شناسهٔ خبر: 29916588 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: همشهری آنلاین | لینک خبر

جزئیات طرح حذف سطل زباله از سطح شهر تهران

همشهری آنلاین: رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران در واکنش به انتشار خبری مبنی‌ بر حذف سطل‌های زباله از سطح شهر می‌گوید: شورا به‌دنبال اتخاذ سیاستی است که هم از نظر سیما و منظر شهری و هم از نظر بهداشت ومحیط زیست وضع فعلی را بهبود بخشد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، جمع‌آوری زباله‌های شهر تهران معضلی است که در همه ادوار شورای شهر و شهرداری تهران با آن مواجه بوده است. برای تسهیل این موضوع و رفع نواقص مرتبط با جمع‌آوری زباله برنامه‌های متعددی در سطح شهر تهران تدوین شده است و در حال حاضر سطل‌های زباله در سطح شهر با خودروهای مخصوصی تخلیه می‌شوند. نواقص سیستم موجود و عدم تفکیک زباله در مبدأ، یکی از مسائلی است که شهرداری باید برای آن برنامه‌ریزی مشخصی داشته باشد.

  • طرحی برای جمع‌آوری سطل‌های زباله از سطح شهر تهران

ناهید خداکرمی، رئیس کمیته سلامت شورای شهر تهران ضمن اشاره به این موضوع که مخازن زباله موجب می‌شوند شهروندان در هر ساعتی از شبانه‌روز زباله‌ها را بیرون بریزند، گفت: سال‌های زیادی را شهرداری صرف فرهنگ‌سازی شهروندان برای گذاشتن زباله‌ها در ساعت خاصی کرد، اما متأسفانه در سال‌های اخیر با آمدن مخازن زباله این فرهنگ‌سازی از بین رفت. برای آنکه بتوانیم از ظرفیت این طلای کثیف استفاده کرده و همچنین شاهد زباله‌گردی در پایتخت نباشیم، باید فکری به حال زباله‌های پایتخت کنیم.

وی با بیان اینکه طرحی در کمیسیون سلامت و خدمات شهری در حال پیگیری است که مخازن زباله شهر تهران جمع‌آوری شود گفت: این طرح در مرحله مطالعات قرار دارد و لازم است که در چند محله تهران به صورت پایلوت اجرا شود. در صورت موفقیت‌آمیز بودن طرح پایلوت، مخازن زباله‌های پایتخت جمع‌آوری خواهد شد.

  • وجود سطل زباله موجب بی‌نظمی در ساعت بیرون گذاشتن زباله شده است

زهرا صدراعظم نوری، رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تهران درباره جمع‌آوری مخازن زباله از سطح شهر گفت: وجود مخازن زباله در سطح شهر، عاملی است برای اینکه شهروندان ترغیب شوند تا هر زمانی مایل بودند، زباله را به بیرون از محل کار و زندگی منتقل کنند.

وی افزود: در هیچ جایی از دنیا، به سبک و سیاقی که در حال حاضر در تهران زباله جمع‌آوری می‌شود، عمل نمی‌شود. یعنی به‌نوعی مردم آموزش دیدند و زباله‌ها را ضمن تفکیک در زمان‌های خاصی به بیرون از محل کار و منزل منتقل می‌کنند. در برخی از کشورها مردم عادت دارند هفته‌ای دو یا سه روز زباله را بیرون می‌گذارند و زباله‌های خشک را به صورت تفکیک شده با زمان طولانی‌تری (۱۵ روز یا ماهی یک‌بار) به بیرون از محل زندگی منتقل می‌کنند.

  • در برخی فضاها روزی دو یا سه بار سطل‌های زباله تخلیه می‌شوند

رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تهران در مورد جمع‌آوری زباله در شهر تهران گفت: در شهر تهران در برخی مکان‌ها سه بار در شبانه‌روز زباله جمع‌آوری می‌شود. روش درستی نیست و به‌نوعی به شهروندان القا می‌شود که در هر لحظه‌ای که شما اراده کردید، می‌توانید زباله‌ها را به بیرون از محل زندگی و کار منتقل کنید.

وی افزود: این سطل‌های زباله عاملی برای زباله‌ربایی، به دنبال آن، ایجاد آلودگی و در حقیقت آسیب به محیط زیست است. این سطل‌ها شرایط را برای کسانی‌که با به‌کارگیری افرادی علی‌الخصوص کودکان برای جستجوی این سطل‌ها و جمع‌آوری زباله‌های خشک، زباله‌ربایی و سودجویی می‌کنند، مهیا می‌کند. این کار غلطی است که موجب انتقال آلودگی می‌شود.

  • تعبیه سطل‌های زباله در زیر سطح زمین

صدراعظم نوری درباره تجربه سایر کشورها در جمع‌آوری زباله گفت: تجربه‌ای که در جاهای دیگر دنیا به کار می‌رود این است که سطل‌ها در زیر زمین و داخل کانال‌ها تأسیسات شهری تعبیه شده تا شهروند زباله‌ را به‌راحتی بریزد و در روی زمین چیزی مشخص نباشد. این سطل‌ها توسط ماشین‌ها از جای خود خارج می‌شود تا تخلیه شوند.

وی افزود: این کار در زمانی اتفاق می‌افتد که زیرساخت‌های لازم در زیر زمین و کانال‌ها و تونل‌های تأسیسات شهری مهیا شده باشد. امروز انجام این کار در تهران به علت این‌که در زیر سطح کابل‌های برق و مخابرات و لوله‌های آب و گاز وجود دارد، مشکلاتی به همراه دارد و عملی نیست، اما در آینده یکی از راه‌هایی که در سیاست‌های کلان جمع‌آوری پسماند در نظر گرفته می‌شود، جمع‌آوری سطل‌های زباله از معابر است تا با شیوه‌های دیگری زباله‌ها از سطح شهر جمع شود.

  • روشی اتخاذ می‌شود که به سلامت و محیط زیست شهر آسیب نزند

رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران در مورد شیوه مدنظر برای جمع‌آوری زباله که در آن به چهره شهر لطمه‌ای وارد نشود گفت: جمع‌آوری سطل‌ها در حال حاضر اتفاق نمی‌افتد و در زمانی که قرار باشد سطل‌ها جمع شود، بر اساس برنامه‌ریزی مشخصی کار انجام می‌شود و جایگزین آن روش دیگری اتخاذ خواهد شد که مشکل را افزایش ندهد.

وی افزود: از نظر سیما و منظر شهری و از نظر بهداشت و محیط زیست، سیاستی اتخاذ خواهد شد که وضع فعلی را بهبود دهد، نه اینکه باعث تنزل شود و مشکلات شهر را افزایش دهد.

نظر شما