شناسهٔ خبر: 29916394 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایکنا | لینک خبر

جایزه بین‌المللی «کتاب برگزیده نهج‌البلاغه» اعطا می‌شود/ پیش‌بینی دریافت هزار اثر

گروه ادب ــ اختتامیه جایزه بین‌المللی کتاب برگزیده نهج‌البلاغه 8 اسفندماه برگزار می‌شود و دبیر اجرایی اختتامیه این جایزه پیش‌بینی کرد که آمار آثار دریافتی داخلی و بین‌المللی تا پایان آذرماه به یک هزار اثر برسد.

صاحب‌خبر -

نهج‌البلاغه معتبرترین کتاب حدیثی فریقین است

به گزارش خبرنگار ایکنا؛ نخستین نشست خبری اولین دوره جایزه جهانی دوسالانه «کتاب برگزیده نهج‌البلاغه» بعد از ظهر امروز سه‌شنبه 20 آذر با حضور عبدالهادی فقهی‌زاده؛ معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدجمال‌الدین دین‌پرور؛ رئیس بنیاد نهج‌البلاغه و قاسم درزی؛ دبیر اجرایی این جایزه در سالن کنفرانس معاونت قرآن و عترت ارشاد برگزار شد.

در ابتدای این مراسم و پیش از ایراد سخنرانی مسئولان، از سه پوستر طراحی شده نخستین جایزه جهانی دوسالانه «کتاب برگزیده نهج‌البلاغه» به سه زبان فارسی، عربی و انگلیسی رونمایی شد و سپس فقهی‌زاده به عنوان نخستین سخنران، سخنانی را ایراد کرد.

وی با اشاره به اینکه نهج‌البلاغه جایگاه رفیعی در نظام‌نامه  فرهنگ اسلامی دارد، گفت: رشحات علمی و انسانی موجود در این کتاب  از برکات حضور امام علی(ع) است که در عرصه‌های اسلامی، حکومتی و فرهنگی بیاناتی ایراد فرموده‌اند که در این کتاب گردآوری شده است.

معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: معارف موجود در نهج‌البلاغه موجب شده است که این اثر شاخص تبدیل به یک کتاب استثنایی شود و عمده اسناد روایی که توسط سیدرضی در قالب این کتاب گردآمده، موجب شده است که از نهج‌البلاغه به عنوان یک اثر حدیثی تخصصی یاد شود.

فقهی‌زاده افزود: با استناد به اظهارات کاشف‌الغطاء در باب نهج‌البلاغه باید به این نکته اشاره کنم که غنای مطالب و اهمیت این کتاب تا به آن حد است که در استفاده و بهره‌برداری از آن دیگر همچون بسیاری از کتاب‌های دینی و معارف اسلامی نیاز به ذکر سند نیست و تنوع موضوعی در آن به حدی است که متخصصان این حوزه، نهج‌البلاغه را به عنوان یک کتاب استثنایی برشمرده‌اند.

وی ادامه داد: موضوعات کلی و ریزموضوعات اعتقادی، تربیتی طرح شده در نهج‌البلاغه از نظر اشتمال فقهی و فرهنگی، سیاسی و ... در درجه اعلایی قرار دارد تا جایی که این کتاب را به عنوان معتبرترین کتاب حدیثی فریقین معرفی کرده است.

انتساب نهج‌البلاغه به علی(ع) یکی از دلایل مهم اعتبار آن است

معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: دیگر مسئله‌ای که موجب اعتبار و اهمیت کتاب نهج‌البلاغه می‌شود، انتساب این کتاب به وجود شریف امام‌علی(ع) است که در جهان اسلام هم در نزد اهل تسنن و هم اهل تشیع به عنوان یکی از بزرگترین اصحاب رسول‌الله مطرح است که همگی به وجود شخصیتی همچون او می‌بالند و ایشان از نظر مرجعیت علمی در بالاترین سطح در نزد شیعه و سنی قرار دارد.

فقهی‌زاده تأکید کرد: وقتی چنین مقام و مرتبه‌ای را راجع به ایشان در جهان اسلام وجود دارد، بی‌شک در عالم تشیع  این جایگاه ممتازتر و رفیع‌تر نیز خواهد شد، چرا که به اعتقاد ما شیعیان ایشان همراز و هم‌نشین رسول‌الله است و از نظر علمی در شرح و تفسیر قرآن حضرت علی(ع) را در مقام دوم برمی‌شمرند.

وی افزود: آیات تطهیر، مقام ولایت، اکمال دین و مباهله از جمله مصادیق برجسته‌ای است که مقام و مرتبه حضرت علی(ع) را در اوج جایگاه انسانی و الهی قرار می‌دهد  و ما در ایجاد چنین جایزه‌ای درصدد هستیم تا در حد بضاعت به چنین مقام و مرتبه‌ای از رهگذر آثار پدیدآورده شده، صحه بگذاریم.

معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: به طور مشخص هدف از ایجاد چنین جایزه‌ای در سه بند مهم قابل تبیین است، یکی معرفی جوانب علمی و عملی مغفول مانده در اندیشه امام علی(ع) در دوران امامت و حتی در دوران 5 ساله آخر عمر شریفشان که خلافت ظاهری را نیز به عهده داشتند.

وی ادامه داد: تقویت گفتمان علی(ع) در عرصه عمومی جهان اسلامی از جمله دیگر اهداف برگزاری این جایزه است، چرا که همان‌طور که گفته شد، ایشان بعد از پیامبر، اصلی‌ترین مفسر قرآن بودند و در حق ایشان اجحاف خواهد شد اگر وجود قدسی این امام را تنها مربوط به یک فرقه خاص از جهان اسلامی بدانیم.

جریان‌سازی فقهی و فرهنگی نهج‌البلاغه، یکی از اهداف مهم برگزاری جایزه

فقهی‌زاده تأکید کرد: سومین هدف برگزاری این جایزه جریان‌سازی فقهی و فرهنگی براساس کتاب نهج‌البلاغه است. به هر حال در جهان اسلام علمای شیعه و سنی اهتمام جدی نسبت به این کتاب داشته‌اند و حتی علمای مسیحی نیز به این کتاب از منظر اثری واجد گفتمان مشترک میان ادیان نگاه کرده‌اند.

وی در پایان سخنان خود گفت: مطلب پایانی خود را خطاب به اهالی رسانه عرض می‌کنم و آن اینکه  این جایزه برای نخستین‌بار است که در مجامع اسلامی به شکل اختصاصی پیرامون نهج‌البلاغه طراحی و ایجاد شده است، هر چند که ما در سال‌های گذشته کتاب سال ولایت را شاهد بودیم که برگزار شد، اما این جایزه تنها اختصاص به نهج‌البلاغه دارد که زین پس قرار است به شکل دوسالانه برگزار شود.

این گزارش حاکی است، حجت‌الاسلام دین‌پرور؛ رئیس بنیاد نهج‌البلاغه دیگر سخنران این نشست بود که در سخنانی با اشاره به این نکته که نهج‌البلاغه را باید اثری فراتر از یک کتاب معرفی کرد، گفت: این کتاب را باید مأخذی از مجموعه علوم الهی و انسانی دانست، منبعی لایزال از علوم الهی که هم در دوران امامت آن حضرت و در هم در دوران خلافت ظاهری ایشان به منصه ظهور رسیده است.

وی با اشاره به نهج‌البلاغه و عهدنامه مالک‌اشتر گفت: نهج‌البلاغه کتاب گمنامی نیست و آن را باید تراز حکومت علوی معرفی کرد که در طول بیش از هزار سال از گردآوری مورد استناد علماء و محققان بوده است و این امر نشان از آن دارد که این کتاب در طول اعصار از برتری ویژه‌ای نسبت به سایر کتب علوم اسلامی و دینی برخوردار است.

رئیس بنیاد نهج‌البلاغه تصریح کرد: وقتی این کتاب و فرازهایی از آن  در صحن سازمان ملل متحد مطرح می‌شود، در نتیجه کارآیی آن در دنیای امروز و در شرایطی که اغلب شاهد بروز و ظهور حکومت‌های جابرانه هستیم که علیرغم آن‌که داعیه عدالت‌محوری و عدالت‌خوانی را دارند، اما خود ناقض آن هستند، بیش از پیش ملموس است.

دکترین نهج‌البلاغه  باید در ایران نهادینه شود

وی در پایان سخنان خود با تأکید بر اینکه جمهوری اسلامی ایران باید پیام‌رسان فرامین و نصایح راستین حضرت علی(ع) در نهج‌البلاغه باشد، گفت: سال‌ها پیش یک مسلمان هنری در دانشگاهی در انگستان تز دکترایش را نهج‌البلاغه قرار داده بود و شرط مسئولان دانشگاه این بود که برای دفاع از پایان‌نامه باید در مورد انتساب نهج‌البلاغه به امام‌علی(ع) تشکیک بیاورد که او نیز مجبور به این کار شده بود؛ منظور من از طرح این ماجرا آن است که باید دکترین نهج‌البلاغه در ایران نهادینه شود تا مانعی باشد بر هر نوع سوء استفاده و سوء برداشت از آن که متأسفانه در حال روی دادن است.

قاسم درزی؛ دبیر اجرایی این جایزه دیگر سخنران این نشست بود که در ابتدا گفت: بعد از قرآن، نهج‌البلاغه نافذترین اثر مکتوب در جهان اسلامی است که تأثیر عمیقی در مخاطب خود گذاشته است و ما با برگزاری این جایزه به دنبال آن هستیم تا وحدت‌آفرینی در میان اهل سنت و اهل شیعه با استناد و تکیه بر این کتاب را قوام بخشیم.

