شناسهٔ خبر: 29919486 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

استاندار سیستان و بلوچستان:

سواحل مکران 2 بال توسعه ایران و پاکستان است

زاهدان - ایرنا - استاندار سیستان و بلوچستان با بیان اینکه سواحل مکران هزار و 500 کیلومتر طول دارد، گفت: 750 کیلومتر ساحل مکران در ایالت بلوچستان پاکستان و 750 کیلومتر دیگر آن در سیستان و بلوچستان ایران به مثابه 2 بال برای توسعه این 2 کشور است.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا احمدعلی موهبتی سه شنبه شب در دیدار با دکتر اختر نذیر دبیر کل ایالت بلوچستان پاکستان و هیات همراه که در دفتر استاندار سیستان و بلوچستان برگزار شد اظهار داشت: سرمایه گذاری در توسعه زیرساخت های سواحل مکران از سوی جمهوری اسلامی ایران و پاکستان می تواند بر عزت مردمان 2 کشور بیفزاید.
وی ادامه داد: رهبر معظم انقلاب از سواحل مکران به عنوان گنج پنهان یاد کردند که سرمایه گذاری و توجه به این سواحل می تواند سبب توسعه و ایجاد اشتغال برای مردم ایران و پاکستان شود.
استاندار سیستان و بلوچستان گفت: در بازدیدی که از بندر گوادر پاکستان داشتیم اقدامات بسیار خوب زیربنایی انجام شده در این بندر ناشی از قرارداد دولت این کشور با چین برای ما جای خوشحالی دارد.
وی بیان کرد: 2 بندر چابهار و گوادر می توانند مکمل یکدیگر و بال پرواز سواحل مکران باشند.
موهبتی تصریح کرد: بهره گیری از ظرفیت های بندر گوادر پاکستان و منطقه آزاد چابهار می تواند در زندگی مردم دو سوی مرز اثر گذار باشد.
وی بیان کرد: ایجاد منطقه آزاد در بندر گوادر پاکستان و بندر چابهار ایران قطعا می تواند به توسعه زیرساخت ها به ویژه در حوزه راهها، بزرگراهها و راه آهن که اقدامات خوبی نیز از سوی 2 کشور آغاز شده است، کمک قابل توجهی بکند.
استاندار سیستان و بلوچستان گفت: بدون زیر ساخت قطعا سرمایه گذاری در دو سوی مرز صورت نخواهد گرفت و عدم سرمایه گذاری به مثابه بیکاری جوانان 2 سوی مرز خواهد بود.
وی ادامه داد: بطور قطع فعال شدن این زیرساخت ها ضرورت دارد که در مرزهای مشترک بستر مبادلات تجاری، فرهنگی، سیاسی، عمرانی و اقتصادی صورت گیرد.
موهبتی اظهار داشت: مرز میرجاوه نمی تواند به تنهایی این میزان حجم مبادلات را انجام دهد بنابراین باید مرزهای رسمی دیگری بین ایران و پاکستان ایجاد شود.
وی بیان کرد: با تلاش ایران و پاکستان فعال کردن مرز ریمدان و گپ و پیشین و مند در زندگی مردم دو سوی مرز تاثیرات بسیار زیادی دارد.
استاندار سیستان و بلوچستان تصریح کرد: مردم دو سوی مرز با هم نسبت های خویشاوندی و ارتباطات اقتصادی دارند که می توان از این ظرفیت برای افزایش مبادلات میان ایران و پاکستان بهره برد.
وی بیان کرد: اگر تسهیل گری در امر تجارت و رفت و آمد مردم دوسوی مرز را از راه قانونی فراهم نکنیم آنان راههای غیر قانونی را انتخاب خواهند کرد.
موهبتی اظهار داشت: اگر بازارچه های مرزی در دو سوی مرز سیستان و بلوچستان با ایالت بلوچستان پاکستان شکل گیرد می توان از محصولات تولیدی مانند برنج، میوه و دام و موادسوختی دو کشور برای تبادلات تجاری بهره گرفت که این امر توسعه این مناطق را در پی خواهد داشت.
وی بیان کرد: سیستان و بلوچستان می تواند برخی از نیازهای مردمان آن سوی مرز بویژه موادسوختی و انرژی را با هماهنگی دولت پاکستان تامین کند.
استاندار سیستان و بلوچستان گفت: در حوزه انرژی علاوه بر سوخت می توان گاز و برق را که از جمله مفاد و برنامه های مذاکرات بین ایران و پاکستان بوده است به آن سوی مرز صادر کرد.
