شناسهٔ خبر: 29919162 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

توسعه بازارچه مرزي سومار در دستور کار دولت است

صاحب‌خبر -
خبرگزاري آريا - قصرشيرين - ايرنا - استاندار کرمانشاه گفت: بازارچه سومار يکي از مرزهاي مهم کشور در صادرات کالاهاي غيرنفتي است که توسعه زيرساخت هاي اين مرز در دستور کار دولت قرار دارد.

به گزارش خبرنگار ايرنا، هوشنگ بازوند شامگاه سه شنبه در جلسه بررسي وضعيت بازارچه مرزي سومار در محل فرمانداري گيلانغرب ، از اختصاص تسهيلات مناسب و توسعه زيرساخت هاي بازارچه مرزي سومار ، گسترش فضاي تخليه و بارگيري اين بازارچه و اجراي مرحله دوم توسعه آن خبر داد.
وي اظهار داشت: 10 هزار متر مربع به محوطه بازارچه مرزي سومار الحاق مي شود و اين عملياتي خواهد شد.
استاندار کرمانشاه اضافه کرد: همچنين 15 ميليارد تومان اعتبار براي روکش آسفالت 30 کيلومتر از جاده گيلانغرب به سومار منتهي به بازارچه به دليل فرسودگي جاده اختصاص يافته که بخشي از آن ملي و نيمي نيز از اين اعتبار استاني است.
بازوند گفت: موضوع الحاق پارکينگ به محوطه بازارچه مرزي سومار به منظور عمليات تخليه و بارگيري و ايجاد پارکينگ جديد با مشارکت بخش خصوصي در جهت سهولت و تسريع در روند فعاليت روزانه بازارچه در دستور کار بررسي و اجرا قرار گرفته است.
وي اضافه کرد: درب خروجي بازارچه مرزي سومار در نقطه صفر نيز به طول 12 متر تعريض مي شود تا در ورود و خروج کاميون ها ترافيک ايجاد نشود.
حل برخي مشکلات حوزه خدمات بازارچه از جمله آب ، برق و روشنايي محوطه ، توسعه غرفه هاي تجار ، احداث نمازخانه و سامان دهي وضعيت کارگري بازارچه از جمله مصوبه هاي اين کارگروه بود که استاندار کرمانشاه به آن ها اشاره کرد.
مديرکل گمرکات استان کرمانشاه نيز در اين کارگروه گفت: از ابتداي امسال تاکنون ارزش کالاهاي صادراتي از مرز سومار 850 ميليون دلار بوده که يک رکورد محسوب مي شود.
خليل حيدري افزود: هم اکنون روزانه 250 تا 300 کاميون کالا از مرز سومار کالا صادر مي شود و اين در حاليست که کل سال 96 ارزش صادرات کالا از اين مرز 800 ميليون دلار بوده و به طور قطع تا پايان امسال از مرز يک ميليارد دلار عبور خواهد کرد.
وي ، ارزش کل کالاهاي صادراتي از مرز سومار از ابتداي راه اندازي آن در نيمه دوم سال 94 تاکنون را يک هزار و 919 ميليون دلار اعلام کرد.
فرماندار گيلانغرب هم با اشاره به اهميت مرز سومار گفت: اين مرز به لحاظ نزديکي به بغداد پايتخت عراق براي طرف عراقي اهميت فوق العاده اي دارد از اين رو عراقي ها بيشتر پذيراي کالا از طريق اين مرز نسبت به ساير مرزهاي کشورمان هستند.
کوروش محموديان افزود: اين موضوع اهميت توجه ويژه به توسعه بازارچه سومار را مضاعف مي کند.
فرهاد تجري نماينده مردم قصرشيرين ، سرپل ذهاب و گيلانغرب در مجلس شوراي اسلامي و احمد صفري نماينده مردم کرمانشاه در مجلس شوراي اسلامي نيز از پيگيري مجمع نمايندگان استان در جهت تامين اعتبارات ملي به منظور توسعه بازارچه مرزي سومار و رفع مشکلات زيرساختي آن خبر دادند.
استاندار کرمانشاه بعد ازظهر امروز به منظور بررسي وضعيت بازارچه مرزي سومار به شهرستان گيلانغرب سفر کرد که معاونان عمراني و اقتصادي استانداري و مديران کل دستگاه هاي اجرايي عضو کارگروه ويژه مرز و فرماندهان ارشد نظامي استان وي را همراهي مي کردند.
مرز سومار نزديک ترين مرز کشورمان به بغداد محسوب مي شود که کمترين فاصله را به کربلاي معلا و استان هاي جنوبي عراق دارد.
بخش سومار در فاصله 90 کيلومتري شهر قصرشيرين واقع شده و با عراق 86 کيلومتر مرز مشترک دارد.
اين بخش داراي 2 شهر سومار و نفت شهر و 13 روستاست.
قصرشيرين در غرب کرمانشاه با بيش از 27 هزار تن جمعيت داراي 186 کيلومتر مرز با عراق است.
بازارچه سومار در فاصله پنج کيلومتري شهر قرار دارد و فاصله اين شهر با گيلانغرب67 کيلومتر است.
در آن سوي مرز و در عراق، نزديک ترين شهر به سومار، شهر مندلي از توابع فرمانداري بلدروز است.
بازارچه مرزي سومار فاصله حمل کالا را به بغداد کوتاهتر کرده است و اکنون عمده کالاها از اين معبر به استان هاي شرقي عراق صادر مي شود.
3012/7398/8066
انتهاي پيام /*

برچسب‌ها:

نظر شما