شناسهٔ خبر: 29913123 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

متولیان عاجز شدند

اداره «کج دار و مریز» هنرستان‌ها/ مصائب تجهیزات فرسوده و بی‌پولی

خرم‌آباد- اداره «کج‌ دار و مریز» هنرستان‌های لرستان و مصائبی از تجهیزات فرسوده گرفته تا بی‌پولی و امکانات قدیمی؛ متولیان امر، مدیران و دانش آموزان این مدارس را عاجز کرد.

صاحب‌خبر -

خبرگزاری مهر- گروه استان ها: نشست هماهنگی توسعه رشته های فنی و حرفه ای با رویکرد بررسی مشکلات هنرستان فنی ولیعصر خرم آباد در سالن جلسات این هنرستان و با حضور مسئولان آموزش و پرورش و استانداری لرستان برگزار شد.

کمبود اعتبار برای پیگیری امور اجرایی هنرستان، کمبود تجهیزات، به روز نبودن امکانات و تجهیزات هنرستان، تغییر سرفصل های کتب درسی و فرسوده بودن ساختمان هنرستان فنی ولیعصر خرم آباد از مسائل مطرح شده در این جلسه بود که مسئولان قول مساعد برای پیگیری این مسائل را دادند.

اما به هر روی توسعه آموزش های فنی و مهارتی به عنوان یکی از سیاست های اصلی وزارت آموزش و پرورش از مسائلی است که نیازمند توجه ویژه است؛ موضوعی که در هنرستان ها مغفول مانده است و روز به روز وضعیت آن ها را رو به وخامت می برد و در مقابل دانش آموزانی قرار دارند که با مشاهده شرایط بد آموزش در هنرستان ها دیگر رقبتی به تحصیل در آن ها نخواهند داشت.

این در حالی است که عمده اشتغال کشور در بخش های مهارتی و فنی قرار دارد و نیاز جامعه به نیروی انسانی دارای مهارت روز به روز افزایش می یابد.

هنرستان ولیعصر متاسفانه به لحاظ فضا، تجهیزات و امکانات کارگاهی پایین‌تر از حد انتظار است

استاندار لرستان نیز پیش از این و در آبان ماه سال جاری در بازدید از هنرستان فنی ولیعصر خرم آباد بر لزوم بهسازی آن تاکید کرده بود.

سید موسی خادمی با اشاره به این مجموعه که برای خیلی از جوانان، مدیران و کارآفرین‌ها خاطره‌انگیز بوده و افراد خوبی را به جامعه تحویل داده است، اظهار کرد: این مجموعه به دلیل گذشت زمان و فرسودگی که در سیستم آن به وجود آمده مشکلات زیادی دارد به ویژه در شرایطی که تأکید بر این است دانش‌آموزان به سمت رشته‌های فنی و مهارتی بروند.

وی افزود: باید به این مراکز بیشتر توجه کرد و تجهیزات و امکانات لازم آنها را فراهم کنیم.

استاندار لرستان گفت: این هنرستان متاسفانه به لحاظ فضا، تجهیزات و امکانات کارگاهی پایین‌تر از حد انتظار است، بدین روی به همراه آموزش و پرورش باید تلاش کرد که در حد توان و امکانات وضعیت را بهتر از آن چیزی که هست تغییر داد.

خادمی افزود: بخش بیشتری از کار ملی است چراکه وقتی انتظار می‌رود درصد بالایی از جمعیت دانش‌آموزان به سمت رشته‌های مهارتی و فنی حرکت کنند بنابراین منابع لازم را باید برای آن پیش‌بینی کنیم.

مجوز هیئت امنایی شدن هنرستان صادر شود یک ساله وضعیت را دگرگون میکنیم!

حسن رضا چگنی مدیر آموزش و پرورش ناحیه یک خرم آباد در سخنانی با اشاره به اینکه مشکلات هنرستان ولیعصر را بدون کمک گرفتن از نهادهای دولتی می توانیم حل کنیم، اظهار داشت: اگر مجوز هیئت امنایی شدن هنرستان را بدهند و یک سال فرصت داشته باشیم می توانیم مشکلات را حل کنیم.

وی با بیان اینکه با استفاده از بودجه و مشارکت های مردمی و شهریه می توانیم هنرستانی در خور شان و جایگاه استان داشته باشیم، تصریح کرد: اگر این اقدام نیز عملی نیست، می توان از توانمندی ها و ظرفیت های خود هنرستان و دانش آموزان بهره گرفت.

مدیر آموزش و پرورش ناحیه یک خرم آباد با تاکید بر اینکه از طریق تجاری سازی ظرفیت ها و تولیدات هنرجویان می توان این مجموعه را اداره کرد، افزود: ما اتکای به دولت را قبول نداریم و می توانیم از طریق فروش تجهیزات تولیدی هنرستان، این هنرستان را سرپا نگه داریم و مشکلات آن را حل کنیم.

