است که باید قدر آن را بدانیم، چراکه در غیر این صورت مهاجرت نیروی انسانی رخ خواهد داد.»

او با بیان اینکه کشورهای آسیایی تا سال 2020 پیشگام آموزش عالی خواهند بود، تصریح کرد: «ایران در حوزه تحقیقات در دهه قبل با شتاب 20 درصدی پیشگام رشد تولیدات علمی بوده و در کنار ایران، کره‌جنوبی، هند و چین قرار داشتند که این موضوع نشان می‌دهد کشورهای آسیایی قدم‌های جدی در تحقیقات علمی برداشته‌اند.» 

طهرانچی با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران در پیشرفت علم و افزایش تولیدات علمی خود با ناملایماتی مواجه بوده، گفت: «مقاله‌ای در سال 2005 در مجله «نیچر» منتشر شد که ایران را کشوری کهن با سابقه علمی معرفی کرد که در حال حرکت به‌سوی مرجعیت علمی است و علت این حرکت را فراخوان همه‌جانبه رهبری انقلاب از جامعه دانشگاهی ایران توصیف می‌کند.»

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی تصریح کرد: «نکته قابل تأسف اینجاست که این مقاله پیشنهاد می‌دهد حرکت ایران به‌سوی مرجعیت علمی را با اعمال تحریم‌ها متوقف کنند. » استادتمام دانشگاه شهیدبهشتی با بیان اینکه امروزه شرکت‌ها در کنار دانشگاه‌ها وارد عرصه علم شده‌اند، گفت: «از میان پنج‌هزار و 147 انستیتو، دانشگاه و موسساتی که در سایماگو بیش از 100 مقاله علمی ارائه کرده‌اند، 174 شرکت و موسسه مربوط به بخش خصوصی است، به این معنی که بخش خصوصی که در گذشته بهره‌بردار علم بوده، اکنون در علوم بنیادی نیز شروع به تحقیق کرده، به‌گونه‌ای که شرکت گوگل جایگاه پنجم جهانی را در تحقیقات ازآن خود کرده که این یک جابه‌جایی شگفت‌انگیز است.»

او با بیان اینکه این جابه‌جایی شگفت‌انگیز در کشورهایی مانند آمریکا اتفاق افتاده است، گفت: «جابه‌جایی اول یک فرصت بود و جابه‌جایی دوم که شرکت‌ها، علم را به‌عنوان کالای تملک‌پذیر و نه کالای عمومی می‌بینند، نگاه ویژه‌ای را می‌طلبد. تا دیروز دولت‌ها دانشگاه را حمایت می‌کردند و دانشگاه علم تولید می‌کرد. به این ترتیب با چرخه دولت، دانشگاه و فناوری مواجه بودیم، اما امروز این مدل تغییر کرده و دانشگاه‌ها دیگر تنها کنشگران عرصه تولید علم نیستند، همان‌طور که دولت‌ها هم دیگر تنها تامین‌کنندگان منابع دانشگاه محسوب نمی‌شوند.»

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به تحولات پیش‌آمده در آموزش عالی جهانی و رشد پنج درصدی جمعیت آن، تاکید کرد: «دانشگاه‌های خصوصی و غیردولتی نقش تعیین‎کننده‌ای در توسعه کشورها برعهده دارند، چراکه بسیاری از دولت‌ها به‌تنهایی توان بر دوش کشیدن بار آموزش عالی را ندارند. از اواخر قرن گذشته تحول بزرگی در مفهوم و جایگاه قدرت رخ داده است. از سویی قدرت نرم تاثیر روزافزونی نسبت به قدرت سخت یافته و محور قدرت نرم تولید علم و فناوری شده است. از سوی دیگر آسیا تبدیل به خاستگاه قدرت‌های جدید شده و دور از انتظار نیست که روزی مراکز سنتی قدرت از غرب به آسیا منتقل شوند.»

او ادامه داد: «معتقدم هرچه روابط بین اعضای انجمن قوی‌تر و هر اندازه اعضا در زمینه انجام پروژه‌ها، تحقیقات مشترک و تبادلات علمی و دانشگاهی ارتباط بیشتری داشته باشند، راه نیل به توسعه همه‌جانبه هموارتر شده و مسیر آن سریع‌تر طی خواهد شد.»

 

پیام دکتر علی‌اکبر ولایتی به اجلاس آسایهل 2018:
 
ایران با وجود تحریم‌ها، رتبه اول علم در منطقه شد
 
تصویر مطلب قاره آسیا در حال تبدیل شدن به قدرت جدید در سطح جهان است

در مراسم افتتاحیه کنفرانس اتحادیه بین‌المللی موسسات آموزش عالی جنوب‌ شرق آسیا 2018 (آسایهل)، پیام دکتر علی‌اکبر ولایتی، رئیس هیات‌موسس و هیات‌امنای دانشگاه آزاد اسلامی توسط علیرضا شیخ‌عطار، مدیرکل امور بین‌الملل دانشگاه آزاد اسلامی قرائت شد.

