شناسهٔ خبر: 29914447 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: وزارت علوم، تحقیقات و فناوری | لینک خبر

حجم صادرات محصولات دانش بنیان در سال ۹۶ به ۲۶۰ میلیون دلار رسید

معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و رئیس ستاد ملی پژوهش و فناوری کشور، برنامه های هفته ملی پژوهش و فناوری سال ۱۳۹۷ را تشریح کرد و گفت:‌ یکی از تفاوت های برنامه های امسال که از روز شنبه ۲۴ آذرماه آغاز می شود، اعلام تقاضاها و مشکلات دستگاه های اجرایی برای جلب مشارکت دانشگاه ها و محققان است.

صاحب‌خبر -

به گزارش اداره کل روابط عمومی وزارت علوم، دکتر مسعود برومند روز سه شنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه اعلام کرد: براساس آمارهای موجود میزان صادرات محصولات دانش بنیان از ۲۳۰ میلیون دلار در سال ۹۶ به ۲۶۰ میلیون دلار در سال ۹۷ رسیده است.
وی در تشریح برنامه های هفته پژوهش و فناوری تصریح کرد: از دیگر تفاوت های برنامه های امسال، برگزاری نمایشگاه به صورت مشترک با معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و همزمان با نمایشگاه تجهیزات آزمایشگاهی ساخت داخل در راستای هم افزایی و استفاده از توانایی های یکدیگر است که این نمایشگاه از ۳ تا ۶ دی ماه برگزار خواهد شد.
رئیس ستاد ملی پژوهش و فناوری گفت: در اولین روز هفته پژوهش و فناوری، زنگ نمادین پژوهش در یکی از دبیرستان های منطقه هفت تهران نواخته می شود و از ۲۱ دانش آموز برگزیده در زمینه پژوهش تجلیل می شود. همچنین دانش آموزان می توانند از دانشگاه ها و مراکز پژوهشی بازدید و با محیط آکادمیک آشنا شوند.
وی برنامه محوری روز یکشنبه ۲۵ آذرماه را «تجلیل از پژوهشگران و فناوران کشور» اعلام کرد و گفت: در این آیین از استانداران حامی پژوهش در کشور تجلیل و نشست معاونان پژوهشی دانشگاه ها و پژوهشگاه های کشور با موضوع بودجه سال ۱۳۹۸ و تعامل با صندوق نوآوری و شکوفایی در محل اجلاس سران برگزار می شود.
معاون پژوهش‌وفناوری وزیر علوم روز دوشنبه ۲۶ آذرماه را "روز پژوهش، فناوری و چالش‌های ملی" ذکر کرد و گفت: در سومین روز هفته ملی پژوهش و فناوری هر یک از دستگاه‌های اجرایی نشستی با محوریت پژوهش و فناوری به منظور حل مشکل موجود در آن دستگاه برگزار می‌کنند.
وی همچنین برگزاری "جشنواره هنری پژوهش" را از دیگر برنامه‌های این روز نام برد و افزود: از سوی دبیرخانه شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری جشنواره هنری پژوهش در بخش‌های دانش‌آموزی و دانشجویی برگزار شد که از میان ۲۴۵۰ اثر ارسال شده، روز دوشنبه برگزیدگان آن معرفی خواهند شد.
دکتر برومند با بیان اینکه روز سه‌شنبه، ۲۷ آذرماه "روز پژوهش، فناوری، علوم انسانی و هنر" نام‌گذاری شده است، اظهار کرد: در این روز نشست هایی در زمینه پژوهش‌های علوم انسانی در دانشگاه علامه طباطبایی و پژوهش در هنر در دانشگاه هنر اصفهان برگزار می‌شود.
به گفته وی، آخرین روز از هفته ملی پژوهش در روز چهارشنبه، ۲۸ آذر ماه برگزار می‌شود که با نام "پژوهش، فناوری و مسئولیت های اجتماعی" نامگذاری شده است و در این روز نشستی با مدیران روابط بین‌الملل دانشگاه‌ها با موضوع روند اجرایی طرح‌های مشترک با دانشگاه های خارج در دانشگاه کاشان برگزار می‌شود.
معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم در پاسخ به خبرنگاران، با اشاره به وضعیت بودجه‌های حوزه پژوهشی در لایجه بودجه سال ۹۸ با بیان اینکه در این زمینه هماهنگی های خوبی با سازمان بودجه و برنامه صورت گرفته است، گفت: این هماهنگی موجب اتفاق های خوبی شده است به گونه‌ای که امیدواریم در بودجه سال ۹۸ بودجه پارک‌های علم وفناوری تا ۷۳ درصد رشد داشته باشد که این میزان بالاترین میزان رشد بودجه پارک‌ها به شمار می‌رود.
وی با بیان اینکه در لایحه پیشنهادی دولت که باید به تصویب مجلس شورای اسلامی برسد در حوزه پژوهشی رشد ۱۷ درصدی اعتبارات داریم، خاطر نشان کرد: در این لایحه بودجه دانشگاه با ۱۴ درصد رشد نسبت به سال گذشته در نظر گرفته شده است.
دکتر برومند با اشاره به میزان بودجه های اختصاص یافته در قانون بودجه سال ۹۷، افزود: بودجه پژوهشی سال ۹۷ تاکنون به میزان ۷۲ درصد اختصاص یافته است و با جلسات متعددی که با سازمان برنامه و بودجه داشتیم قول مساعد دریافت کردیم که تا پایان سال جاری ۱۰۰ درصد اعتبارات بخش پژوهش محقق شود.
وی با بیان اینکه ما به صداقت سازمان برنامه و بودجه در این زمینه اعتقاد داریم، یادآور شد: در سال گذشته ۱۰۰ درصد اعتبارات دانشگاه ها محقق شد ولی ۱۰۰ درصد اعتبارات پارک‌ها اختصاص داده نشد.
دبیر کل شورای عالی عتف گفت: تجاری کردن دانش، کاربردی کردن علوم و تولید ثروت از مقاله های علم و پژوهشی نیازمند سرمایه گذاری مالی است تا بتوانیم از مزایای رشد علمی در منطقه که از اهداف کلان نظام است در بخش اقتصادی نیز بهره مند شویم.