چگنی با اشاره به اینکه هنرستان ولیعصر یکی از هنرستان های بی نظیر در غرب کشور است و وسعت آن بالا است، گفت: اگر مجوز هیئت امنایی شدن بدهند، این هنرستان در سال آینده دگرگون می شود.

هنرستان های فرسوده با تجهیزات قدیمی روی دست لرستان

نصر الله بازگیران معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش لرستان نیز در سخنانی با اشاره به اینکه زمانی به توسعه پایدار می رسیم که از نیروی انسانی خود بهره ببریم، اظهار داشت: نیروی انسانی که دارای مهارت باشد می تواند محور توسعه شود.

وی با بیان اینکه در مجموع ۱۶۰ هنرستان در لرستان وجود دارد که ۵۲ مورد آن ها فنی و ۱۰۸ مورد مهارتی هستند، تصریح کرد: هنرستان های ما فرسوده هستند و با کمبود تجهیزات مواجه شده اند، کتب هنرستان ها تغییر کرده اند و در مقابل تجهیزات به روزی نداریم.

معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش لرستان یادآور شد: از سوی دیگر سند تحول بنیادین آموزش و پرورش را داریم که باید تا سال ۱۴۰۰ بالغ بر ۵۰ درصد دانش آموزان را به سوی رشته های فنی و مهارتی سوق دهیم؛ با کمبود تجهیزات و امکانات این اتفاق محقق نمی شود.

تجاری سازی هنرستان ها از راه های برون رفت از مشکلاتی است که گریبان گیر آن ها شده است

بازگیران با اشاره به اینکه تجاری سازی هنرستان ها از راه های برون رفت از مشکلاتی است که گریبان گیر آن ها شده است، ادامه داد: یا یک سرمایه گذار در این حوزه ورود کند و یا یک تعاونی فرهنگیان تشکیل شود و از تولیدات هنرستان ها حمایت مالی شود.

وی با بیان اینکه از سوی دیگر استانداری و دستگاه ها دولتی می توانند ردیفی مشخص کنند که از طریق آن تولیدات هنرستان ها خریداری شود و به این طریق از هنرستان ها حمایت شود، تصریح کرد: هنرجویان ما می توانند در بحث نگهداری تاسیسات ادارات، تعمیر ماشین ها، دوخت لباس و ... به ادارات کمک کنند و در مقابل ادارات از آن ها حمایت کنند.

معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش لرستان یادآور شد: بانک کارآفرین برای ارائه تسهیلات به هنرستان ها در راستای تجاری سازی تولیدات با آموزش و پرورش تفاهم نامه دارد اما این تفاهم نامه در لرستان اجرایی نشده است.

در نگهداری مجموعه عاجز هستیم و دست به دامن استانداری شده ایم

مجتبی لطفی مدیر هنرستان ولیعصر خرم آباد نیز با اشاره به اینکه برخی مدیران استان از جمله احمد مرادپور معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار لرستان در این هنرستان تحصیل کرده اند، اظهار داشت: معاون عمرانی استاندار تاکید داشتند در جلسه ای مشکلات هنرستان پیگیری شود، استاندار لرستان نیز در بازدیدی که داشتند بر لزوم رفع مشکلات تاکید داشتند.

وی با بیان اینکه هیئت امنایی شدن هنرستان مسئله ای است که به ما در اداره امور اجرایی هنرستان کمک می کند، تصریح کرد: ما امروز در نگهداری مجموعه نیز عاجز هستیم و دست به دامن استانداری شده ایم.

همه کتاب های درسی رشته های فنی تغییر یافتند و این موضوع خود به هنرستان ها ضربه زد

مدیر هنرستان ولیعصر خرم آباد با اشاره به اینکه از نظام مهندسی ساختمان لرستان می خواهیم در جریان تفاهم نامه ای از توانمندی های ما در برگزاری دوره های آموزشی استفاده کنند، ادامه داد: بعد از سیستم ۳-۳-۶ همه کتاب های درسی رشته های فنی تغییر یافتند و این موضوع خود ضربه ای به ما زد؛ هنوز بسترهای لازم برای تدریس فراهم نشده بود و سرفصل ها تغییر کرد.

لطفی با تاکید بر اینکه هنرستان های استان های دیگر کشور روی غلتک افتاده اند اما هنوز هیچ گونه تجهیزاتی به هنرستان های ما نیامده است، افزود: امروز حتی برای تامین مواد اولیه مورد نیاز هنرجویان دچار مشکل هستیم؛ حتی نمی توانیم سیم جوش مورد نیاز هنرجویان را خریداری کنیم.

وی خاطرنشان کرد: امسال همه دانش آموزان پایه دهم را به شرط هیئت امنایی ثبت نام کرده ایم و والدین با پرداخت سالانه ۲۵۰ تا ۳۰۰ هزارتومان شهریه مشکلی ندارند.

