شناسهٔ خبر: 29915303 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

اهمیت زیر ساخت‌ها و فناوری‌های نوین در شهر هوشمند

تهران- ایرنا- زیرساخت ها و فناوری های نوین در شهر هوشمند عنوان یکی از پنل ها در حاشیه دومین همایش بین المللی تهران هوشمند است که کارشناسان در آن بایسته هایی را همچون نیروی متخصص، توجه به گسترش هوش مصنوعی، جایگاه اپراتورها و ضرورت حمایت از اجرای پروژه های بزرگ IOT ارائه کردند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار علمی ایرنا، برج میلاد از دیروز -دوشنبه- به مدت دو روز میزبان دومین همایش بین المللی تهران هوشمند و پنل هایی است که در حاشیه آن با حضور کارشناسان و فعالان حوزه برگزار شده است.
مهندس آرش بهگو مدیرکل طراحی و بهینه سازی هسته شرکت ایرانسل، مهندس بابک قالیچی ار همراه اول و دکتر اسماعیل ثنایی از مدیران با سابقه در حوزه فناوری های نوین از جمله شرکت کنندگان در پنل زیر ساخت‌ها و فناوری‌های نوین در شهر هوشمند بودند که در ادامه آن دکتر محمد فرجود مدیرعامل سازمان فاوای شهرداری نیز به جمع سخنران ها اضافه شد و به سوالات پاسخ داد.
دکتر روحانی نژاد که دبیری این پنل را برعهده داشت در خلال صحبت های اعضای پنل،برای عملیاتی شدن بحث سوالاتی را مطرح کرد.

** حکمرانی هوش مصنوعی
دکتر ثنایی در آغاز سخنان خود به افق فراروی آی سی تی با حضور مسلط هوش مصنوعی اشاره کرد و افزود: گوگل اعلام می کند که در 10 سال گذشته، درگیر نسل های مختلف موبایل و داده ها بودیم اما در 10 سال آینده حاکمیت هوش مصنوعی در تمام زمینه ها نقش اصلی را ایفا خواهد کرد.
وی ادامه داد: مانع مرتبط با هوش مصنوعی در کسب و کار، مهارت تخصصی است. کل دنیا و بالطبع کل ایران افراد متخصص و کارکرده در این زمینه کم دارند چرا که برخی داده ها برای عموم قابل انتشار نیستند که امیدوارم با نظارت وزارت ارتباطات این مسئله حل شود و دیتاهایی که از دل آن کسب و کارهای مختلف بیرون می آید در دسترس قرار گیرد.
ثنایی در ادامه به پنج سرفصل اصلی و مهم در 10 سال آینده در حوزه هوش مصنوعی اشاره کرد و گفت: سلامت، بازاریابی، سبک زندگی، حمل و نقل و مالی است و علاقمندان به این حوزه باید روی این سرفصل ها کار کنند. اتفاق بزرگی بین نسل چهارم به نسل پنجم رخ می دهد که کسب و کار ما را متحول خواهد کرد. یکی از بحث ها مدت زمان پاسخ است. زمانی که در شهر هوشمند ماشین های بدون راننده باشند، باید اطلاعات راس زمان مقرر به آن ها برسد، نه حتی نیم ثانیه کمتر. این سرفصل پاسخگویی است.

** تامین زیرساخت ها
مبحث بعدی را مهندس بهگو مدیرکل طراحی و بهینه سازی هسته شبکه ایرانسل ارائه کرد: بحث ما درباره فناوری های نوین و خصوصا زیرساخت های مربوط به آنهاست. فرض کنیم اگر قرار باشد شبکه ای به واقعیت افزوده - Augmented reality- خدمات ارائه دهد، باید زیرساخت های قدرتمندی داشته باشد. مثلا اگر تعدادی توریست وارد کشوری شدند و خواستند با تور مجازی سفر کنند، زیرساخت برای ارائه خدمات به آن ها باید مهیا باشد.
وی در پاسخ به این پرسش که زنجیره تامین هوشمند چه کاربردی دارد، گفت: در ارتباط با یکی از مزایای هوشمندسازی می توان به کاهش سفرهای درون شهری اشاره کرد، به این که نیاز نیست افراد برای هر کاری از خانه خارج شوند. انبارداری هوشمند باعث می شود حمل و نقل کالا به صورت هوشمند و بدون فوت وقت انجام شود. خدمات عمومی هوشمند که تمام خدمات شهری را برعهده می گیرد، مدیریت سوخت از طرق مختلف مانند دوچرخه های اشتراکی و... از جمله مزایای زندگی در شهر هوشمند است.
«ما باید ببینیم مشتری چه چیز از ما می خواهد. متوجه شده ایم در راستای مسائل کلیدی، شهرداری و مجموعه فاوا یکسری طرح هایی دارند که این طرح ها در خصوص جابه جایی و کیفیت زندگی است. زیرساخت های جدی که در این خصوص وجود دارد، یکی ارتباطات است و دیگری اطلاعات. با این اوصاف نیازهایی به وجود می آید. برخی نیاز به پایداری در شبکه دارند، برخی سرعت متفاوتی مد نظرشان است و تراکم خاصی از کاربر می خواهند. باید این نیازها برطرف شوند.»

