شناسهٔ خبر: 29915707 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

اتحادیه اروپا باید خود را برای برگزیت بدون توافق آماده کند

صاحب‌خبر -

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما به نقل از خبرگزاری فرانسه، ناتالی لوآزو وزیر امور اروپایی فرانسه روز سه شنبه در بروکسل تاکید کرد اتحادیه اروپا باید خود را برای برگزیت بدون توافق ( خروج انگلیس از اتحادیه اروپا بدون انعقاد توافق میان دو طرف) آماده کند.

توافق اولیه ای که میان مقامات لندن و بروکسل در خصوص برگزیت حاصل شده تنها توافق ممکن است و اتحادیه اروپا باید خود را برای برگزیت بدون توافق آماده کند.
یک روز پس از آن که ترزا می نخست وزیر محافظه کار انگلیس رای گیری در پارلمان کشورش را درباره توافق میان لندن و بروکسل درباره برگزیت به تعویق انداخت، وزیر امور اروپایی فرانسه برای شرکت در نشستی با همتایان اروپایی خود به بروکسل سفر کرد. قرار بود رای گیری پارلمان انگلیس درباره برگزیت روز سه شنبه برگزار شود.
ترزا می سفر دوره ای خود را به کشورهای مختلف اروپایی آغاز کرده است به امید این که بتواند پیش از برگزاری نشست سران اروپا که برای روزهای پنجشنبه و جمعه آینده در بروکسل برنامه ریزی شده است، از بیست و هفت کشور عضو اتحادیه اروپا درباره برگزیت امتیازات بیشتری بگیرد و به این ترتیب پارلمان کشورش را به تصویب توافق برگزیت متقاعد سازد.
وزیر امور اروپایی فرانسه گفت:" ما از تعویق رای گیری درباره برگزیت در مجلس عوام انگلیس بسیار نگران هستیم. ما برای رسیدن به این توافق امتیازات زیادی به انگلیس دادیم و اوضاع سیاسی فعلی انگلیس ربطی به ما ندارد."
 ناتالی لوآزو ادامه داد سران کشورهای اروپایی در نشست پنجشنبه و جمعه آینده خود در بروکسل درباره اوضاع سیاسی کنونی در انگلیس گفتگو و تبادل نظر خواهند کرد. در این شرایط وظیفه ما این است که خود را برای یک برگزیت سخت یا بدون توافق آماده کنیم چرا که با توجه به اختلافات موجود در پارلمان انگلیس درباره برگزیت، این فرضیه‌ به هیچ وجه دور از ذهن نیست.
به رغم همه تلاشهایی که ترزا می نخست وزیر انگلیس برای متقاعد ساختن نمایندگان پارلمان از همه احزاب از جمله حزب محافظه کار برای حمایت از توافق نامه برگزیت انجام داده است، سرنوشت این سند در هاله ای از ابهام است و تصویب آن در رای گیری پارلمان انگلیس به هیچ وجه تضمین شده نیست. اصلی ترین علتی که ترزا می این رای گیری را به تعویق انداخت، دو دستگی‌ نمایندگان پارلمان است. اگر پارلمان انگلیس توافق نامه برگزیت را رد کند دولت ترزا می بیست و یک روز فرصت خواهد داشت تا مشخص کند در مرحله بعدی چه تدبیری اتخاذ خواهد کرد.
وزیر امور اروپایی فرانسه ادامه داد:" من شخصا بسیار نگران اوضاع هستم. برگزیت بدون توافق خبری بسیار بد برای انگلیس است و پیامدهایی نیز برای فرانسه خواهد داشت. ما برای رویارویی با پیامدهای آن آماده هستیم. مجمع ملی فرانسه دوشنبه شب سندی را تصویب کرد که به دولت اجازه می دهد برای مقابله با پیامدهای برگزیت تدابیر لازم را اتخاذ نماید."

نظر شما