شناسهٔ خبر: 29912862 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

سوریه و تهدیدات تل‌آویو در رأس رایزنی‌ رئیس‌جمهور اتریش با همتای لبنانی

رئیس‌جمهور لبنان امروز پس از استقبال از رئیس‌جمهور اتریش و دیدار با وی اعلام کرد در این دیدار درباره تهدیدات رژیم صهیونیستی و مسأله سوریه صحبت کرده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «اَلِکساندِر فان دِر بالن » رئیس‌جمهور اتریش امروز (سه‌شنبه) به همراه همسر خود وارد لبنان شد و با «میشل عون» رئیس‌جمهور لبنان دیدار کرد.

بر اساس گزارش وبگاه «النشره»، میشل عون پس از این دیدار اعلام کرد: با رئیس‌جمهور اتریش درباره تهدیدهای مستمر علیه لبنان که اخیرا بسیار بیشتر شده، صحبت کردم؛ این اقدام در راستای فشارهای مداوم اسرائیل علیه لبنان و در سایه استمرار نقض حاکمیت دریایی، زمینی و هوایی کشور ما صورت می‌گیرد.

وی افزود: بر اهمیت تلاش‌های بین‌المللی برای مقابله با تروریسم تأکید کردیم همانگونه که بر ضروت تلاش برای حل بحران آوارگان سوری متمرکز شدیم، لبنان دیگر نمی‌تواند این بار را تحمل کند و آوارگان مذکور باید بدون منتظر بودن برای راه‌حل سیاسی در سوریه، به مناطق امن منتقل شوند.

رئیس‌جمهور لبنان در ادامه از توافق دو طرف برای فعال کردن هر چه بیشتر روابط دوجانبه در زمینه‌های مختلف خبر داد به نحوی که به منافع مشترک دو طرف کمک کند.

میشل عون ادامه داد: وجود تونل در مرزها موضوعی است که آن را جدی گرفته‌ایم، اسرائیل تأکید کرد به کار در این زمینه ادامه می‌دهد؛ ما نیت‌های خصمانه نداریم و بنابراین خطری برای صلح از خلال این عملیات وجود ندارد و ما آماده هستیم پس از دستیابی به گزارش نهایی، دلایل مورد اختلاف را کنار بزنیم.

ارتش رژیم اسرائیل در تاریخ 13 آذر با متهم کردن جنبش مقاومت حزب‌الله لبنان به حفر تونل از جنوب این کشور به مناطق شمالی فلسطین اشغالی، از آغاز عملیاتی موسوم به «سپر شمالی» برای تخریب آنها خبر داد. در پی این موضوع ارتش لبنان گشت‌زنی‌های خود در مرز را افزایش داده است. 

رئیس‌جمهور لبنان تأکید کرد: مطمئنا ما از نتایج جنگ سوریه ما را تحت تأثیر خود قرار داد و امروز راه‌حل این بحران، ما را در حل مشکل آوارگان کمک می‌کند؛ این مسأله (آوارگان) به علاوه نفوذ تروریست‌ها به داخل لبنان، سخت‌ترین چیزهایی است که تحمل کرده‌ایم. راه‌حل سیاسی تحت اراده ما یا سوریه نیست؛ دو کشور بزرگ یعنی آمریکا و سوریه هستند که در داخل اراضی سوریه با یگدیگر نزاع دارند، از آنجایی که دو تیم بر روی راه‌حل سیاسی کار می‌کنند ممکن است این موضوع طولانی شود.

میشل عون در پرداخت به موضوع تعویق در تشکیل دولت هم گفت: موضوع تشکیل دولت با شیوه همیشگی میان نخست‌وزیر مکلف و تمامی طیف‌ها به مشکل برخورد کرده به همین دلیل باید باید بری آن راه‌حلی پیدا کنیم و اگر به نتیجه‌ای نرسد فاجعه رخ خواهد دارد؛ نظرات زیادی وجود دارد و ما تلاش می‌کنیم این دیدگاه‌ها را به هم نزدیک کنیم.

«سعد الحریری» نخست‌وزیر دولت پیشبرد امور لبنان از خردادماه مأمور به تشکیل کابینه شده اما این امر هنوز محقق نشده است. 

رئیس‌جمهور اتریش هم در ابتدای سخنان خود از سفر به لبنان ابراز خوشوقتی کرد و افزود: از طرح سازمان ملل در سوریه حمایت می‌کنیم و قدردان میزبانی از آوارگان سوری در لبنان هستیم.

وی در ادامه روابط اقتصادی میان لبنان و اتریش را خوب ارزیابی کرد و ادامه داد: ما می‌توانیم این روابط را افزایش دهیم.

فان در بالن برای لبنان صلح، آرامش و توسعه آرزو و اعلام کرد اتریش برای حمایت از لبنان در این زمینه آماده است.

وی در پایان تصریح کرد، علیرغم چالش‌های اطراف لبنان ، این کشور به برکت دموکراسی، تنوع و تعدد احزاب، موفق بوده است.

انتهای پیام/ص

نظر شما