شناسهٔ خبر: 29913127 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: تقریب | لینک خبر

وزیر خارجه ترکیه:

آیا ریاض از افشای مقام پشت قتل خاشقچی بیم دارد؟

وزیر خارجه ترکیه طی نشست خبری امروز خود درباره مسائل مختلفی از جمله پرونده روزنامه‌نگار مقتول سعودی، حمایت آمریکا از شبه‌نظامیان کُرد سوری و روابط با اروپا صحبت کرد.

صاحب‌خبر -
به گزارش حوزه بین الملل خبرگزاری تقریب، «مولود چاووش‌اوغلو» وزیر خارجه ترکیه امروز (سه‌شنبه) با تکرار انتقادات از نحوه همکاری عربستان سعودی درخصوص پرونده «جمال خاشقچی» روزنامه‌نگار مقتول، یک مقام عالی‌رتبه آل‌ سعود را به انجام این جنایت متهم کرد.
 
چاووش‌اوغلو طی نشست خبری در آنکارا ضمن بیان اینکه همکاری تحقیقاتی سعودی‌ها هیچ کمکی به مشخص شدن ابعاد قتل خاشقچی نکرده، پرسید: «آیا عربستان سعودی می‌ترسد که نام مقام عالی‌رتبه پشت این جنایت را افشا کند».
 
به نوشته خبرگزاری «آناتولی» وی با بیان اینکه ترکیه مدارک به‌دست آمده در تحقیقات از قتل خاشقچی را در اختیار تمام شرکای بین‌المللی خود از جمله ریاض نیز قرار می‌دهد، از مذاکره با سازمان‌های جهانی برای آغاز تحقیقات بزرگ‌تر در این باره خبر داد.
 
شبکه خبری «سی. ان. ان» شامگاه گذشته گزارش داد که به ترنسکریپت ( متن ترجمه شده) فایل صوتی لحظات پایانی جدال جمال خاشقچی با جوخه ترور در کنسولگری عربستان سعودی در استانبول دست یافته است.
 
خاشقچی ۵۹ ساله چهارشنبه در تاریخ نهم مهر (دوم اکتبر) برای امور ازدواج خود به کنسولگری عربستان سعودی در استانبول مراجعه کرد اما دیگر از آن خارج نشد. درپی فشارهای ترکیه و افشای قطره‌چکانی اطلاعات از نحوه به قتل رسیدن وی، دادستانی کل عربستان سعودی بعد از تغییر چند باره ادعاهای خود در این باره، نهایتا در تاریخ 24 آبان (15 نوامبر) اذعان کرد که این روزنامه‌نگار منتقد در داخل کنسولگری تکه تکه شده است.
 
وزیر خارجه ترکیه همچنین افزود که در جریان نشست گروه 20 در آرژانتین، بسیاری از وزرای خارجه کشورهای حاضر مشترکا خواستار تحقیقات بین‌المللی در پرونده خاشقچی شدند و آنکارا نیز در حال مذاکره با سازمان ملل برای شروع آن است.
 
چاووش‌اوغلو در پاسخ به سوالی درباره حمایت تسلیحاتی و نظامی آمریکا از یگان‌های مدافع خلق (ی.پ.گ) در شمال سوریه توضیح داد: «اگر آمریکا می‌خواهد به ی.پ.گ آموزش نظامی بدهد، باید بداند که این اقدامی اشتباه و خیانت است که ترکیه هرگز آن را برنمی‌تابد».
 
وی درباره روابط با اروپا نیز توضیح داد لغو روادید سفر از ترکیه به کشورهای اروپایی، حق مردم ترکیه است و دولت آنکارا نیز تلاش می‌کند اقدامات ناعادلانه برخی کشورهای اروپایی در این باره را خنثی کند.
 
انتهای پیام/

نظر شما