در بخشی از متن پیام دکتر ولایتی آمده است: «با عرض سلام و احترام حضور رئیس، معاونان رئیس، اعضای محترم هیات‌امنا، دبیرکل محترم، نمایندگان محترم دانشگاه‌های عضو آسایهل و تمامی میهمانان گرامی، خانم‌ها و آقایان.

با عرض خیرمقدم به تمامی اندیشمندانی که در این جمع علمی– دانشگاهی حضور دارند. شرکت شما اساتید فرهیخته فرصت ارزشمندی است که بیشتر بتوان درخصوص نقش دانشگاه‌ها و دانشگاهیان در توسعه و پیشرفت جوامع، به‌خصوص جوامع آسیایی تبادل‌نظر نموده و به‌ویژه همکاری میان دانشگاه‌های عضو انجمن را ارتقا بخشید.

آسیا به‌عنوان قاره کهن، در حال تبدیل شدن به یک قدرت جدید در سطح جهان است هرچند در این راه با موانع و دشمنانی نیز روبه‌رو است که پیشرفت‌های کشورهای آسیایی در حوزه‌های مختلف علمی را به‌عنوان تهدیدی برای سیطره قدرت خود می‌دانند چراکه آنها رهبری خود بر جهان را مبتنی‌بر اقتدار در تمامی زمینه‌ها ازجمله نظامی، اقتصادی و سیاسی و به‌ویژه علمی می‌بینند، چراکه پایه همه قدرت‌ها علم است. بنابراین با پیشرفت علمی مستقل کشورها اقتدار انحصاری هر قدرتی به خطر می‌افتد پس آنان که به‌دنبال انحصار قدرت جهانی هستند با رشد علمی مستقل کشورهای دیگر به مقابله برمی‌خیزند.

امروزه قدرت نرم، جایگاه ویژه‌ای نسبت به قدرت سخت یافته است که محور اصلی آن هم تولید علم و فناوری است و این یکی از دلایل مهم نگرانی سلطه‌طلبان است.

گسترش روابط علمی و انجام پروژه‌های مشترک کاربردی راه پیشرفت سریع کشورهایی است که می‌خواهند قدرت نوظهور شوند پس باید به‌سوی این نوع همکاری‌ها با جدیت پیش رفت، هرچند در برخی نقاط جهان این امر مخالفانی هم داشته باشد.  شرایط پرابهام بین‌المللی، درهم‌ریختگی وضعیت اقتصاد جهان و قرار گرفتن صحنه بین‌الملل در دوره انتقال اقتضا می‌کند که کشورهای آسیایی ارتباط بیشتری با هم داشته باشند و این امر تنها برعهده سیاستمداران کشورها نیست، بلکه در این میان دانشگاه‌ها، مراکز علمی، دانشگاهیان، اندیشمندان و فرهیختگان جایگاه ویژه‌ای دارند.

درخصوص پیشرفت‌های علمی، ما در ایران تجربیات خوبی داریم و به‌طور نمونه توانسته‌ایم تعداد دانشجویان را که در قبل از انقلاب حدود 170 هزار نفر بود به حدود چهارمیلیون نفر بعد از انقلاب برسانیم، ایران هم‌اکنون در زمینه‌های مختلف از جایگاه مناسبی در سطح منطقه و جهان برخوردار است و به‌طور مثال در بخش نانو، جزء 10 کشور برتر جهان، ژنتیک اول منطقه و 16 جهان، هوافضا اول منطقه و 15 جهان و دیگر زمینه‌ها هستیم که آماده‌ایم این تجربیات را در اختیار دانشگاه‌های دیگر نیز قرار دهیم.

میهمانان گرامی، فرهیختگان ارجمند، باید بر این‌ نکته تاکید کنم علم متعلق به تمام بشریت است و کسی حق ندارد آن را تنها برای خود و در انحصار دانسته یا دیگران را با اعمال تحریم‌های مختلف از دستیابی به آن محروم نماید. هرچند این تحریم‌ها در مقابل اراده ملت‌ها بی‌‌تاثیر است و به‌عنوان مثال جمهوری اسلامی ایران که در تمام سال‌های پس از پیروزی مورد تحریم‌های مختلف آمریکا قرار گرفته بنا به گزارش‌های مراجع بین‌المللی در سال 2016 به جایگاه 16 علمی جهان و اول خاورمیانه دست یافته است در حالی که در سال 1996 رتبه 53 علمی در جهان را داشت.

