شناسهٔ خبر: 29917590 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی | لینک خبر

شریعتمداری در آیین تکریم معاون پیشین وزیر در امور تعاون: کانون های توسعه اقتصاد کشور با سرمایه خرد و در قالب تعاونی ها می توانند خلق اشتغال کنند/ گسترش خیر جمعی با ایجاد تعاونی ها امکان پذیر است نظرات بینندگان

وزیر تعاون،کار و رفاه جتماعی گفت : کانون های توسعه اقتصاد کشور با پول و سرمایه خرد و اندک و در قالب تعاونی ها می توانند خلق اشتغال کنند .

صاحب‌خبر -
به گزارش مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت تعاون،کار و رفاه اجتماعی   «محمد شریعتمداری» امروز (سه شنبه) در آیین تکریم «حمید کلانتری» معاون پیشین وزیر در امور تعاون  گفت :  رهبر معظم انقلاب در مورد موضوع تعاون سخنرانی های بسیار مکرری داشتند . همچنین در سیاستهای کلی نظام نظراتشان را بطور مشخص بیان کردند و اینکه تعاونی ها باید در اقتصاد کشور باشد .

وزیر تعاون،کار و رفاه جتماعی  تعاون را یک فرهنگ دانست و گفت : تعاون در دنیا سابقه دارد و در دین ما نیز ریشه دارد . تعاون  شکل جدیدی از فعالیتهای مشارکت جویانه است  که همه  اعضای تعاونی به نسبت مساوی در مدیریت سهم دارند .

شریعتمداری افزود : تعاون به عبارت دیگر شکل نظام  یافته  از مدیریت جمعی است  که در دنیا نظیرش کم است .

وی به نقش تعاونی ها در بخش آموزش هم اشاره کرد و گفت : در کلیه فعالیتها اعم از فرهنگی نظیر انتشارات  در فضای مجازی در حوزه آی تی و آی سی تی در توسعه فعالیتهای اقتصادی ، در نوآوری های دانش و استفاده از روشهای پیشرفته دانش تعاونی ها می توانند نقش آفرینی کنند .

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی  تعاونی ها را یک فکر و اندیشه مشارکت جویانه در امر اقتصاد ، فرهنگ و اجتماع  و بطور کلی در همه حوزه ها برشمرد و گفت : عضویت در تعاونی ها داوطلبانه و آزاد و یک شکل پیشرفته از مشارکت جویی در کشور است .

شریعتمداری  تصریح کرد : در تعاونی نظارت دموکراتیک اعضا بر امر تعاونی مقدور است . البته نظارت بر فعالیت تعاونی ها نیز باید عالمانه و کارشناسانه باشد به عبارت دیگر نظارت باید از ابتدا از طریق نهادهای ذی ربط صورت گیرد تا اعضا بتوانند به راحتی به فعالیت خود ادامه دهند .

وی همکاری بین اتحادیه های تعاونی را ضروری دانست و گفت : یقینا فرهنگ تعاون، فرهنگ رقابت سالم اقتصادی را هم در کشور گسترش خواهد داد . 

  شریعتمداری گفت : تعاونی های ما امروز بسیار گسترده اند و در کنار مرزها پراکنده اند و با 15 کشور همسایه ارتباطات گسترده اقتصادی دارند . 

وی افزود :   در سال 1960 میلادی 184 میلیون نفر در سراسر جهان عضو تعاونی ها بودند اما اکنون  بیش از  800 میلیون نفر  عضو تعاونی هستند .
 
