شناسهٔ خبر: 29917517 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه آفرینش | لینک خبر

ميز خبر

صاحب‌خبر -

 با تکيه بر دانش فني و تجارب متخصصان ايراني:

حفاري با هوا قابليت رقابت با شرکت‎هاي خارجي را دارد

شرکت ملي حفاري ايران با تکيه بر دانش فني و تجارب متخصصان و کارشناسان خبره در بخش عمليات حفاري با هوا، قابليت رقابت با شرکت‎هاي بين‎المللي در هر نقطه از مناطق نفت‎خيز جهان را دارد.

به گزارش شرکت ملي حفاري ايران، علي نجمي‎مقدم، رئيس مجموعه تخصصي حفاري با هواي مديريت خدمات فني شرکت ملي حفاري ايران گفت: در اين مجموعه هم‎اکنون 64 نفر نيروي انساني متخصص مشغول کار هستند که همگي با اصول و کم و کيف کار آشنايي کامل دارند.

وي افزود: حفاري با هوا در حفر چاه‎هاي نفت و گاز در سازندهاي شکننده، سخت و متوسط با سرعت حفاري کم و سازندهاي حساس به آب و داراي هرزروي به جاي سيال حفاري، کاربرد عملياتي دارد.

رئيس مجموعه تخصصي حفاري با هواي مديريت خدمات فني شرکت ملي حفاري اظهار کرد: در اين نوع حفاري، هوا از سوي کمپرسورهاي پرفشار به درون رشته حفاري و از آنجا به نازل‎هاي مته وارد مي‌شود و کنده‎هاي حفاري را با خود به سطح مي‎آورد و نياز به پالايش سيال ندارد.

نجمي‎مقدم در زمينه مزاياي حفاري با هوا توضيح داد: در اين عمليات تخصصي، سرعت حفاري بيش از سه برابر حفاري با سيال است و آسيب حداقلي به سازند وارد مي‎شود. قابليت حفاري سازندهاي با فشار پايين، برگشت سريع‎تر کنده‎ها به سطح و هزينه کمتر از مزيت‎هاي اين نوع حفاري به شمار مي‎آيد.

رئيس اداره حفاري با هواي مديريت خدمات فني شرکت ملي حفاري ايران، با بيان اين‎که انواع روش‎هاي حفاري با هوا مشتمل بر حفاري با هواي خشک، هواي مرطوب، کف غليظ يا فشرده و حفاري با گل هوازده است، گفت: در هر کدام از اين شيوه‎ها، متخصصان اين مجموعه از تبحر و تخصص لازم برخوردارند.

وي به استفاده از عمليات حفاري با هوا در ميدان‌هاي نفتي از جمله تابناک، آغار، دالان، شانول و هما اشاره کرد و افزود: اداره حفاري با هوا ظرفيت ارائه همزمان پنج عمليات را بسته به برنامه‎هاي شرکت‎هاي متقاضي دارد.

نجمي‎مقدم اظهار کرد: در اين بخش افزون بر ارائه خدمات حفاري با هوا، خدمات جنبي مانند تأمين هوا براي عمليات توپک‎راني که با هدف بررسي معايب احتمالي و سرويس خطوط لوله انجام مي‎شود نيز به شرکت‎هاي بهره‎برداري نفت و گاز ارائه مي‎شود.

رئيس اداره حفاري با هواي مديريت خدمات فني شرکت ملي حفاري ايران، با تاکيد بر اين‎که بخشي از خدماتي که با استفاده از عمليات حفاري با هوا به ميدان‌هاي نفتي ارائه مي‎شود همسو با مسئوليت‎هاي اجتماعي شرکت در حفاظت از محيط زيست و سلامت اکوسيستم خاک و هوا است، گفت: متخصصان اين مجموعه به‎منظور پيشگيري از انتقال نفت به گودال‎هاي سوخت به هنگام تعمير و آزمايش چاه‎ها از جمله در ميدان‌هايي مانند آزادگان، دارخوين و سعادت‌آباد براي نخستين بار در اين شرکت به طراحي و ساخت دستگاه بهسوزي نفت خام مبادرت کردند.

وي با بيان اين‎که تاکنون سه مجموعه کامل بهسوزي نفت خام در شرکت ملي حفاري ايران ساخته شده و در صورت نياز، اين تعداد به پنج دستگاه افزايش خواهد يافت، افزود: اين تجهيز که تا پيش از اين از خارج تأمين مي‎شد قادر است با استفاده از هواي فشرده، نفت خام را به ذرات بسيار ريز تبديل کند و با کمک سامانه احتراق اوليه، امکان سوزاندن کامل و بدون دود آن را فراهم سازد.