وی ادامه داد: جامعیت نهج‌البلاغه و اینکه در هر موضوعی  نگاهی مدیریتی و راهبردی به موضوعات مختلف داشته و دارد، این امکان را پدید آورده است که با طرح مناسب آن بتوان در دوران کنونی و جهان معاصر نیز از رهنمودهای الهام‌بخش آن در بسیاری از امور استفاده لازم را به عمل آوریم.

درزی تصریح کرد: تأخیری که در برگزاری مسابقه به وجود آمد، پیامد مثبتی داشت و آن اینکه ما بعد از اعلام فراخوان بتوانیم در قالب این نشست، گزارشی هم در زمینه مشارکت داخلی و هم بین‌المللی این جایزه ارائه دهیم که خوشبختانه در عرصه بین‌الملل شواهد گواه آن است که بسیاری از مؤسسات و افراد پیرامون نهج‌البلاغه کارهای فراوانی به انجام رسانده‌اند.

ارزیابی آثار داخلی در سه بخش عمومی، تخصصی و کودکان

دبیر اجرایی جایزه «کتاب برگزیده نهج‌البلاغه» افزود: در بخش داخلی ما با تشکیل یک شورای علمی 11 نفره  که در قالب سه کمیته آموزه‌های علوی، علوم علوی و مطالعات متنی نهج‌البلاغه تقسیم‌بندی شده است، آثار را مورد رصد و ارزیابی قرار می‌دهند، مشغول به کار هستیم و فرم‌های ارزیابی را در سه بخش عمومی، تخصصی و کودکان طراحی کرده‌ایم که کارشناسان مشغول فهرست‌نگاری آنها به تفکیک بخش‌ها هستند.

وی ادامه داد: در این راستا، مراکز تحقیقاتی، کتابخانه‌های تخصصی شناسایی شده‌اند و تا به این لحظه حدود 200 اثر در دو وجه آثار داخلی و بین‌المللی به دبیرخانه جایزه واصل شده است که پیش‌بینی می‌شود این آمار تا پایان آذر یعنی آخرین مهلت ارسال آثار به یک هزار اثر برسد.

درزی تأکید کرد: یک کارگاه بین‌المللی به زبان انگلیسی با عنوان «انسان و روابط اجتماعی در سنت شیعی با تأکید بر نهج‌البلاغه» در قالب دو روز پس از برگزاری مراسم اختتامیه نیز دایر خواهد شد که با توجه به  برگزاری اختتامیه این جایزه در 8 اسفندماه سال جاری، قاعدتاً این کارگاه 9 و 10 اسفند برپا خواهد شد.

شناسایی 127 مرکز تحقیقاتی پیرامون نهج‌البلاغه در 23 کشور جهان

دبیر اجرایی جایزه جهانی «کتاب برگزیده نهج‌البلاغه» در ادامه گفت: در حوزه بین‌المللی با تشکیل یک بانک داده جهانی و کمیته بین‌المللی 127 مرکز تحقیقاتی از 23 کشور جهان که پیرامون نهج‌البلاغه کار کرده‌، شناسایی شده‌اند که البته با تمرکز بر شناسایی آثار مرتبط با نهج‌البلاغه تاکنون 300 اثر خارجی فهرست‌نگاری شده است.

وی اظهار کرد: در زمینه شناسایی صاحبان آثار، مؤلفان و مترجمان 200 نفر در خارج از ایران پیرامون موضوع این جایزه شناسایی شده‌اند، با 150 سفارت به منظور ارسال فراخوان جایزه ارتباط برقرار شده است و ما پرتال‌هایی به سه زبان نیز طراحی کرده‌ایم که در آنها فراخوان جایزه بارگذاری شده است و در سایر فضاهای ارتباطی و شبکه‌های اجتماعی نیز نسبت به تبلیغ و اطلاع رسانی این جایزه اقدامات مؤثری به انجام رسیده، مضافاً بر این از طریق ایمیل به 11 هزار نفر در سراسر دنیا نیز فراخوان این جایزه ارسال شده است.

درزی در پایان با اشاره به اینکه این جایزه مشترکاً با بنیاد سعدی برگزار خواهد شد، گفت: در عرصه بین‌الملل به اثر برتر این جایزه 30 میلیون تومان جایزه و به نفرات برگزیده هر کدام از سه کمیته این جایزه شامل نفر اول تا سوم به ترتیب 25، 20 و 15 میلیون تومان جایزه اهداء خواهد شد.

گزارش از امیرسجاد دبیریان

انتهای پیام

برچسب‌ها:

نظر شما