وی افزود :  یقینا با گسترش مجموعه اتحادیه های تعاونی می توانیم با تحریم ها مقابله کنیم .  اگر همین یک و نیم  میلیارد منابعی که در اختیار قرار گرفته شده را در کنار روستاها و شهرهای کوچک  و در قالب تعاونی ها بیاوریم  مسئله اشتغال  در آنها حل و فصل خواهد شد  حتی  این امر در نهایت باعث مهاجرت معکوس و نیز حل مشکل بیکاری    می شود . 
وی  به نقش محوری زنان در توسعه کشور اشاره کرد و گفت :   از آنجاییکه مهمترین کانون اجتماع خانواده است و پاسداری و صیانتگری از این مهمترین رکن در کشور  زنان فرهیخته هستند .  همانها که در کمال دانش و فرهیختگی یک خانه را با کفایت  ریاست و اداره  می کنند  و مردان کشور مان مفتخرند به اینکه رعیت منزلشان هستند . 
وی به حفظ جایگاه زنان و نیز استفاده از توانمندی آنان در حوزه های مدیریتی پرداخت و گفت : در محیط بیرون از  خانه و در محیط اجتماعی  نیز زنان عنصر تاثیر گذار هستند که  فکر و دانش  خود را بالنده توسعه می دهند و فرزندان کشور و وطن را تربیت می کنند . امروز جامعه دانشمند  و اساتید کشور از طریق جامعه  فرهیخته زنان کشور به رشد و توسعه رسیده  و مشغول به کار شده اند . بنابراین باید به آنان تعظیم کرد و آنان را تکریم کرد و نیز از حضور ایشان در نظام مدیریتی کشور پاسداری کنیم . 
شریعتمداری افزود : تاکید رییس جمهور محترم نیز در بکارگیری زنان و جوانان در عرصه های مدیریتی است . 
وی در ادامه در خصوص نقش و جایگاه تعاونی ها  در جهان  و ایران یادآور شد: بیش از 35 درصد محصولات کشاورزی در آمریکا در اختیار تعاونی ها است . هم اکنون بیش از 95 درصد فعالیتها در حوزه صیادی کشورمان  نیز توسط تعاونی ها انجام می شود . 

شریعتمداری  افزود: گستردگی تعاون موجب می شود هیچ نظام سلطه ای نتواند آنها را تحت کنترل در بیاورد.

'محمدجعفر کبیری' نیز  در مراسم تکریم معاون سابق و معارفه معاون جدید امور تعاون این وزارتخانه افزود: امیدواریم در ادامه مسیر بتوانیم روندی که آغاز شده را با سرعت بیشتری طی کنیم . باورم این است که در شرایط خطیر کشور،  تعاون نه به عنوان یک مشکل بلکه به عنوان یک راه حل و برای حل مشکلات اصلی کشور مطرح می باشد . 

وی افزود : در شرایطی که نمی توانیم سرمایه های بزرگ را جذب کنیم مجبور هستیم نگاه ویژه ای به ظرفیتهای داخلی داشته باشیم  و برای جذب سرمایه های خرد ایرانیان تلاش کنیم . 

وی افزود : در قانون هم توجه ویژه ای  به سهم تعاون در اقتصاد کشور شده است و من معتقدم نیازمند یک استراتژی کلان نگر و بعد از آن نیازمند ایجاد یک راهبرد مناسب و نیز یک برنامه ریزی عملیاتی مدون برای این هدف هستیم . 

کبیری افزود : البته این حرکت مستمر و پیوسته نیازمند عارضه یابی چالشهای حوزه تعاون است که در این مسیر و با همکاری ذی نفعان باید بتوانیم نقشه راه را عملیاتی کنیم . 

وی افزود : اولین و اصلی ترین کار این است که باید اعتماد و آگاهی را نسبت به تعاون در عموم جامعه افزایش دهیم . 

کبیری تصریح کرد: بویژه اینکه تعاونی های در مقاطع مختلف و بویژه در طول 4 دهه و  در دفاع مقدس و شرایط بحرانی زحمات زیادی را کشیدند و به کمک دولت و نظام آمدند . 

وی افزود : در شرایط حاضر نیازداریم که یک ظرف شفاف و با هوشمند سازی و کمک به فعالیت مستمر اعضا در تعاونی ها بتوانیم  یک نظارت قوی را را ایجاد کنیم و با ایجاد یک ظرف شیشه ای اعتماد عمومی را نسبت به ظرفیت حوزه تعاون برای جذب سرمایه های خرد افزایش دهیم . 

وی افزود : در ادامه نیز با یک کار کمپینی و با استفاده از ظرفیت گروههای مرجع و اتاق تعاون و دیگر ذی نفعان در عموم جامعه نسبت به ظرفیتهای حوزه تعاون آگاهی بخشی کنیم  و  نگاهها را از یک نگاه سنتی به یک نگاه مدرن و به روز شده به این حوزه افزایش دهیم . 