وی ادامه داد: این در حالیست که اکنون از برخی نقاط سیستان و بلوچستان برق به پاکستان صادر می کنیم که مهمترین آن در منطقه ریمدان - گپ انجام شده است.
موهبتی تصریح کرد: منطقه گوادر پاکستان برای پیشرفت و رقابت با بازارهای جهانی نیازمند گاز است که جمهوری اسلامی ایران طبق مذاکرات انجام شده قادر است گاز پتروشیمی این بندر را تامین کند.
وی اظهار داشت: این اقدام می تواند به صنعت پاکستان به منظور دسترسی به سوخت ارزان تر کمک و با سایر کشورها رقابت کند.
استاندار سیستان و بلوچستان گفت: امیدواریم که این سفر منتج به راه اندازی مرز ریمدان - گپ، پیشین مند و کوهک - پنجگور شود.
وی بیان کرد: مبادلات و صادرات دام زنده از پاکستان به ایران در مقاطعی انجام می شده که تعطیل شده است.
موهبتی تاکید کرد: دوست داریم همه مبادلات در چهارچوب قوانین ایران و پاکستان انجام شود تا مردم 2 کشور آسیب نبینند و از منفعت آن بهره مند شوند.
وی ادامه داد: منافع دولت و ملت ایران و پاکستان در این مبادلات باید حفظ شود.
استاندار سیستان و بلوچستان گفت: هر چه وضعیت اقتصادی مردم دوسوی مرز خوب شود دشمنان کمتر می توانند بر روی این مردمان تاثیر گذار باشند.
وی بیان کرد: اگر بستر مبادلات و تجارت مردم را فراهم نکنیم تولیدات مردم دو سوی مرز اقتصادی نخواهد بود.
موهبتی اظهار داشت: به معیشت مردم آن سوی مرزهای جمهوری اسلامی ایران توجه بسیار زیای داریم چون توصیه دین مبین اسلام بر تامین معیشت مردم است و قطعا مسئولان پاکستان نیز چنین نگاهی به مردم این سوی مرز دارند.
وی تصریح کرد: برای اینکه مشکلات مردم کاهش پیدا کند ضرورت دارد اجلاسیه های زیادی برگزار شود تا در این اجلاسیه ها بتوان مشکلات را برطرف کرد.
استاندار سیستان و بلوچستان گفت: جمهوری اسلامی ایران هیچ گاه اجازه نخواهد داد کسی از داخل خاک کشور ما علیه پاکستان توطئه کند و البته باور داریم که مسئولان پاکستانی نیز همین نگاه را دارند.
وی ادامه داد: به دلیل گستردگی ایالت بلوچستان پاکستان و عدم پوشش امنیتی مرزها گروهک های تروریستی تحت پوشش سرویس های اطلاعاتی دشمنان هر از گاهی اقداماتی در مرز با ایران انجام می دهند که به گروگان گرفتن 12 نفر از مرزبانان ما نمونه ای از آن است.
موهبتی تصریح کرد: به همت و تلاش دولت پاکستان پنج نفر از مرزبانان ما آزاد شدند که انتظار می رود برای آزادی هفت مرزبان دیگر نیز تلاش های گسترده ای انجام شود.
وی با بیان اینکه ایران پاکستان باید با اقتدار با تروریست ها مبارزه کنند افزود: باید بپذیریم در شرایطی که تروریست ها در عراق و سوریه با شکست مواجه شدند شماری از آنان به افغانستان آمدند و قطعا شرایط حضورشان در شرق ایران و پاکستان فراهم است.
استاندار سیستان و بلوچستان گفت: اگر به این امر توجه نکنیم حضور تروریست ها برای ایران و پاکستان می تواند خطرناک باشد.
وی تاکید کرد: البته دولتهای ایران و پاکستان امنیت افغانستان را امنیت خودشان می دانند و امیدواریم در این کشور ثبات، امنیت و پیشرفت حاکم شود.
موهبتی تصریح کرد: شرایط کشورهای جهان اسلام بسیار نگران کننده است و امیدواریم حاکمان کشورهای اسلامی به این امر توجه کنند که دسیسه های استکباری و استعماری برای از بین بردن دین اسلام و کشورهای اسلامی است.
وی ادامه داد: همه این اتفاقات به این دلیل است که اذهان عمومی مسلمانان از قدس منحرف شود تا اشغالگران بتوانند به اهداف شوم خودشان دست یابند.
موهبتی گفت: البته باید مراقب باشیم که هدف استکبار جهانی 2 کشور قدرتمند جهان اسلام «ایران و پاکستان» نباشد.