مجددا اعلام می‌کنم ما آماده همکاری با دانشگاه‌هایی که در منطقه علاقه‌مند به همکاری باشند، هستیم و به گرمی دست آنها را می‌فشاریم و اگر بخواهیم قاره آسیا که مهد تمدن بشری است، مجددا در عصر جدید به قاره‌‌ای تمدن‌ساز تبدیل شود، راهی جز همکاری‌های مشترک در عرصه‌های مختلف به‌ویژه در زمینه‌های علمی و فناوری نخواهیم داشت.

امیدوارم این اجلاس به اهداف خود در جهت توسعه همه‌جانبه و پیشرفت آسیا دست یابد.»

 

پروفسور نینات اولان وراووث:
 
دانشگاه‌های غیردولتی خلأ کرسی‌های تحصیلی را جبران می‌کنند
 
تصویر مطلب دانشگاه‌های غیردولتی خلأ کرسی‌های تحصیلی برای دانشجویان علاقه‌مند را جبران می‌کنند

پروفسور نینات اولان وراووث، دبیرکل اتحادیه بین‌المللی موسسات آموزش عالی جنوب‌ شرق آسیا (آسایهل) در مراسم افتتاحیه کنفرانس آسایهل 2018 با قدردانی از میزبانی دانشگاه آزاد اسلامی در برگزاری این کنفرانس، با بیان اینکه تحصیلات عالیه می‌تواند نقش بالایی در افزایش سطح علمی داشته باشد و به توسعه مدنی کمک کند، گفت: «دانشگاه‌های دولتی به‌واسطه تخصیص کم بودجه، قادر نیستند آن‌طور که باید کرسی‌های تحصیلی را برای دانشجویان علاقه‌مند فراهم کنند.»

دبیرکل انجمن آسایهل ادامه داد: «دانشگاه‌های خصوصی و غیردولتی می‌توانند پرکننده این خلأ در آموزش عالی باشند و در این بین دانشگاه‌ها باید مورد حمایت دولت‌ها قرار گیرد.»

وراووث گفت: «از دکتر طهرانچی، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی و همچنین دکتر موسی‌خانی، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد قزوین تشکر می‌کنم و قدردانی خود را نسبت به پایتخت خوشنویسی ایران که زادگاه آثار معماری زیادی است، اعلام می‌کنم.»

 

معاون پژوهشی دانشگاه آزاد مطرح کرد

ارائه 35 مقاله، 2 گزارش کشوری و 6 سخنرانی در کنفرانس آسایهل

تصویر مطلب ارائه 35 مقاله، 2 گزارش کشوری و 6 سخنرانی در کنفرانس آسایهل

بیژن رنجبر، معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی و دبیر کمیته علمی کنفرانس اتحادیه بین‌المللی موسسات آموزش عالی جنوب‌ شرق آسیا 2018 (آسایهل) در مراسم افتتاحیه این کنفرانس ضمن خیرمقدم و خوشامدگویی به شرکت‌کنندگان گفت: «مایه خشنودی است که توفیق این را داریم که اجلاس سال 2018 آسایهل را با عنوان «نقش دانشگاه‌های خصوصی در توسعه آموزش عالی» در واحد قزوین برگزار می‌کنیم.»

او ادامه داد: «مطالب و مباحثی که توسط فرهیختگان حاضر در این کنفرانس مطرح خواهد شد، در توسعه آموزش عالی در سطح کشورهای عضو و رسیدن به مقاصد انجمن تاثیرگذار خواهد بود. دانشگاه آزاد اسلامی به‌عنوان یکی از اعضای انجمن، همواره در تلاش بوده در پیشبرد اهداف تعیین‌شده انجمن حداکثر تلاش خود را به‌کار بندد.»

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به تعداد مقالات و گزارش‌های ارسال‌شده به کمیته علمی کنفرانس آسایهل 2018 گفت: «71 مقاله و چهار گزارش کشوری به کمیته علمی کنفرانس ارسال شد که پس از بررسی در این کمیته، 35 مقاله و دو گزارش کشوری جهت ارائه در کنفرانس مورد تایید قرار گرفت.»

رنجبر ادامه داد: «همچنین در طول برگزاری کنفرانس 6 سخنرانی با محوریت «شرایط آموزش عالی در جهان امروز» توسط فرهیختگانی از کشورهای ژاپن، مالزی، تایلند، انگلستان و جمهوری اسلامی ایران انجام خواهد شد.»

