شناسهٔ خبر: 29918627 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه کیهان | لینک خبر

دادستان تهران خبر داد

صدور کیفرخواست در یک پرونده پتروشیمی به ارزش 3 میلیارد یورو پس از 5 سال رسیدگی

دادستان تهران گفت: در یکی از پرونده‌های پتروشیمی که رسیدگی به آن پنج سال طول کشید و اخیرا با صدور کیفرخواست به دادگاه ارسال شده است، 15 نفر متهم تحت تعقیب قرار گرفته و میزان رد مال آنکه ناشی از عدم تحویل ارزهای صادراتی به مراجع ذی‌صلاح است، بالغ بر سه میلیارد یورو است.

صاحب‌خبر -

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دادسرای عمومی و انقلاب تهران، عباس جعفری خرم‌آبادی در نشست شورای معاونان دادستانی تهران و دادستان‌های شهرستان‌های تابعه، در مورد اقدامات دادسرای تهران در رسیدگی به پرونده‌های مفاسد اقتصادی و متهمان ارزی گفت: سرپرست دادسرای پولی - بانکی و قضات شعب ویژه، همکاری بسیار خوبی در رسیدگی به پرونده‌های ارزی و مبارزه با متهمان مفاسد اقتصادی داشته‌اند که در این رابطه رئیس‌بانک مرکزی در جلسه اخیر ستاد هماهنگی مبارزه با مفاسد اقتصادی از اقدامات دادسرای تهران تشکر کرد.
صدور 50 فقره کیفرخواست
در پرونده‌های ارزی
جعفری دولت‌آبادی با بیان اینکه در پرونده‌های ارزی پنجاه فقره کیفرخواست صادر شده است، نتیجه‌گیری کرد که اقدامات قضات دادسرا می‌تواند در بهبود امور موثر باشد.
وی با تاکید بر این‌که باید موضوع مبارزه با متهمان ارزی در سایر استان‌ها نیز مورد توجه قرار گیرد، با‌اشاره به تجربه موفق دادستانی با همکاری بانک مرکزی در مبارزه با دلالان ارز اظهار داشت: مشکلات ارزی ریشه‌های اقتصادی، سیاسی، روانی و بعضا خارجی دارد و کنترل بیشتر دولت و همکاری دستگاه قضایی موجب خواهد شد که دلال‌ها نتوانند کاری از پیش ببرند.
احضار 1700 نفر
در رابطه با پرونده‌های اقتصادی
دادستان تهران با ‌اشاره به تبلیغات منفی رسانه‌‌ای در رابطه با پرونده‌های کلان اقتصادی و ادعای این‌که به پرونده دانه درشت‌ها رسیدگی نشده است، گفت: از 19 تیرماه تا کنون اقدامات گسترده‌ای در شعب ویژه انجام شده است، در این مدت 1700 نفر احضار شده، برای 426 نفر قرار بازداشت صادر شده که در حال حاضر 133 متهم در بازداشت به سر می‌برند، 540 نفر ممنوع الخروج و 136 نفر ممنوع‌المعامله شده و هم‌چنین 73 فقره کیفرخواست در پرونده‌های‌ اقتصادی صادر شده است و به موجب این کیفرخواست‌ها برای 200 نفر از متهمان شعب ویژه تقاضای مجازات شده‌اند.
اجرای حکم 48 محکوم ارزی
جعفری دولت‌آبادی با‌اشاره به ساختار جدیدی که در مبارزه با فساد شکل گرفته است ادامه داد: قوه قضائیه نشان داده است که به رغم کمبودها و مشکلات، اقدامات بزرگ قابل انجام است و اگر این شیوه ادامه یابد و تمام استان‌های کشور با آن درگیر شوند، اعتماد مردم به دستگاه قضایی بیش از گذشته افزایش می‌یابد. وی افزود: ظرف این چندماه، حکم دو مفسد اقتصادی اجرا شده و حکم یک محکوم دیگر در دیوانعالی کشور تایید شده است. هم‌چنین احکام 48 نفر از محکومان ارزی اجرا شده و متهمان در زندان تحمل حبس می‌کنند.دادستان تهران درباره آخرین وضعیت پرونده خودروهای وارداتی، گفت: این پرونده به نتایج مطلوبی رسیده است و تاکنون 31 متهم بازداشت شده‌اند.
صدور کیفرخواست در پرونده پتروشیمی
جعفری دولت‌آبادی اظهارداشت: در پرونده‌های پتروشیمی، سکه و پرونده‌های ارزی نتایج مناسبی حاصل شده است. در یکی از پرونده‌های پتروشیمی که رسیدگی به آن پنج سال طول کشید و اخیرا با صدور کیفرخواست به دادگاه ارسال شده است، 15 نفر متهم تحت تعقیب قرار گرفته و میزان رد مال آنکه ناشی از عدم تحویل ارزهای صادراتی به مراجع ذی‌صلاح است، بالغ بر سه میلیارد یورو است.
لزوم مبارزه قاطع با سارقین و‌اشرار
وی، سرقت مقرون به آزار را یکی از جرایمی دانست که مردم از آن رنج می‌برند و از سرپرستان دادسراها و دادستان‌های شهرستان‌های استان تهران خواست که بر بحث مبارزه با سرقت متمرکز شوند.
دادستان تهران افزایش آمار جرایمی همچون سرقت‌های خرد را ناشی از برخی مشکلات اقتصادی و اجتماعی دانست و تاکید کرد که نباید سارقانی که با چاقو، اسلحه، اسید پاشی و سلاح سرد سرقت می‌کنند آزاد شوند.
جعفری دولت‌آبادی با تاکید بر ضرورت جدی بودن سرپرستان دادسراها و دادستان‌ها در مبارزه با سرقت، افزود: باید با سرقت‌های خشن و شرارت‌هایی که باعث ناامنی می‌شود، با قاطعیت برخورد شود.
وی با قدردانی از اقدام اخیر دادستان ورامین در رابطه با دستگیری افرادی که در این شهر ایجاد ناامنی کرده بودند، بر برخورد قاطع با انواع شرارت‌ها تاکید کرد و گفت: در آبان‌ماه سال جاری در محضر مقام معظم رهبری جلسه‌ای پیرامون آسیب‌های اجتماعی برگزار شد و ایشان از مسئولان خواستند در این رابطه اقدامات فوق‌العاده انجام دهند.

نظر شما