نمی دانیم چطور دانش آموزان را سرگرم کنیم!

نماینده معلمان هنرستان ولیعصر خرم آباد نیز در سخنانی گفت: بچه های مردم روی دست ما مانده اند و نمی دانیم چطور آن ها را سرگرم کنیم.

وی با تاکید بر ضرورت تامین تجهیزات مورد نیاز تدریس سرفصل ها کتب آموزش دانش آموزان، خطاب به مسئولان یادآور شد: عمر بچه ها را تلف نکنیم و هرچه زودتر امکانات مورد نیاز دانش آموزان را تامین کنیم.

تنها برای تجهیز هنرستان ولیعصر خرم آباد ۱۶ میلیارد تومان اعتبار نیاز است

محمد چگنی مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس لرستان نیز در سخنانی با اشاره به اینکه با اعتبارات محدود نوسازی مدارس نمی توان کاری کرد، اظهار داشت: اعتبارات اختصاص یافته برای هنرستان های لرستان ۲۰ میلیون تومان است، در حالی که تنها برای هنرستان ولیعصر خرم آباد ۱۶ میلیارد تومان اعتبار نیاز است.

وی با بیان اینکه برای اصلاح وضعیت هنرستان ها اگر اقدامی باید شود، باید در سطح ملی صورت بگیرد و ردیف های اعتباری در بودجه در نظر گرفته شود، تصریح کرد: هنرستان ولیعصر ۵ هکتار است و مدیریت این مجموعه شوخی بردار نیست؛ نگهداری و حراست آن خود بحث جدایی است.

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس لرستان با تاکید بر اینکه برای آسفالت و ایزوگام هنرستان ولیعصر ورود کردیم و در ادامه نیز کمک خواهیم کرد، افزود: اما این اقدامات نوش دارو است و درمان نمی کند؛ موضوع باید به صورت کلی در شورای آموزش و پرورش استان مطرح شود.

با تعدادی از خیرین صحبت شده که قول مساعد برای کمک ۳۰۰ تا ۴۰۰ میلیونی را داده اند

چگنی با اشاره به اینکه با پیگیری های صورت گرفته ۸۰۰ میلیون تومان اعتبار در ردیف ملی گرفته ایم و با تعدادی از خیرین نیز صحبت شده که قول مساعد برای کمک ۳۰۰ تا ۴۰۰ میلیونی را داده اند، ادامه داد: اما باید به این موضوع توجه کرد که در صورت هیئت امنایی شدن هنرستان بر اساس قانون دیگر نمی توانیم به آن کمکی داشته باشیم.

وی یادآور شد: مجموع اعتبارات نوسازی مدارس لرستان ۲۲ میلیارد تومان بوده است که از این میزان تنها ۶.۵ میلیارد تومان تخصیص داده اند.

پیش از اینکه زیرساختی در هنرستان ها ایجاد شود، سرفصل های کتب درسی تغییر کرد

فرشاد یوسفوند مدیرکل دفتر فنی استانداری لرستان نیز در سخنانی با تاکید بر اینکه هنرستان ولیعصر خرم آباد برندی برای لرستان است، اظهار داشت: بسیاری از مسئولین استان از همین هنرستان فارغ التحصیل شده اند.

وی با بیان اینکه متاسفانه پیش از اینکه زیرساختی در هنرستان ها تامین شود، سرفصل های کتب درسی آن ها تغییر کرده است، تصریح کرد: شرایط اقتصادی هم مناسب نیست و وضعیت اعتبارات کاهشی است، لذا باید مدیریت منابع شود و از حداقل امکانات حداکثر استفاده را داشته باشیم.

از ۱۰ دقیقه بعد از جلسه پیگیری های خود را آغاز خواهم کرد

مدیرکل دفتر فنی استانداری لرستان با تاکید بر اینکه در مورد هیئت امنایی شدن هنرستان نیز، سابقه نشان داده هرجا مردم ورود کرده اند مشکلات راحت تر حل شده است، افزود: برای هیئت امنایی شدن هنرستان شخصا از طریق فرماندار خرم آباد پیگیری خواهم کرد و تا رسیدن به نتیجه تلاش می کنم.

یوسفوند ادامه داد: برای تجاری سازی تولیدات هنرستان نیز با بانک کارآفرین رایزنی می شود تا حمایت های لازم صورت گیرد.

وی افزود: به ادارات استان نیز نامه مکتوب خواهیم داد که از ظرفیت ها و توانمندی های این هنرستان استفاده کنند؛ از ۱۰ دقیقه بعد از جلسه پیگیری های خود را آغاز خواهم کرد.

بر اساس این گزارش، کاهش حجم نیروی بیکار در لرستان به توسعه آموزش های مهارتی و فنی وابسته است و هنرستان ها به عنوان ظرفیتی پایه ای می توانند نقش مهمی در کاهش بیکاری و ورود نیروی انسانی دارای مهارت به بازار کار داشته باشند.

نظر شما