شناسهٔ خبر: 29916006 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: نصر-قدیمی | لینک خبر

در حاشیه دومین همایش تهران هوشمند :

تهران، شهری هوشمند دانش پایه و نوآور / جهرمی: شهر هوشمند با اقتصاد رانتی پیش نمی رود

نصر: یكی از موضوعات راهبردی چهارگانه شهرداری تهران در دوره ی جدید، در كنار راهبردهای مناسبات مدیریت شهری با حاكمیت و مدیریت منابع و مصارف، موضوع مهم " هوشمند سازی شهر و شهرداری تهران" است كه تمامی بخش های مدیریتی شهرداری تهران بنا دارند برای تحقق آن حداكثر تلاش خود را داشته باشند.

صاحب‌خبر -

به گزارش سرویس فناوری نصر، در این راستا،دومین همایش و نمایشگاه «تهران هوشمند» با حمایت همراه اول و سخنرانی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، شهردار و رئیس شورای اسلامی تهران و حضور جمعی از اعضای شورای شهر تهران، مدیران شهرداری تهران، صاحبنظران و مدیران داخلی و خارجی در برج میلاد تهران برگزار شد.

این همایش و نمایشگاه در محورهای «نقشه راه شهر هوشمند؛ از ایده تا بلوغ»، «الگوهای مشارکت ذینفعان»، «زیست بوم نوآوری در شهر هوشمند»، «حکمروایی هوشمند و تحول دیجیتال»، «پایداری و زیست پذیری هوشمند سازی شهری و نهادهای ملی» مطرح شده است و میزگردهای تخصصی با حضور بازیگران اصلی شهر هوشمند در كشور، كارگاه های ارائه محصول و معرفی خدمات، نمایشگاه جانبی با حضور شركت ها و سازمان هایی كه در این زمینه خدمت و محصولی و بخش استارت آپ های فعال در زمینه مدیریت شهری اجرایی می شود.

این نمایشگاه در فضایی بالغ بر 7۰۰ متر مربع در محوطه‌ی بیرونی مرکز همایش های برج میلاد تهران و در در مدت دو روز و هم زمان با همایش برپا شد و در جنب رویداد " تهران هوشمند"، نمایشگاهی با حضور شركت ها، سازمان ها و مجموعه هایی كه دارای محصولات قابل عرضه و یا خدمت مرتبط و یا دستاورد ویژه ای در زمینه شهر هوشمند و هوشمند سازی شهر تهران و شهرداری ها و دستگاه های مرتبط هستند برگزار شد. مجموعه هایی مانند اپراتورهای تلفن همراه، تولید كنندگان و ارائه دهندگان نرم افزارها و سخت افزارهای مرتبط به شهر هوشمند و... خواهد بود.

در مراسم آغازین این همایش محمدجواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات هم در این مراسم با تقدیر از سازمان فاوای شهرداری در آغاز حرکت به سمت هوشمندی گفت: به مرور می‌توانیم مصادیق هوشمندی را در تهران شاهد باشیم. شهرداری تهران در حال حاضر در جمع آوری و پردازش داده های شهری، هوشمند عمل می‌کند.
آذری جهرمی سپس با اشاره به توانمندی شهرداری تهران در مدیریت مدل اقتصادی شهر هوشمند گفت: با شکل‌گیری شهر هوشمند، اقتصاد هوشمند نیز شکل می‌گیرد. در این اقتصاد با آزادسازی منابع داده ای، فضای رقابتی یکسان و سالمی شکل گرفته و بخش خصوصی، اهمیت بیشتری پیدا می‌کند.
وی با بیان اینکه هوشمندسازی یعنی اطلاعات بگیریم و آنرا تحلیل کنیم تا بر اساس آن تصمیم گیری کنیم، افزود: یکی از مصادیق هوشمندسازی در کنترل وضع هواست که به لحظه شاخص های آلودگی اندازه گیری و پردازش می شود تا میزان آلودگی و علت های اصلی آن مشخص شود. 

عضو کابینه دولت تدبیر و امید با اشاره به اینکه تاکنون تصمیم گیری ها هوشمند نشده است، اظهار کرد: البته بخش عمده آن به خارج از چارچوب های شهرداری مربوط می شود هرچند فناوری اطلاعات می تواند به عنوان بخشی از راه حل باشد.

