شناسهٔ خبر: 29916789 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: دفاع پرس | لینک خبر

حامد عسگری:

ارائه راهکار و مسیر روشن وظیفه ادبیات و شاعران است

یک شاعر آیینی گفت: ادبیات و شاعران، موظف هستند حال خوب را به مخاطب ارائه داده و به رغم سختی‌های موجود در جهان، راهکار و مسیری روشن را به مخاطبان نشان دهند.

صاحب‌خبر -

ارائه راهکار و مسیر روشن وظیفه ادبیات و شاعران استبه گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع پرس، کارگاه شعر شانزدهمین جشنواره شعر و داستان جوان سوره با حضور سید محمدجواد شرافت دبیر بخش شعر، محمود حبیبی‌ کسبی داور بخش شعر کلاسیک، حامد عسگری داور بخش ترانه و مجید سعدآبادی داور شعر نو در دانشگاه گیلان برگزار شد.

در این کارگاه، شاعران جوانی نظیر اسماعیل احمدی ابوجزی، اعظم معارف وند، امیر علی خواصی، امیر عباس بختیاری، آرزو کریمی نیا به شعر خوانی پرداختند.

حامد عسگری، داور بخش ترانه بی توجهی شاعران جوان به کوتاهی اشعار را مشکل اشعار امروز دانست و اظهار داشت: طولانی بودن آثار یکی از معضلات اشعار راه یافته به بخش مسابقه است که بی توجهی شاعران به این نکته، آهنگ و موسیقی شعر را دچار مشکل کرده است.

وی افزود: غالب آثار رسیده به جشنواره دچار سیاه نویسی و تلخ نویسی بودند. در حالی که ما باید به انرژی و بار کلمات در سرودن اشعار توجه داشته باشیم. به طور کلی ادبیات و شاعران، موظف هستند حال خوب را به مخاطب ارائه داده و به رغم سختی‌های موجود در جهان، راهکار و مسیری روشن را به مخاطبان نشان دهند.

داور بخش ترانه عنوان کرد: انسان زاده محیط و فرهنگ و بومیت است و شعر بهترین روش برای نشان دادن وجه تمایز این بومیت ها از یکدیگر است. وقتی ترانه از نگاه و جهان بینی یک شاعر سروده می شود جهان را با رنگ و لعابی متفاوت تر از دیگر شاعران نشان می دهد و مانع از تکرار اشعار می‌شود.

محمود حبیبی کسبی داور بخش شعر کلاسیک در ادامه این کارگاه گفت : در مجموع آثار راه یافته به بخش شعر این جشنواره، سه شاعر با چند اثر  در  این بخش شرکت کرده‌اند.

وی خاطرنشان کرد: شباهت اشعار راه‌یافته به جشنواره در زمینه زبان، تکنیک، وزن، ردیف و قافیه، ناشی از فقر خلاقیت و نوآوری و تمایز و فقدان آثار پیشینیان است که به وضوح در اشعار دیده می شود و داوران را بعضاً با این تصور روبرو کرده است که اشعار متعلق به یک شاعر و از یک فرهنگ بومی است‌.

داور بخش شعر کلاسیک غفلت از کارکرد و ارزش ردیف، عدم اکتفا به قوت مطلع و عدم اکتفا به آکسان گذاری‌ها در اشعار را از ضعف‌های آثار معرفی کرد که ارزش ادبی آثار را کاهش داده است.

در ادامه مجید سعدآبادی داور بخش شعر نو کیفیت برخی آثار در بخش شعر را هم‌ردیف اشعار شاعران حرفه‌ای دانست و گفت: توجه به تجربه‌های کم شاعران و محدودیت در سن شاعران در نوع انتخاب آثار راه یافته به بخش شعر جشنواره، مهمترین ملاک داوران برای انتخاب آثار بوده است.

وی با اشاره به معضلات موجود در حوزه شعر نو یادآور شد: متاسفانه بحث بومی گرایی در آثار بسیار کمرنگ بوده که نقش ایرانی و اسلامی بودن را دچار مهجوریت کرده است.

موسیقی و رعایت تقطیع، یک اثر را ارزشمند می کند اما این ویژگی نیز در نوشتار و خوانش اشعار مورد غفلت قرار گرفته و نیاز به توجه بیشتری در سرودن اشعار دارد‌.

داور بخش شعر نو نیز اذعان کرد: طی سال های اخیر خوشبختانه توجه شاعران به بندها، محورهای افقی و عمودی روایت شاعرانه و تصویرسازی در شعر نو بیشتر شده است در حالی که ایجاد این عناصر جذابیت آثار را برای مخاطبان افزایش می‌دهد. همچنین رعایت لحن در اشعار، یکی دیگر از نکات قوت یک شاعر است که در تشخص شعر نیز تاثیر بسیاری دارد.

حسنا محمدزاده داور بخش شعر کلاسیک نیز با اشاره به معیارهای داوری در این رویداد ادبی بیان کرد: در داوری اشعار جشنواره، رعایت اصول مربوط به حوزه زبان، محتوا، اندیشه، تخیل و موسیقی شعر سنجیده می‌شود. این در حالی است که لازمه ارزش ادبی اشعار  رعایت  این اصول، همپای هم در یک اثر است.

وی گفت: گفتنی است فقدان نگاه نو در محتوای برخی آثار شاعران جوان دیده می شود که ناشی از بهره مندی از تجربه دیگران است و اجازه زندگی کردن با اشعار را از شاعران سلب می کند. همچنین کمبود عینیت در آثار از دیگر مشکلات اشعار است که باورپذیری را در مخاطب کاهش می دهد.

انتهای پیام/ ۱۲۱

نظر شما