*شهر هوشمند و نیاز به نیروی متخصص
مهندس قالیچی از شرکت همراه اول هم در این نشست گفت: تعریف های متعددی از هوشمندی در این نشست ها انجام شده، اما این تعریف بیشتر زمینه مکانیزاسیون و اتوماسیون است تا شهر هوشمند. ما در حال حاضر با همین میزان اطلاعاتی که داریم می توانیم کارهای دیتایی زیادی انجام دهیم. فکر می کنم هوشمند سازی شهر بیش از آن که نیاز به اپراتورها داشته باشد، نیاز به آی تی پلیرها دارد. ما خیلی از زیرساخت ها را داریم اما کسی را که بتواند روی این موارد هوشمندی سوار کند نداریم. این چالشی است که سازمان فاوا به آن فکر می کند و در گفت و گوهایی که داشتیم بارها به آن پرداخته شده است. باید سعی کنیم به جای این که مدام راجع به یک چیزی صحبت کنیم، برای کار کردن در جهت آن قدم برداریم. مثل IOT که مدت هاست راجع به آن صحبت می شود و آن قدر آن را شنیده ایم که فکر می کنیم خیلی کارها در این حوزه انجام داده ایم، در حالی که این طور نیست و حتی در برخی موارد در حال عبور از آن هستیم.

**تکلیف اپراتورها در هوشمندسازی معلوم شود
فرجود مدیر سازمان فاوا شهرداری نیز گفت: خلاهایی وجود دارند که احتمال دارد مانع از رشد مناسب هوشمندسازی شوند. در برخی موارد نمی توان از پروژه ای توقع مالی داشت، اما در مقابل پروژه هایی تعریف می شوند که هزینه ها را کاهش می دهند و اگر بتوان مدلی پیدا کرد که منجر به صرفه جویی برای سرمایه گذاران شود و بازگشت پول داشته باشد می توان از فضای صرفا پیمانکاری کارفرمایی بیرون آمد.
وی در ادامه گفت: به نظر من باید موضع اپراتورها در هوشمندسازی مشخص شود. این که تمایل دارند در چه قسمتی ورود کنند و در کدام قسمت دخالتی نداشته باشند. این کار باعث می شود اگر کسی سراغ سازمان فاوا آمد تا طرحی ارائه کند بتوانیم به او بگوییم هر کدام از اپراتورها چه زیرساختی برای طرح مورد نظر او مهیا می کنند.»
وی ادامه داد: نگاه ما این است که برای شروع اقدام جدید، چارچوب‌های درست آن را از ابتدا مشخص کنیم. اگر تعاریف و نیازها درست عنوان شده باشد بازیگران این حوزه و بخش خصوصی یکدیگر را پیدا خواهند کرد. وظیفه بخش حاکمیتی نیز تعیین درست چارچوب‌ها و حرکت در این مسیر است.
فرجود بحث را با این موضوع به پایان رساند: انجام پروژه‌های بزرگ حوزه IOT که بسیاری از آنها در حوزه شهر هوشمند تعریف می‌شود باید مورد حمایت قرار گیرد. البته برخی پروژه ها نیز ذاتا باعث کاهش هزینه‌ها و صرفه جویی می‌شود و می‌توان مدلی طراحی کرد که از این منابع در جای درست استفاده کرد.
همایش بین المللی تهران هوشمند که از دیروز در برج میلاد شروع شده است امروز پایان می یابد.
در این همایش 10 نشست تخصصی با موضوع شهر هوشمند برگزار شد که از جمله محورهای آنها «نقشه راه شهر هوشمند؛ از ایده تا بلوغ»، «الگوهای مشارکت ذینفعان»، «زیست بوم نوآوری در شهر هوشمند»، «حکمروایی هوشمند و تحول دیجیتال»، «پایداری و زیست پذیری هوشمند سازی شهری و نهادهای ملی» اعلام شده است.
علمی*م.ش*2017

نظر شما