آذری جهرمی با بیان اینکه در مورد مشکلات مربوط به آلودگی هوا سرویس های اشتراکی می تواند بخشی از راه حل باشدتا بسیاری از ترددهای زاید حذف شود، تصریح کرد: دولت الکترونیک به عنوان راه حل این مشکلات در حوزه فناوری اطلاعات به شمار می رود.

وی با اشاره به حوزه کنترل ترافیک شهری که با استفاده از تعداد زیادی از دوربین صورت می گیرد، افزود:دیگر همچون سابق به حضور تعداد زیادی از ماموران راهنمایی و‌رانندگی در خیابان ها نیاز نیست که این یعنی به سمت مدیریت هوشمند در حال حرکت هستیم.

وزیر جوان کابینه دوازدهم با تاکید بر اینکه هنوز به پارامترهای زیادی نیاز است تا اطلاعات را به صورت هوشمند دریافت و پردازش کنیم و بر اساس آن تصمیم بگیریم، خاطرنشان کرد: امروز با استفاده از سنسورها و عکس های ماهواره ای می توان میزان و نوع پوشش گیاهی مناطق مختلف را اندازه گیری کرد و هر روز را به نسبت روز قبل و این فصل را به فصل قبل مقایسه کرد و تحلیل ارائه داد. این در حالی است که گاهی قطع یک درخت سبز به جنجال رسانه ای تبدیل می شود در شرایطی که قطع هزاران درخت در سوی دیگر دیده نمی شود، که با امکانات ماهواره ای می توان از موضوع آگاه شد.

وزیر ارتباطات با بیان اینکه هنوز اطلاعات زیادی هست که جمع آوری نمی شود و از ابزارهای فناوری اطلاعات به عنوان یک راه حل بهره گرفته نمی شود، گفت: آفتی که امروز وجود دارد این است که اگر با استفاده از خدمات هوشمند دولت الکترونیکی و ترویج حمل و‌ نقل اشتراکی به رفع ترافیک و آلودگی هوا کمک شود،مورد توجه قرار نمی گیرد و حتما باید برج و بارویی ساخته شود تا بگویند فلانی خوب کار کرده است.

 وی با تاکید بر اینکه شهر هوشمند اقتصادی است که نمی توان نسبت به آن بی تفاوت بود، افزود: امروز شرکت های دانش بنیان زیادی هستند که شکل گرفته اند و سنسورهای اینترنت اشیا درست می کنند و یا در زمینه طراحی و تولید سکوهای داده های کلان و‌ هوش مصنوعی فعالیت دارند که بازارهای آن حوزه های شهر هوشمند است و باید در مورد آن شاخص گذاری کنیم و بدانیم امروز چند خانه هوشمند در تهران داریم و سال آینده چند خانه هوشمند باید در تهران داشته باشیم.

عضو کابینه دولت تدبیر و امید با بیان اینکه نیاز نیست شهرداری ها در زمینه ساخت خانه های هوشمند سرمایه گذاری کند، اظهار کرد: اگر شهرداری به بخش خصوصی که اقدام به ساختن خانه های هوشمند می کنند تخفیفاتی دهد، مدل اقتصادی آن شکل می گیرد و‌بخش خصوصی آنرا پیش می برد.

آذری جهرمی با اعلام این هشدار که اقتصاد هوشمند نباید به صورت رانت فقط در اختیار چند شرکت و‌بخش باشد، ادامه داد: اقتصاد هوشمند نباید رانتی پیش برود.آزادسازی داده ها از اهمیت بسیاری برخوردار است و شاید نیاز باشد که مقررات بازنگری شود تا اطلاعات در اختیار همه کسب و‌کارها قرار گیرد.

عضو‌کابینه دوازدهم به اشاره به سه ضلع شهر هوشمند یکی از اضلاع مورد نیاز را زیرساخت آن دانست و اظهار کرد: در این حوزه وزارت ارتباطات زیرساخت لازم را فراهم می کند با همکاری شهرداری تهران کارهایی انجام داده اند تا از منابع برای توسعه زیرساخت ها بهتر استفاده کنیم.

وزیر جوان کابینه دولت تدبیر و امید دومین ضلع هوشمندسازی را سامانه های هوشمند دانست و گفت: اگر امروز شهرداری تهران به دولت الکترونیک وصل شود تحول بزرگی برای ارایه سرویس ها ایجاد می شود.