معاون امور تعاون گفت : همچنین در کنار افزایش عمومی نیاز داریم که نگاه مسئولین در قوای مختلف مثل مجلس و حتی قوه قضاییه را  نسبت به حوزه تعاون تغییر دهیم  و به آنها نشان دهیم که تعاون یک راه حل است . 

وی افزود :  اگر بتوانیم یک چتر مفهومی مشترک نسبت به ظرفیت تعاون در اقتصادر کشور ایجاد کنیم می توانیم به این سمت حرکت کنیم .  بنابراین معتقدم  حوزه تعاون یک راه میان بر برای اشتغال پایدار و رونق اقتصادی است . 

کبیری افزود : همچنین  قوانین حوزه تعاون اعم از تسهیلگری ، نظارت و سیاستگذاری  نیازمند بازنگری در وزارت تعاون است . 

وی افزود : اگر در اصلاح قوانین بتوانیم کار جدی انجام دهیم یقینا از مشکلات پیشگیری  خواهیم کرد و تسهیل گری و روان سازی امور را بافعالیت تعاونی ها خواهیم داشت . 

وی افزود : در کنار آن نیز باید نهادهای حمایتی مالی را برای پذیرش ریسک سرمایه گذاری که در حوزه تعاونی ها انجام خواهد شد تقویت کنیم . 

کبیری گفت : دو نهاد بانک توسعه تعاون و صندوق ضمانت باید سرمایه هایشان افزایش یابد تا بتوانند تسهیلات بهتری را در اختیار تعاونی ها قرار دهند . 

وی به اهم برنامه هایی که در آینده در حوزه تعاون پیگیری خواهد کرد اشاره کرد و گفت : توانمند سازی تعاونگران و مخصوصا مدیریت تعاونی ها نیازمند این هستند که که با توجه به شرایط کشور مشاوره های تخصصی در کنارشان ایجاد شود . همچنین ایجاد نظام تشویقی برای تعاونی ها که بتوانند بسمت  اقتصاد نوآور و فعالیت دانش بنیان سوق پیدا کنند ضروری است . 

وی افزود : همچنین باید  یک برنامه ریزی جدی به منظور توسعه برند و ارتقای بازار تعاونی را داشته باشیم . 

در این مراسم 'همامی' نماینده اتحادیه های تعاونی اظهار داشت: دو اتحادیه فولاد و اتحادیه تعاونی اسقاط خودرو هم اکنون توانسته به خوبی در حوزه های مختلف اقتصادی  نقش آفرینی کند . بطوی که 65 درصد فولاد کشور توسط یک تعاونی تولید می شود . همچنین مفتخریم اعلام کنیم که تعاونی معین ما در موضوع زلزله کرمانشاه معین تامین مواد اولیه و میلگرد کل کرمانشاه شد . همچنین اتحادیه تعاونی ها در زمینه اسقاط خودرو نیز 80 درصد کل کشور را با 200 مرکز به صورت تعاونی اداره می کند . 

وی به ظرفیت های بخش تعاون و اتحادیه های تعاونی اشاره کرد و گفت : امروز رییس جمهور محترم بر دو موضوع  اسقاط و فرسودگی تاکید داشتند. در موضوع فرسودگی واحد های مسکونی در کشور و نیز در حوزه فرسودگی خودرو ها این ظرفیت در بخش تعاونی های کشور وجود دارد که به کمک دولت بیاید . 

وی افزود : امروز بخش اعظم ناوگان کشور اعم از تاکسیرانی ، مینی بوس و اتوبوس به صورت اتحادیه تعاونی هستند و بخش اعظم توزیع خودرو توسط تعاونی ایران خودرو انجام می شود .  بنابراین می توانیم با ایجاد یک مثلث بین سه بخش مذکور به کمک برنامه های دولت بیاییم . 

وی در خصوص ایجاد اطلس تعاون نیز گفت : با توجه به اینکه در برخی از بخش ها مثل فولاد،  اطلس مذکور وجود دارد می توان با همکاری اتاق تعاون اطلس تعاون را ایجاد کنیم . امیدواریم با حمایت وزارتخانه و همکاری اتاق تعاون اطلس تعاون را ایجاد کنیم . همچنین تشکیل کنگره بزرگ تعاونگران   به منظور استفاده از پتانسیل تمام اعضای موجود تعاونی ها نیز دیگر از مواردی است که باید بر آن تمرکز کنیم . 

 

نظر شما