تشريح وضع اجراي طرح‎هاي نگهداشت و افزايش توليد در مناطق نفت‎خيز جنوب

مديرعامل شرکت ملي مناطق نفت‎خيز جنوب وضع طرح‎هاي نگهداشت و افزايش توليد مخازن اين شرکت را تشريح کرد.

به گزارش شرکت ملي مناطق نفت‎خيز جنوب، احمد محمدي درباره سازوکار اجراي قراردادهاي نگهداشت و افزايش توليد توضيح داد: يک طرح جامع و يکپارچه به صورت يکجا به پيمانکار واگذار و همه اقدام‎ها با مسئوليت اجرايي و آورده مالي پيمانکار عملياتي مي‎شود. سرانجام با تکميل هر بخش، نسبت به پرداخت هزينه اقدام خواهد شد.

وي با بيان اين‎که نظارت بر روند کمي و کيفي کار به عهده کارفرما خواهد بود، گفت: هيچ‎گونه مسئوليتي براي کارفرما در قبال تامين کالا و مواردي از اين دست نخواهد بود و از صفر تا صد عمليات بر عهده پيمانکار است.

اين مقام مسئول ادامه داد: کارفرما به لحاظ فني و عملياتي بر روند اجراي کار نظارت کرده و گزارش پيشرفت هر پروژه را از پيمانکار طرف قرارداد دريافت مي‎کند.

محمدي در ادامه، ارزش تقريبي قراردادهاي توسعه 28 مخزن مناطق نفت‎خيز جنوب را بالغ بر 35 هزار ميليارد تومان عنوان کرد و افزود: تاکنون 6 مناقصه به ارزش 4 هزار ميليارد تومان نهايي شده است که اجرايي شدن آنها، تحولي عظيم را از نظر اشتغال و تقويت زيرساخت‎ها در خوزستان به وجود خواهد آورد.

وي گفت: شرکت اويک برنده مناقصه بسته ميدان منصوري (آسماري) به ارزش يک ميليارد و 300 ميليون تومان شده است و برندگان پنج مناقصه ديگر مجموعا به ارزش 2 ميليارد و 700 ميليون تومان براي مخزن‎هاي رامشير، گچساران خامي، لالي آسماري، کبود و نرگسي نيز به ترتيب شرکت‎هاي اويک، ملي حفاري ايران، پتروگوهر فراساحل کيش، حفاري و اکتشاف انرژي‌گستر پارس و حفاري دانا هستند.

مدير عامل شرکت ملي مناطق نفت‎خيز جنوب با بيان اين‎که سه درصد از مبلغ قرارداد براي تجهيز کارگاه و هفت درصد براي تامين و ساخت کالا و تجهيزات به پيمانکاران پرداخت خواهد شد، اظهار کرد: انتظار مي‎رود تا اوايل سال آينده اين شش بسته عملياتي شود.

وي با اشاره به اين‎که براي هر دکل بيش‎ از 200 نفر به صورت مستقيم مشغول به کار خواهند شد، گفت: صدها نفر در ديگر پروژه‎ها اعم از احداث لوکيشن‎ها، ساخت تاسيسات و احداث خطوط لوله به صورت مستقيم و غيرمستقيم به کارگرفته مي‎شوند.

به گفته محمدي، کارفرما متعهد شده که 4 درصد ارزش هر قرارداد را براي طرح‎هاي اولويت‎دار مسئوليت اجتماعي منطقه از جمله مقابله با ريزگردها، تقويت زيرساخت‎ها، آموزش و ... هزينه کند.

وي به حمايت از سازندگان داخلي به‌ويژه سازندگان خوزستاني اشاره کرد و افزود: نگرش مثبت پيمانکاران به ساخت و تامين کالاي داخلي به شرط دارا بودن کيفيت، تا حد زيادي خيال ما را نسبت به حمايت از توليدکنندگان داخلي آسوده کرده است و اميدوارم بتوانيم همه مايحتاج پيمانکاران را در داخل کشور تامين و صنعت نفت را به صورت کامل از کالاي خارجي بي‎نياز کنيم.

محمدي اظهار کرد: در قراردادهاي توسعه و نگهداشت توليد به پيمانکاران اجازه داده شده است به شرط تامين مالي با تعهد کامل، هر يک از بسته‌هاي قراردادي 100 تا 300 ميليون دلاري را بدون مناقصه و پس از تائيد صلاحيت اجرايي، انتخاب و قرارداد اجراي آن را امضا کنند. الزام شرکت‎ها به استفاده از نيروي انساني بومي نيز کاملا مورد تاکيد است.

نظر شما