دبیر کمیته علمی کنفرانس آسایهل 2018 با بیان اینکه سی‌وسومین کنفرانس عمومی و انتخابات رئیس، معاونان و اعضای هیات‌امنای انجمن نیز در این نشست برگزار خواهد شد، گفت: «در این کنفرانس که به‌میزبانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد قزوین برگزار می‌شود، مباحثی کلیدی در آموزش عالی شامل روش‌های آموزشی، توسعه و برنامه‌ریزی درسی به‌عنوان مفاهیم کلیدی در نظام آموزش عالی در چهار نشست موازی مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرد.»

او با تاکید بر اینکه دانشگاه آزاد اسلامی بزرگ‌ترین دانشگاه خصوصی جهان است، تصریح کرد: «دانشگاه آزاد اسلامی واحد قزوین به‌عنوان یکی از دانشگاه‌های پیشرو در فناوری‌های نوین مانند هوش مصنوعی، رباتیک، پهپاد و خودروهای برقی دستاوردهای قابل‌توجهی در پیشرفت علمی کشور داشته است.»

 

قائم‌مقام وزیر علوم در امور بین‌الملل:

دانشگاه آزاد اسلامی باکیفیت‌ترین دانشگاه خصوصی کشور است

تصویر مطلب دانشگاه آزاد اسلامی با کیفیت‌ترین دانشگاه خصوصی کشور است

حسین سالارآملی، قائم‌مقام وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در امور بین‌الملل هم در نشست سالانه کنفرانس اتحادیه بین‌المللی موسسات آموزش عالی جنوب‌ شرق آسیا 2018 (آسایهل) گفت: «در حدود 20 تا 30 سال پیش در بحث توسعه پایدار، اولین موضوع موردنظر علم و فناوری بود. در آن مقطع شاید به‌نظر می‌رسید توسعه علم و فناوری موضوعی بی‌اهمیت است، اما بعد از 35 سال اهمیت آن آشکار شده و می‌دانیم که مسیر مستقیم و درستی را انتخاب کرده‌ایم.»

او ادامه داد: «ایران 82 میلیون نفر جمعیت دارد و نرخ رشد جمعیت 1.32 درصد است. وزارت علوم درخصوص منابع انسانی و جایگاه دانشگاه، تلاش ویژه و موفقی داشته، به‌طوری که در حال حاضر حدود چهارمیلیون و 220 هزار دانشجو در دو بخش دانشگاه‌های دولتی و خصوصی مشغول تحصیل هستند.»

قائم‌مقام وزیر علوم در امور بین‌الملل ادامه داد: «درخصوص تحصیلات تکمیلی، سه وزارتخانه علوم، (به‌عنوان بزرگ‌ترین وزارتخانه)، آموزش و پرورش (که تحصیلات ابتدایی، راهنمایی و دبیرستان را تحت پوشش دارد) و بهداشت، (که مطالعات پزشکی را پوشش می‌دهد) با یکدیگر همکاری دارند.»

سالارآملی گفت: «سیاست عمده وزارت علوم، چهار حوزه را پوشش می‌دهد؛ اول اینکه علم و فناوری را به متن جامعه بیاوریم تا بتواند حل مشکلات فرهنگی، اجتماعی و حتی اقتصادی را پوشش دهد، دوم آنکه ارتقا و توسعه دوره‌های علمی، فنی و آموزشی را مدنظر قرار دهیم، سوم بین‌المللی‌سازی تحصیلات عالیه و چهارم ارتقای نقش دانشگاه‌های خصوصی است.» قائم‌مقام وزیر علوم در امور بین‌الملل در ادامه تاکید کرد: «دانشگاه‌های خصوصی مختلفی در سراسر کشور وجود دارند ولی باید اذعان کرد یکی از برترین و باکیفیت‌ترین دانشگاه‌ها، دانشگاه آزاد اسلامی است.»

او گفت: «درخصوص کیفیت دانشگاه‌ها باید اعلام کنم که ایران در منطقه، جایگاه اول را دارد. در بخش نشر و انتشار آثار علمی نیز در میان کشورهای اسلامی، رتبه نخست را دارا هستیم. درباره نرخ رشد هم در سطح جهانی از جایگاه خیلی خوبی برخوردار هستیم.»

سالارآملی در پایان گفت: «اگر وزارت علوم بخواهد در تعامل با دانشگاه‌های خصوصی عمل کند، حتما باید به پدیده بین‌المللی‌سازی توجه شود. از طریق بین‌المللی‌سازی است که بخش خصوصی قابلیت ارتقای تحصیلات عالیه را دارد، چراکه آنها قابلیت انعطاف دارند و شاید محدود به مقررات دست و پاگیر نباشند و می‌توانند توسعه‌دهنده باشند.»

 

 

نظر شما