معاون وزیرعلوم از حمایت ۱۳ میلیارد تومانی از شرکت های دانش بنیان در سال ۹۲ خبر داد و گفت: در سال جاری این میزان به ۴۳ میلیارد تومان رسیده است.
وی همچنین میزان فروش محصولات دانش بنیان در پارک‌های علم وفناوی را ۸ هزار میلیارد تومان ذکر کرد وافزود: تعداد شرکت‌های زایشی از ۱۰۸ شرکت در سال ۹۵ به ۱۶۱ شرکت در سال جاری افزایش یافته است.
دکتر برومند با بیان اینکه یک سوم شرکت‌های دانش بنیان در پارک‌ها مستقر شده اند، اضافه کرد: براساس آمارهای موجود میزان صادرات محصولات دانش بنیان از ۲۳۰ میلیون دلار در سال ۹۵ به ۲۶۰ میلیون دلار در سال ۹۶ رسیده است.
وی همچنین از اعطای گرنت فناوری به محققان و شرکت های دانش بنیان در سال ۹۸ خبر داد و گفت: در این طرح پارک‌های علم و فناوری با همکاری دانشگاه‌ها، مقالاتی را که قابلیت تبدیل شدن به فناوری دارند، انتخاب و برای تبدیل ایده علمی به محصول سرمایه گذاری می گنند.
معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم با اشاره به عملکرد دستگاه ها در زمینه اختصاص یک درصد اعتبارات پژوهشی گفت: از این محل ۸۵ میلیارد تومان به امر پژوهش اختصاص یافته که در این زمینه وزارت نفت و بهداشت بیشترین عملکرد را داشته اند.
م.ع ۶۰/ ر.ب ۴۵

نظر شما