آذری جهرمی با تاکید بر اینکه دولت الکترونیکی دیگر شعار نیست و‌مصداق هایی از آن را روی میز داریم، تصریح کرد: با پیوستن شهرداری به دولت الکترونیکی ارایه بسیاری از خدمات و اطلاعات به مردم تسریع می شود.

عضو کابینه دولت تدبیر و امید سومین و مهمترین ضلع هوشمندسازی را شهروند هوشمند اعلام کرد و‌گفت: شهر هوشمند شهروند هوشمند می خواهد.برای ارتقای هر شهروند در استفاده از سرویس های هوشمند نیاز به آموزش هست که با یک برنامه مشترک میان وزارت ارتباطات و شهرداری قابل انجام است. 

وزیر ارتباطات ادامه داد:متاسفانه شهروندان ما نمی دانند حقوق شهری خود را چگونه باید پیگیری کنند و اگر تخلفی در شهر ببینند نمی دانند چگونه باید آنرا گزارش کنند. از اینرو باید یک برنامه مدون آموزشی با توجه به ظرفیت شهرداری مثل فرهنگ سراها شکل بگیرد تا مردم با حقوق شان بیشتر آشنا شوند.

وی تصریح کرد: خدمات هوشمند را مردم می بینند و احساس می کنند و قدردان آن هستند چرا که آرامش شهروندان باآگاهی و فناوری اطلاعات بدست می آید.

محسن هاشمی رفسنجانی رئیس شورای شهر تهران نیز  در  این مراسم گفت: خوشبختانه استفاده بهینه از فناوری اطلاعات در اداره شهر ارتباط مستقیمی با شعارهای شورای شهر تهران دارد. انتظار عمومی این است که برای شفاف‌سازی و آگاهی افکار عمومی در مدیریت شهر مسیری را طی کنیم که شعارهای داده شده محقق شود.

وی با اشاره به راه‌اندازی سامانه شفافیت، یکی از راه حل‌های جدی برای مبارزه با فساد را هوشمندسازی دانست و گفت: امیدواریم حرکت به سمت هوشمندسازی شهر با توسعه اقتصادی و رونق کسب و کار همراه باشد. خوشبختانه هم اکنون در شهرداری تهران حدود 170 سامانه برای مدیریت شهری ایجاد شده که امیدواریم رو به توسعه و استفاده بهینه باشد.

محمد فرجود، مدیر عامل سازمان فاوای شهرداری تهران با اشاره به برنامه‌هایی که طی همایش سال گذشته تاکنون انجام شده است، گفت: ما نگاه خود را در گام اول و در فاز برنامه‌ریزی بر چالش‌های شهر متمرکز کرده‌ایم. در این مسیر از نظر مدیران ارشد شهری بهره بردیم و تعاریف و اسناد پشتیبان را در اختیار عموم گذاشتیم. 

فرجود در ادامه با تاکید بر اینکه شهر هوشمند تنها در فناوری اطلاعات خلاصه نمی‌شود، گفت: برای تحقق شهر هوشمند به جز فناوری، مسیر تحول فرهنگی و زیرساختی را برای ارتقای زندگی شهروندان، پیش رو داریم.

مدیرعامل سازمان فاوای شهرداری تهران سپس بر نهادینه کردن تصمیم گیری مبتنی بر داده، تاکید کرده و گفت: تشریح برنامه تهران هوشمند، اعمال راهبردهای آن و ضرورت شفافیت و تصمیم‌گیری از مهمترین اقدامات مدیریت شهری در مسیر هوشمندسازی است.

وی همچنین مهمترین رکن هوشمندی را مشارکت شهروندان در مدیریت شهری دانست و با اشاره به گشایش اولین مرکز توسعه فناوری‌های شهر هوشمند با مشارکت دانشگاه صنعتی شریف گفت: توسعه نوآوری در شهر نیازمند مشارکت و حمایت است. در طول سال گذشته و با شروع برنامه تهران هوشمند، سعی کردیم با سایر شهرها و نهادهای دولتی، بخش خصوصی، شرکت‌های دانش بنیان و نوآور، مدیران ارشد شهری، دانشگاه ها و صاحب نظران و فعالین این عرصه در سطح بین المللی تعامل و مشارکت داشته باشیم. امیدواریم که این مشارکت ثمربخش باشد.


