شناسهٔ خبر: 29913482 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: نسیم | لینک خبر

الجزیره بررسی کرد؛ شتاب گرفتن روند سازش در سودان

پس از گذشت‌ سال‌ها رکود در سازش سیاسی در سودان اکنون محافل بین‌المللی فعالیت‌های خود در پرونده سودان را به منظور پایان دادن به نزاع بین دولت و معارضان مدنی و مسلح گسترش داده‌اند.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، در ماه‌های اخیر پایتخت‌های غربی، آفریقایی و عربی شاهد برگزاری نشست‌های گسترده معارضان مسلح و غیرمسلح با هیأت‌های رسمی و شبه رسمی سودان بود.

این فعالیت‌ها پنج‌شنبه گذشته به امضای سندی پیش از آغاز مذاکرات بین دولت سودان و جنبش «العدل و المساواة» به رهبری جبریل ابراهیم و «تحریر السودان» به رهبری «منی ارکو مناوی» در برلین پایتخت آلمان منجر شد.

این سند با میانجی‌گری اتحادیه آفریقا و هیأت مشترک این اتحادیه و سازمان ملل در دارفور «یونامید» و دولت قطر امضا شد.

نشست جنبش‌های العدل و المساواة و «تحریر السودان» در تاریخ ۱۳ نوامبر با مسئولان قطر برگزار شده بود.

 

انتظار می‌رود که توافقنامه برلین زمینه‌ساز مرحله جدید مذاکرات بین خارطوم و دو جنبش مذکور باشد.

منی ارکو مناوی رئیس جنبش «تحریر السودان» در مصاحبه با شبکه الجزیره می‌گوید که اتحادیه آفریقا با فشار بین‌المللی مواجه است و این اتحادیه سال ۲۰۲۰ را به عنوان زمان پایان دادن به درگیری مسلحانه در قاره آفریقا تعیین کرده است.

وی اشاره می‌کند که درگیری‌های منطقه‌ای در نتیجه «بهار عربی» تأثیر زیادی بر اوضاع سودان داشته است و این درگیری‌ها باعث شد که به اجبار وضعیت در سودان به سمت ثبات پیش رود.

«عمر باسان» دبیرکل سیاسی حزب حاکم «المؤتمر الوطنی» می‌گوید که این حزب همواره دستش را به سمت صلح دراز کرده و همه را به پیوستن به صلح تشویق می‌کند به خصوص اینکه این حزب با کشورهای بزرگ نیز در حال هماهنگی است و آنها موضع دولت سودان را درک می‌کنند.

ایستگاه پایانی روند سازش در اتیوپی

به نظر می‌رسد که برلین در واقع یک ایستگاه مانده به ایستگاه پایانی قطار سازش سیاسی در سودان بود و این قطار طی روزهای آینده به آخرین ایستگاه خود در آدیس‌آبابا پایتخت اتیوپی می‌رسد و قرار است مذاکره‌ای با «الحرکة الشعبیة» (جنبش مردمی) شاخه شمال صورت گیرد.

باسان تصریح کرد که حزب وی به ایفای نقش موثر مقامات سودان جنوبی جهت نزدیک کردن دیدگاه‌های دو طرف «الحرکة الشعبیه» به یکدیگر با هدف ورود به حل‌وفصل سیاسی امیدوار است.

دبیر سیاسی حزب المؤتمر الوطنی درباره احزاب مدنی سودان نیز اظهار داشت که حزب المؤتمر با حزب «الأمة» به ریاست «الصادق المهدی» کمیته مشترک تشکیل داده است و حزب حاکم نشانه‌های مثبتی از این حزب دریافت کرده است در حالی‌که برخی طیف‌های معارضان این حزب را به مخالفت با حل‌وفصل سیاسی متهم می‌کنند.

فشارهای جامعه جهانی

مناوی درباره ایفای نقش جامعه جهانی جهت پایان دادن به درگیری‌ها در سودان می‌گوید که وضعیت متزلزل کشور در اولویت جامعه جهانی بود و برخی کشورهایی را که منافع مشترکی در سودان داشتند به ایفای نقش در این پرونده ترغیب کرده بود همچنانکه در سال‌های گذشته آمریکا اهتمام زیادی به سودان داشت اما دولت کنونی این کشور اهتمام چندانی به این پرونده ندارد و تا کنون فرستاده‌ای به سودان اعزام نکرده است.

«محمد وداعه» از رهبران حزب معارض البعث سودان و عضو ائتلاف نداء سودان در مصاحبه با الجزیره گفت که طرح سازش در سودان را جامعه جهانی هدایت می‌کند و اگر چنین سازشی محقق شود، ضعیف‌ترین سازش برای معارضان خواهد بود.

وداعه افزود که معارضان فرصت‌های خوبی را از دست داده‌اند اما اگر دولت به قانون اساسی و آزادی‌ها پایبند بوده و در امر مبارزه با فساد و احیای ملی‌گرایی موسسات دولت جدی باشد در آن صورت وضعیت بهتر خواهد شد.

وی تصریح کرد که مسئولان غرب تنها بر معارضان اعمال فشار نمی‌کنند بلکه هر دو طرف را تحت فشار قرار داده‌اند.

وداعه پیش‌بینی کرد که سال ۲۰۱۹ سال سرنوشت‌سازی در سودان باشد زیرا جامعه جهانی از تلاش برای سازش سیاسی عبور کرده و به مرحله متقاعد کردن معارضان به شرکت در انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۲۰۲۰ رسیده است.

مناوی نیز درباره دستآوردهای معارضان مسلح از سازش نیز می‌گوید که «ما به دستآورد زیاد فکر نمی‌کنیم بلکه بیشتر به ثبات می‌اندیشیم اما در هر صورت بازگشت ما به خارطوم بدون داشتن اختیارات حقیقی و راه‌حل فراگیر و تبدیل دولت به یک دولت انتقالی، زود است.»

منبع: فارس

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

برچسب‌ها:

نظر شما