**لزوم بهره گیری از ظرفیت های مشترک مردم ایران و پاکستان
استاندار سیستان و بلوچستان گفت: برای توسعه ارتباطات اقتصادی باید از ظرفیت مشترکات بین مردم خودمان نهایت استفاده را ببریم.
وی بیان کرد: بهره گیری از اشتراکات می تواند روابط حسنه را تقویت کند.
موهبتی تصریح کرد: برای مرز ریمدان و پیشین اعتباراتی در نظر گرفته شده که امیدواریم با کمک دولت پاکستان این مرزها بزودی راه اندازی شوند.
وی اظهار داشت: چنانچه مرز ریمدان به بهره برداری برسد این امکان فراهم می شود تا سرمایه گذاران ایرانی در بندر گوادر و همچنین سرمایه گذاران پاکستانی در بندر چابهار سرمایه گذاری کنند.
استاندار سیستان و بلوچستان گفت: مردم محلی نیازمند ایجاد بازارچه های مرزی هستند تا مبادلات خرد را انجام دهند و امیدواریم که چنین بازارچه هایی در دوسوی مرز ایجاد شود.
وی بیان کرد: به طور جد پیگیر اصلاح خط راه آهن میرجاوه - زاهدان - کرمان هستیم تا قطارهای پاکستانی بتوانند در این خطوط به راحتی حرکت کنند.
موهبتی تصریح کرد: پیگیری کردیم تا مبادلاتی که با پاکستان داریم از طریق مرز میرجاوه و از راه ایالت بلوچستان پاکستان انجام شود نه اینکه از مسیر بندر عباس به بندر کراچی صورت گیرد.
استاندار سیستان و بلوچستان گفت: جمهوری اسلامی ایران با 2 کشور از جمله برزیل برای واردات دام زنده قراردادی امضا کرده که نفع این قرارداد تنها شامل مردم کشور ما می شود و مردم پاکستان از آن بی بهره هستند.
وی ادامه داد: در تلاشیم شرایط ورود دام زنده از پاکستان فراهم شود تا مردم این کشور نیز از این موضوع بهره مند شوند.
موهبتی تصریح کرد: ورود دام زنده از برزیل شاید به اشتغال مردم ایالت بلوچستان پاکستان آسیب وارد کند.
وی اظهار داشت: برنجی که از تایلند و سایر کشورها قرار است به ایران بیاید بهتر است که از پاکستان و از طریق ایالت بلوچستان وارد کشور ما شود.
استاندار سیستان و بلوچستان تاکید کرد: از فرصتی که برای خدمتگزاری برای مردم این استان دارم نهایت استفاده را برای بهبود روابط با ایالت بلوچستان پاکستان خواهم کرد.
وی بیان کرد: وجود عمران خان نخست وزیر پاکستان فرصت ارزشمندی برای ایالت بلوچستان این کشور است و از این فرصت باید بهترین استفاده را ببرید.
استاندار سیستان و بلوچستان گفت: ارتباطات بسیار خوبی بین ایران و پاکستان در سطوح بالا وجود دارد.
دبیر کل ایالت بلوچستان پاکستان نیز در این دیدار خطاب به استاندار سیستان و بلوچستان گفت: از تحلیل اوضاع جهان اسلام و ایالت بلوچستان پاکستان بسیار متعجب شدم و این روحیه و نوع نگاه شما را تحسین می کنم.
دکتر اختر نذیر اظهار داشت: اگر اعلام کنم که صحبت های شما برای ما نقشه راهی در ایالت بلوچستان ترسیم کرده به گزاف نرفته ایم.
وی بیان کرد: نخست وزیر پاکستان در بازدیدی که از ایالت بلوچستان داشتند بر توسعه بندر گوادر تاکید ویژه ای کردند.
دبیر کل ایالت بلوچستان پاکستان گفت: توسعه بندر گوادر نقش کلیدی را در توسعه پاکستان ایفا خواهد کرد.
وی بیان کرد: امیدواریم که زیر ساخت های راه و فرودگاه در بندر گوادر پاکستان هر چه سریعتر آماده شود.
نذیر اظهار داشت: برای بهره گیری از امکانات و ظرفیت های ایالت بلوچستان پاکستان و سیستان و بلوچستان نیاز است تا گذرگاههای مرزی بیشتری از سوی 2 کشور ایجاد شود.
وی بیان کرد: در مذاکراتی که با مسئولان سیستان و بلوچستان در کمیسیون مشترک مرزی داشتیم تاکید بر راه اندازی بازارچه مرزی در نزدیکی بندر گوادر شده است.
دبیر کل ایالت بلوچستان پاکستان گفت: وقتی به کشورم بازگردم به دولت مرکزی و فدرال موضوع بازگشایی بازارچه های مرزهای جدید و مرزهای جدید برای تبادل کالا را مطرح خواهم کرد.
به گزارش ایرنا بیست و دومین اجلاس مشترک مرزی جمهوری اسلامی ایران و پاکستان از 19 آذر به مدت 2 روز با حضور معاون امنیتی انتظامی استاندار، مسئولان انتظامی و مرزبانی، وزارت امور خارجه، گمرکات، فرمانداران شهرستانهای مرزی 2 کشور در زاهدان آغاز بکار کرد.
سیستان و بلوچستان به واسطه قرار داشتن در موقعیت خاص جغرافیایی شرایط ویژه ای از نظر نقش آفرینی در مبادلات منطقه ای و فرامنطقه ای برای ایران و کشورهای منطقه نظیر پاکستان و افغانستان به وجود آورده است.
جمهوری اسلامی ایران از طریق استان سیستان و بلوچستان 921 کیلومتر مرز زمینی با کشور پاکستان دارد که مجموع کل مرز مشترک ایران و پاکستان را تشکیل می دهد.
3213**6081

نظر شما