شناسهٔ خبر: 29913490 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

بسته اخبار سیاسی ۲۰ آذر

تبادل نظر سران قوا درباره مسایل روز/تاکید رهبری برای برگزاری بزرگداشت شهدا

بررسی وضعیت بازار خودرو در کمیسیون اصل ۹۰، صادرات ۷۵ میلیون تنی ایران، تاکید رهبری برای برگزاری بزرگداشت شهدا، تبادل نظر سران قوا درباره مسایل اقتصادی و سیاسی کشور و منطقه‌ از جمله گزیده اخبار سیاسی شبستان در سه شنبه ۲۰ آذرماه است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری شبستان،  بررسی وضعیت بازار خودرو در کمیسیون اصل ۹۰، صادرات ۷۵ میلیون تنی ایران، تاکید رهبری برای  برگزاری بزرگداشت شهدا، تبادل نظر سران قوا درباره مسایل اقتصادی و سیاسی کشور و منطقه‌ از جمله گزیده اخبار سیاسی شبستان در سه شنبه ۲۰ آذرماه است که می‌توانید مشروح آن را در لینک‌های زیر بخوانید.

تک نرخی شدن ارز جلوی فساد را می گیرد

«محمد حسن نژاد» در گفت و گو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری شبستان در مورد قیمت دلار در لایحه بودجه 98 گفت: اگر مجلس و دولت به دنبال حل مشکلات مردم هستند باید قیمت دلار در لایحه بودجه 98 را همان قیمتی که در بازار در حال معامله شدن است تعیین کنند و یا اگر قیمت بازار را قبول ندارند لاقل قیمتی که در حال حاضر در بازار نیما است را تعیین کنند.

این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس اظهار داشت: دولت اگر می خواهد به کالاهای اساسی سوبسید دهد نباید به این کالاها دلار سه هزار و 700 تومانی اختصاص دهد بلکه باید دلار را در بازار آزاد بفروشد و وارد کننده نیز با همان دلار آزاد اجناس را وارد کند و ما به تفاوت کالاهای سوبسیدی را به حساب وارد کننده بریزد.

وی ادامه داد: اینکه قیمت دلار را با قیمتی غیر از آنچه که در حال حاضر در بازار معامله می شود تعیین کنیم باعث فساد می شود یعنی عده ای به جای اینکه به دنبال تجارت و کار باشند به دنبال این خواهند بود که ارز دولتی دریافت کنند و بعد اجناس را با قیمت دلار آزاد در بازار به مردم عرضه کنند.

 

صادرات ۷۵ میلیون تنی ایران در ۸ ماه/رشد صادرات غیرنفتی

«محمدرضا مودودی» درخصوص صادرات غیرنفتی کشورمان در سال جاری در بخش خبری ساعت 21 شب گذشته (دوشنبه 19 آذرماه) شبکه یک سیما گفت: «در ۸ ماهه امسال صادرات غیرنفتی از مرز ۳۱ و نیم میلیارد دلار عبور کرده و ۱۳ درصد افزایش داشته است. در این مدت 29 و نیم میلیارد دلار واردات داشتیم که با این حساب تراز تجاری ما 2 میلیارد دلار به نفع صادرات، بهبود یافته است.»

سرپرست سازمان توسعه تجارت حوزه پتروشیمی، میعانات گازی و دیگر کالاهای صنعتی، مصرفی و کشاورزی را جزو بیشترین میزان حجم صادرات عنوان کرد و در تشریح میزان صادرات هر بخش گفت: «در محصولات پتروشیمی رشد 37 و نیم درصد و دیگر کالاها بیش از 17 و نیم درصد از نظر ارزش، رشد صادرات داشتیم.»

وی با بیان اینکه صادرات ما به عراق طی هشت ماهه گذشته رشد 66.5 درصدی داشت درباره حجم صادرات کشورمان به سایر کشورها نیز گفت: «در این مدت صادرات ما به چین بیش از 17.5 درصد، امارات بیش از 26 درصد، افغانستان 25 درصد رشد داشت و نسبت به هند منفی 10 درصد بود.»

 

خودرو گران شد

پس از آنکه ایران خودرو ۴ عدد از محصولات خود را به قیمت ۵ درصد کمتر از بازار ارائه کرد، حالا وزیر صمت اعلام کرده که قیمت خودروی خودرو سازان داخلی به همان میزان گران می شود.