پیروز حناچی با اشاره به اینکه المان‌های یک شهر هوشمند باید کاربرپسند باشد، تاکید کرد: امیدواریم فصل جدیدی برای همه شهرداری‌های کشور آغاز شود. بحران‌های زیادی در تهران وجود دارد که با هوشمندسازی می‌تواند حل و فصل شود. یادمان نرود که زلزله در کمین پایتخت است و همراه ماست و ما باید یاد بگیریم با کمک فناوری چگونه با آن برخورد کنیم تا صدمه کمتری ببینیم.

حناچی تصریح کرد: تاکنون در حل کردن مشکلات شهر کمتر به سراغ مردم رفتیم و باید این رویه را عوض کرد.

وی با بیان اینکه در تعریف شهر هوشمند و شهر الکترونیک باید تمایز قائل شویم افزود: واژه هوشمندی  بسیار سنگین‌تر از چیزی کهبه نظر می‌رسد. از این رو، ما باید منابع جدیدی را در شهر تعریف کنیم.

وی در ادامه با بیان اینکه هوشمندسازی تهران نه یک پروژه کوتاه مدت بلکه یک فرآیند میان مدت و حتی بلندمدت است گفت: برنامه‌ریزی، ترویج و آگاه‌سازی ذی‌نفعان هوشمندسازی در بخش پایلوت توسعه هوشمندسازی در یک یا چند بخش و توسعه فراگیر، مراحلی هستند که میتوان برای هوشمندسازی متصور‌شد.
شهردار تهران ابراز امیدواری کرد که در آینده در زمینه بلاکچین و انشعابات آن اقدامات مفیدی انجام شود.
در این مراسم تفاهم‌نامه همکاری در زمینه‌های ارتباطات، فناوری اطلاعات و هوشمندسازی به امضای وزیر ارتباطات  وفناوری اطلاعات و شهردار تهران رسید و با حضور دکتر حناچی و مهندس آذری جهرمی تمبر یادبود این همایش باطل شد.
رونمایی از دو سامانه "داده‌باز" و "با هم"  و کتاب " آموخته‌ها و مسیر فرارو"ی تهران هوشمند از دیگر برنامه‌های این مراسم بود که با حضور شهردار تهران و وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و با توضیحات گردآوردندگان این سامانه صورت گرفت.
در نخستین روز از این همایش ۱۱ نشست تخصصی و کارگاه با حضور مدیران شهری، اجرایی، متخصصان و صاحب‌نظران داخلی و خارجی در حوزه‌های مختلف شهری، هوشمند‌سازی، اجتماعی و نوآوری در سالن‌های مختلف مجموعه برج میلاد تهران  برگزار شد.

امیر بیات، دبیر اجرایی دومین همایش و نمایشگاه بین المللی تهران هوشمند با اعلام این خبر گفت: امسال نیز همانند سال گذشته، میزبان جمعی از فعالان و متخصصان دولتی و بخش خصوصی از کشورهای مختلف در حوزه شهر هوشمند هستیم.

به گفته بیات، آندری بلوزروف، مشاور استراتژی و نوآوری مسکو و دمیتری کاراندین، مدیر پروژه آزمایشگاه هوشمند این شهر با حضور در ایران و شرکت در این همایش به انتقال تجربیات خود در خصوص روند توسعه شهر هوشمند در مسکو و چالش‌ها و فرصت‌های آن، مسیر رسیدن به شهر هوشمند و پروژه آزمایشگاه شهر هوشمند مسکو سخنرانی خواهند کرد.


وی افزود: همچنین در این دوره از همایش، مدعوینی از سوییس، اسپانیا و هلند در قالب کارگاه‌های تخصصی به انتقال تجربیات خود در زمینه حرکت به سمت شهرهای هوشمند خواهند پرداخت.  فرانسس دومینگو، مدیر توسعه کسب و کار شرکت Worldsensing اسپانیا در کارگاهی آموزشی، در حوزه بهبود ترافیک با کمک پلتفرم جابجایی هوشمند سخن خواهد گفت. لارس مینث، مدیر عامل Quantusec سوییس و عضو شورای جهانی شهرهای هوشمند نیز در کارگاه تاب آوری ساختارمند در شهر هوشمند که در روز دوم همایش برگزار می‌شود، به ارائه تجربیات سوییس در پیشگیری و واکنش سریع در مواقع اضطراری خواهد پرداخت. همچنین آنتون لامبرتوس بوش، مدیرعامل شرکت MOVE Mobility هلند، در کارگاهی جانبی در خصوص بهبود ترافیک شهری به کمک تحلیل کلان داده صحبت خواهد کرد.

انتهای پیام/

نظر شما