شناسهٔ خبر: 29912983 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

نماینده ژاپن:

احیای دریاچه ارومیه نیازمند عزم همگانی است

ارومیه – مشاور سیاست گذاری دولت ژاپن در مسایل محیط زیست و متخصص پروژه جایکا در ایران گفت: احیای دریاچه ارومیه به عنوان یکی از مشکلات اساسی محیط زیست ایران به عزم همگانی نیاز دارد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری مهر، تات سو سینو ظهر سه شنبه در جریان بازدید از پروژه استقرار کشاورزی پایدار که از طرح های احیای دریاچه ارومیه در میاندوآب است اظهار داشت: کشاورزان و جوامع محلی اهتمام جدی برای اجرای این پروژه دارند اما این همت باید همگانی باشد.

وی ادامه داد: راهبری سازمان های دخیل در امر احیای دریاچه ارومیه مانند سازمان حفاظت محیط زیست، جهاد کشاورزی و همچنین طرح حفاظت از تالاب های ایران نیز در خصوص دریاچه ارومیه قابل تقدیر است.

مدیر جهاد کشاورزی میاندوآب در این بازدید گفت: پروژه همکاری در احیای دریاچه ارومیه از طریق مشارکت جوامع محلی در استقرار کشاورزی پایدار و حفاظت از تنوع زیستی از جمله طرح های مهم برای احیای این زیست بوم به شمار می رود که از سال ۱۳۹۳ در ۱۹ روستای این شهرستان آغاز شد.

محرمعلی دیانتی ادامه داد: برخی از فازهای این پروژه هم اکنون در هفت روستای این شهرستان شامل قپچاق، للکلو، گزلان، گوگ تپه، داش تپه، ملک آباد و نظام آباد در حال اجراست.

وی با بیان اینکه فاز اصلی این پروژه (فاز پنج) نیز در ۲ روستای مظفرآباد و تلخاب از توابع این شهرستان هم اکنون اجرا می شود، اظهار داشت: این پروژه در سه روستای حاصل قوبی افشار، شعبانلو و مراد خانلو نیز به روش PTD دنبال می شود.

دیانتی هدف از اجرای این پروژه را بکار بردن برنامه های مشخص جهت مدیریت درست مزرعه در راستای استفاده بهینه از آب در مصارف کشاورزی و سایر نهادها به صورت پایلوت در روستاهای هدف و با مشارکت جوامع محلی عنوان کرد.

پروژه استقرار کشاورزی پایدار به صورت مشترک و با همکاری دولت ژاپن(جایکا)، دفتر عمران سازمان ملل متحد (undp) و جمهوری اسلامی ایران در حوضه آبریز دریاچه ارومیه در حال اجراست.

این پروژه از سال ۱۳۹۳ در ۱۹ روستای این شهرستان اجرا شده و برخی از فازهای آن نیز هم اکنون در هفت روستای این شهرستان شامل قپچاق، للکلو، گزلان، گوگ تپه، داش تپه، ملک آباد و نظام آباد در حال اجراست.

فاز پنجم این پروژه در ۲ روستای مظفرآباد و تلخاب میاندوآب در حال اجراست و در سه روستای حاصل قوبی افشار، شعبانلو و مراد خانلو این شهرستان نیز این پروژه به روش PTD اجرا می شود.

سازمان همکاری‌های بین‌المللی ژاپن (جایکا)، یک سازمان دولتی ژاپنی است که با هدف کمک به رشد اقتصادی و اجتماعی کشورهای در حال توسعه فعالیت کرده و از سال ۱۳۹۴ با ستاد احیای دریاچه ارومیه برای تهیه مدل یکپارچه هیدرولوژی حوضه آبریز دریاچه ارومیه همکاری می‌کند.

نظر شما