بنابراین گزارش، «رضا رحمانی» گفته که عرضه خودرو با قیمت نزدیک به حاشیه بازار استمرار می یابد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت افزوده مقرر است خودروسازان در هر بار عرضه محصولات قیمت را پنج درصد دیگر پایین تر از قیمت های قبلی ارائه کنند.

این در حالی است که او چند هفته گذشته در حاشیه جلسه هیات دولت اعلام کرده بود که قیمت خودرو ۵ درصد کمتر از حاشیه بازار توسط خودرو سازان امکان ندارد.

 

گسترش رویش‌های انقلاب موجب شکست دشمن می شود

حضرت آیت الله خامنه ای با بیان اینکه رویش‌های انقلاب در سراسر کشور محسوس است، افزودند: با تلاش و گسترش این رویش‌ها، دشمن در تهاجم به معنویات نیز همچون جنگ سخت، شکست خواهد خورد.

 

هدف دشمن از تحریم‌ها ایجاد بی‌ثباتی در کشور است/ نفوذ ایران در منطقه معنوی و اسلامی است

«امیر دریادار حبیب الله سیاری» در سی و هشتمین دور مسابقات سراسری قرآن کریم ارتش گفت: استکبار جهانی قبل از پیروزی انقلاب نیز در کشور ما منافعی را برای خود تعریف کرده بود و پس از پیروزی انقلاب نیز با ایجاد اختلافات قومی و مذهبی، ترورها و جنگ تحمیلی سعی بر بازگشت به منافع خود داشت.

معاون هماهنگ کننده ارتش خاطرنشان کرد: تهاجم، تحریم، شبیخون فرهنگی و جنگ نرم اقداماتی بودند که استکبار جهانی به سرکردگی آمریکا 40 سال انجام دادند تا بتوانند منافع خود را دوباره کسب کنند.

دریادار سیاری ادامه داد: امروز آمریکا با هزینه های 800 تا 500 میلیارد دلاری پول هایی را صرف جنگ می کند تا بتواند به اهداف خود در ایران هراسی دست یابد. آمریکا با حربه ایران هراسی 800 میلیارد دلار اسلحه در منطقه می فروشد و منابع کشورهای اسلامی را به غارت می برد.

وی با بیان اینکه جمهوری اسلامی هیچگاه نگاه نفوذ و تسلط بر سایر کشورهای دیگر را نداشته است، گفت: تصرف جمهوری اسلامی هیچگاه تسلط بر کشورها نبوده است و ما هیچگاه به دنبال تصرف سرزمینی نبوده و نیستیم و این موضوع در دکترین ما جایگاهی ندارد، نفوذ ما در منطقه معنوی و اسلامی است.

 

تبادل نظر درباره مسایل اقتصادی و سیاسی کشور و منطقه‌/ لایحه بودجه به زودی تقدیم مجلس می شود

«حجت الاسلام حسن روحانی» در پایان جلسه امروز (سه شنبه ۲۰ آذر) سران قوا با بیان اینکه سران قوا در جلسه امروز خود عمدتا درباره مسایل اقتصادی و سیاسی کشور و منطقه‌ تبادل نظر و گفت و گو کردند، گفت: در بخش اقتصاد در هفته‌های گذشته چارچوبی را تنظیم کرده بودیم که سیاستهای این چارچوب به نحوی مسأله بودجه سال آینده را هم در بر می‌گرفت.

رییس جمهوری تصریح کرد: مقام معظم رهبری رهنمودی را دادند بر مبنای این رهنمود جدید،  امروز جلسه‌ای داشتیم که این سیاست را چگونه اجرایی و عملیاتی کنیم. البته جلسات دیگری هم ظرف این هفته خواهیم داشت و تا هفته آینده نکاتی را که مورد نظر مقام معظم رهبری است، نهایی خواهیم کرد.

روحانی افزود: در همین چارچوب ممکن است در مواردی هم برای بودجه سال آینده اصلاحاتی لازم باشد  و بودجه ان شاء الله آماده شده و به زودی تقدیم مجلس شورای اسلامی خواهد شد.

 

هزینه هایی که «شعاردهندگان» و «دلواپسان» برای کشور می تراشند

حسن روحانی» و تیم دیپلماسی دولت او از سال ۹۲ مغضوب عده ای شده اند که پیش از دولت یازدهم همواره با سردادن شعارهای ظاهرا مقاومتی توانسته بودند سودهای حزبی و جناحی به جیب بزنند. این افراد از آغاز حرکت دولت های یازدهم و دوازدهم تحت عنوان «دلواپسان» انتقادهای تند خود به روحانی و همراهانش را از منطر دلسوزی و دلواپسی برای کشور مطرح کردند.


