شناسهٔ خبر: 29913072 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: سیتنا | لینک خبر

فیسبوک و گوگل هم‌دست دولت استرالیا می‌شوند؟

کمیته رقابت تکنولوژیک و نظارت بر مصرف کنندگان استرالیا گزارشی از تحقیقات و پیشنهادات خود، در مورد تأثیر غولهای تکنولوژی ایالات متحده بر امینت و حریم خصوصی کاربران منتشر کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش سیتنا، این گزارش حاوی پیشنهادهایی برای همکاری غولهای فناوری با ادارات دولتی است. افزون بر این ها، نظارت بر شرکت های مذکور ملزم خواهند شد با سرویسهای نظارت بر اخبار و تبلیغات استرالیا همکاری های لازم را داشته باشند.

این نهاد دولتی استرالیا پیشنهاد کرده است که اقداماتی سختگیرانه برای جلوگیری از نفوذ غولهای فناوری ایالات متحده در استرالیا انجام شود.

تنظیم چگونگی انتشار اخبار گوگل و فیسبوک و جلوگیری از نصب مرورگر گوگل کروم در انواع موبایل، تبلت و ... استرالیایی، از جمله توصیه های منتشر شده توسط کمیته رقابت و نظارت بر  مصرف کنندگان استرالیا است.

این نهاد در بخشی از گزارش خود ابراز نگرانی کرده که غولهای تکنولوژی نوعی حباب خبری ایجاد کرده اند و تنها خبرهایی را در اختیار کاربران می کذارند که از فیلتر خودشان رد می شود.

در گزارش خود ابراز نگرانی کرد که غول های تکنولوژیکی به رسانه های سنتی استرالیا آسیب رسانده اند و همچنین ایجاد "حباب های فیلتر" و اعتبار دادن به منابع خبری معتبرتر است.

در بخشی از این گزارش می خوانیم: "بدون اطلاعات کافی و با انتخاب محدود، مصرف کنندگان قادر به تصمیم گیری آگاهانه نیستند، این موضوعی است که هم به مصرف کنندگان آسیب می رساند و هم مانع رقابت سالم می شود."

اما این گزارش سراسر نقد نبود و یک پیشنهاد هم برای کروم داشت. درواقع دولت استرالیا به گوگل پیشنهاد داده که اگر مایل به ادامه فعالیت در استرالیاست، از اجرای مرورگر اینترنت گوگل به صورت پیش فرض روی تلفنهای همراه، کامپیوترها و تبلت ها جلوگیری کند. همچنین پیشنهاد داد گوگل را از موتور جستجوی پیش فرض در سایر مرورگرهای اینترنت مثل Internet Explorer مایکروسافت خارج کند.

گام عملی دیگری که توسط  این نهاد ارائه شده است، پیشنهاد ، یک مقام نظارتی جدید است که "وظیفه بررسی، نظارت و گزارش دهی در مورد سیستم های دیجیتالی بزرگ که تبلیغات و محتوای خبری را نمایش می دهند"  خواهد شد. این سیستم یک فیلتر دوم برای فعالیت های غولهای فناوری ایجاد می کند.

این نهاد پیشنهادهایی مشابه را نیز به فیسبوک داده است. سخنگوی فیسبوک در استرالیا در بیانیه ای می گوید: "ما گزارش اولیه نهاد نظارتی استرالیا را دریافت کردیم و در حال حاضر جزئیات  را تجزیه و تحلیل و توصیه های آنها را بررسی می کنیم. همانطور که در طی دوازده ماه گذشته سعی کردیم در برابر استرالیا صادق باشیم، به مسیر خود ادامه می دهیم."

سخنگوی گوگل  نیز گفت: "همانطور که ما همواره تاکید کرده ایم در صورت عدم نقض حقوق کربران مشکلی با همکاری با نهادهای رسمی نداریم."

طی ماه های گذشته دولت استرالیا فشار شدید به غولهای فناوری مثل گوگل و اپل وارد کرد تا به اطلاعات شخصی کاربران دسترسی داشته باشد. اما این فشار فعلا در سایه قوانین نظارتی کمرنگ شده است. باید دید با پذیرش این قوانین از سوی غولهای فناوری، آیا دولت استرالیا نیز از مواضع سخت خود عقب نشینی می کند یا خیر.

انتهای پیام

برچسب‌ها:

نظر شما