این در حالی بود که با هر نگاه به انتقادهای بی اساس آن ها به تحرکات دولت به خصوص در عرصه سیاست خارجی می توان به این نکته پی برد که منافع ملی و دلواپسی برای کشور آخرین مساله ای است که «دلواپسان» به آن توجه دارند. تشکیل دادن اعتراض های خیابانی، وارد کردن اتهامات متعدد از جمله جعلی بودن مدرک دکترای رئیس جمهوری، دریافت چندین گرین کارت در حاشیه مذاکرات هسته ای، غرب زدگی و تسلیم طرف مقابل شدن و... هیچ رنگ و بویی از دلواپسی برای سرنوشت کشور و نگرانی از منافع ملی ندارد.


این هجمه ها و اتهامات مخالفان دولت تدبیر و امید در سال های گذشته در موارد متعددی موجب عصبانیت رئیس جمهوری شده و او این از عصبانیت را در قالب اظهارات تند از خود نشان داده است.

روحانی در یکی از سخنرانی های خود حمله تندی به مخالفان مذاکرات هسته ای انجام داد و گفت: «یک عده به ظاهر شعار می‌دهند ولی بزدل سیاسی هستند و تا حرف مذاکره پیش می‌آید می‌گویند ما می‌لرزیم. به جهنم؛ بروید یک جای گرم برای خود پیدا کنید. خداوند شما را ترسو و لرزان آفریده است.»

 

جامعه انتظار تغییر قیمت ها را دارد/ با دونرخی شدن بنزین موافق هستیم

«جلال میرزایی» در گفت و گو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری شبستان در مورد دونرخی شدن بنزین گفت:در حال حاضر به ستاد مصرف سوخت اماده باش داده شده است که برای احیا کارت سوخت اقدام کنند وهمین نشان می دهد که دولت برنامه ای برای دونرخی  شدن سوخت دارد.

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: سازمان مدیریت و برنامه ریزی براساس کار کارشناسی که انجام داده است سه پیشنهاد به رئیس جمهوری برای اصلاح مصرف سوخت داده است که باید منتظر بماینم ببینیم رییس جمهوری با کدامیک از این پیشنهادت موافقت می کند.

وی ادامه داد: یک پیشنهاد این است که در ماه 60 لیتربا قیمت هزار تومان  به دارندگان خودروها عرضه شود و اگر کسی بالاتراز این مصرف داشته باشد با قیمت  2500 یا 3000 تومان بنیزین را خریداری کند. پیشنهاد دیگر این است که به ازای اعضا خانواده بنزین ارائه شود و دولت از خانواده های که خودرو ندارند و مصرفی ندارند با قیمت دومی که اعلام می شود بنزین را خریداری کند. پیشنهاد سوم نیز این است  که به هر نفر 20 لیتر بنزین در ماه داده شود.

 

وضعیت بازار خودرو در جلسه کمیسیون اصل ۹۰ مجلس بررسی می شود

«بهرام پارسایی» در گفت و گو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری شبستان گفت: یکشنبه هفته آینده (۲۵ آذر) در کمیسیون اصل نود با حضور وزیر صنعت، سازمان بازرسی، شرکت های خودروسازی ،تعزیرات و همه بخش های مرتبط با خودرو بحث افزایش قیمت خودرو را مورد بررسی قرار خواهیم داد.

سخنگوی کمیسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: از نظر ما افزایش قیمت خودرو غیرقانونی است و براساس هیچ قاعده و قانونی نیست، جای تاسف دارد که باید کف بازار و بازار آزاد قیمت خودرو را تعیین کند و همین نشان می دهد که هیچ مدیریتی در بازار خودرو  وجود ندارد.

وی تصریح کرد: در این جلسه هم چنین در مورد پیش فروشی که شرکت های خودروسازی انجام داده اند بحث و بررسی های خواهیم داشت. خودروسازان نتوانسته اند به تعهدات قبلی خود در تحویل خودرو به مردم عمل کنند و در حال حاضر اقدام به پیش فروش خودرو کرده اند. اگر شرکت ها در حال حاضر در انبارهایشان خودرو دارند به تعهدات قبلی شان عمل کنند و بعد اقدام به پیش فروش کنند./

 

 

 

 

 

برچسب‌ها:

نظر شما